Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Potrzeba nam wspólnotowej solidarności 

1 sierpnia 2020 7 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.
Joanna Koprowska
Zdjęcie Mirosław Klepacki - Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Apator
Mirosław Klepacki
Potrzeba nam wspólnotowej solidarności 

O konieczności wspierania się przez polskie firmy oraz kierowaniu się wartościami w biznesie opowiada Mirosław Klepacki, prezes zarządu Apator, dostawcy rozwiązań dla nowoczesnej energetyki.

Z jednej strony Apator szczyci się swoimi toruńskimi korzeniami, a z drugiej prowadzi działalność na szeroką, międzynarodową skalę. Jak udaje się łączyć patriotyzm gospodarczy z ekspansją zagraniczną?

Dzisiaj patriotyzm nie polega na sięganiu po broń, lecz na ciężkiej, organicznej pracy, rozwoju przedsiębiorstwa, zapewnianiu zatrudnienia i wspomaganiu tych, którzy mieli mniej szczęścia w życiu. Gdy zaczynałem karierę w Apatorze w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, nie zarabialiśmy na eksporcie ani złotówki. Pracowało dla nas zaledwie kilkaset osób. Obecnie zatrudniamy około 2700 pracowników, a przy naszych przychodach sumarycznych, sięgających 900 mln złotych rocznie, już połowa tej kwoty pochodzi z eksportu. Wyroby sprzedajemy do około 70 krajów świata, ale produkujemy głównie w Polsce. Tutaj kumulujemy zyski, inwestujemy oraz rozwijamy technologie i cieszymy się z tego, co zarobimy.

Apator od wielu lat utrzymuje silną pozycję w branży urządzeń pomiarowych w kraju oraz jest dostawcą obecnym na wielu perspektywicznych rynkach zagranicznych. Jak promujecie Polskę za granicą?

Szczycę się tym, że pracuję w polskiej firmie i wiem, że nasi pracownicy również są z tego dumni. Nigdy nie ukrywamy pochodzenia naszych produktów i naszej firmy.

Z perspektywy lat widzę, jaki osiągnęliśmy progres. W latach dziewięćdziesiątych kierunkiem naszej ekspansji był tylko Wschód, ponieważ nasze produkty nie przystawały do niemieckich standardów technicznych. Wieloletnią pracą udało nam się jednak zdobyć bardziej wymagające rynki.

Kilkanaście lat temu założyliśmy spółkę Apator GmbH i kropla po kropli drążyliśmy skałę, aż doszliśmy w Niemczech do sprzedaży na poziomie około 50 mln złotych. Obecnie mamy sześć zagranicznych spółek w Grupie.

W ostatnim liście do interesariuszy Grupy Apator wspomniał pan o potrzebie wielkiej wspólnotowej solidarności. W jaki sposób, pańskim zdaniem, ta solidarność może pomóc w promowaniu marki Polski w kraju i poza jego granicami?

Kupujemy paliwo na stacjach polskiego koncernu, korzystamy z usług finansowych polskiego banku i, jeśli to możliwe, zlecamy usługi polskim lub regionalnym kooperantom. Czasami jesteśmy skazani na zakup niektórych podzespołów elektronicznych w Chinach, bo tylko tam są produkowane. Problemem stają się ekspansjonistyczne ambicje Chińczyków, którym zachodnie korporacje pomogły stworzyć potęgę gospodarczą. Coraz częściej musimy z nimi konkurować, a to trudne. Nie tylko z powodu tego, że dysponują tanią siłą roboczą, lecz także z powodu licznych dotacji przydzielanych chińskim firmom przez ich rząd.

Dzisiaj patriotyzm nie polega na sięganiu po broń, lecz na ciężkiej, organicznej pracy, rozwoju przedsiębiorstwa, zapewnianiu zatrudnienia i wspomaganiu tych, którzy mieli mniej szczęścia w życiu.

Czy w związku z tym polskie firmy powinny się wykazywać większą solidarnością?

Jako baczny obserwator rynku jestem głęboko przekonany, że dziś w Polsce i Europie naprawdę potrzebujemy solidarności. Dlatego namawiam przedstawicieli innych firm do pomagania sobie nawzajem. Gdybyśmy potrafili indywidualne sukcesy spoić grą zespołową, pozycja Polski na arenie światowej gospodarki byłaby znacznie silniejsza. Nasza mentalność blokuje taki obrót spraw.

Niemcy potrafią chronić swoich producentów. Gdy tamtejsze zakłady energetyczne ogłaszają przetarg, ustawiają bardzo wysoko poprzeczkę wymagań technicznych, a także wymagają prekwalifikacji, która zazwyczaj wiąże się z wizytacją zakładu pracy. W polskiej rzeczywistości biznesowej brakuje praktyki weryfikacji ofert, nie audytuje się chińskich firm i nie sprawdza, jak wyglądają ich łańcuchy zakupów, procesy produkcyjne czy kwestie bezpieczeństwa i warunków pracy.

Spółki Grupy Apator dostarczają na rynek urządzenia do opomiarowania wszystkich mediów użytkowych, jak również rozwiązania dla inteligentnych sieci elektroenergetycznych, wodnych i gazowych. Jaka jest tu przestrzeń do innowacji i w jaki sposób tworzeniu nowych rozwiązań sprzyja międzynarodowa wymiana doświadczeń?

W Grupie Apator działa obecnie 12 biur R&D wyspecjalizowanych w rozwoju innowacyjnych produktów, systemów oraz usług z zakresu inteligentnych sieci dystrybucji energii elektrycznej, wody, ciepła i gazu. Włączyliśmy do Grupy m.in. duński start‑up Miitors, który opracowuje dla nas technologię ultradźwiękowego pomiaru przepływu cieczy, a słoweńska spółka zależna, Inda, projektuje elementy elektroniki dla gazomierzy. Dzięki nowoczesnym technologiom komunikacyjnym wizyty inkasentów spisujących pomiary wody czy energii w domach stają się przeszłością. Apator podąża za tymi trendami. Obecnie nasze urządzenia umożliwiają zdalny odczyt danych pomiarowych, a specjalistyczne oprogramowanie pomaga efektywnie zarządzać mediami użytkowymi.

Mimo pandemii Grupa Apator zanotowała w pierwszym kwartale 2020 roku wzrost przychodów oraz zysku netto. Co o tym zadecydowało i jak planuje pan zadbać o dalszy rozwój Grupy?

W tej chwili realizujemy projekty zakontraktowane pod koniec ubiegłego lub na początku tego roku, działamy aktywnie na rynku, pracujemy ciężej niż zazwyczaj.

Podejmujemy też inicjatywy mające na celu ochronę polskiego i unijnego rynku oraz interesu krajowych przedsiębiorców narażonych na agresywną chińską konkurencję. Podobne działania obserwujemy w innych krajach Europy. Staramy się uświadomić opinii publicznej, jak ważne jest, by wybory dostawców w kraju powiązać z uwarunkowaniami gospodarczymi, np. płaceniem podatków w Polsce, tworzeniem przez dostawcę miejsc pracy, świadczeniem obsługi posprzedażnej na miejscu, czy wreszcie rozwojem polskiej myśli technicznej. Jestem optymistą.

Firmy, którym bliskie są idee patriotyzmu gospodarczego, często działają na rzecz lokalnych społeczności. Jak Apator zmienia swoje najbliższe otoczenie?

W przeszłości Apator przez wiele lat sponsorował toruński klub żużlowy. Dzisiaj skupiamy się na wspieraniu uzdolnionej młodzieży i osób wykluczonych (m.in. poprzez współpracę z lokalnymi stowarzyszeniami) oraz wspomagamy hospicja. Ponadto w ostatnim czasie wsparliśmy toruńskie szpitale w walce przeciwko koronawirusowi.

Dzisiaj wszyscy jesteśmy współodpowiedzialni za zdrowie osób z naszego otoczenia. Podobnie jest z zespołem – wszystkie jego elementy pracują na sukces końcowy. Wiele razy się przekonałem, że niekoniecznie najlepsze są drużyny mające w swoim składzie same gwiazdy. O wiele większe szanse na sukces mają zespoły, których członkowie potrafią ze sobą współpracować. Nie powinniśmy zapominać, że w życiu gospodarczym jest podobnie.

Przeczytaj pozostałe artykuły »

Patriotyzm gospodarczy rozszyfrowany 

Mariusz Smoliński PL, Joanna Koprowska PL

Polskość zyskuje na znaczeniu w oczach konsumentów i firm – zarówno tych rodzimego, jak i zagranicznego pochodzenia. Poczucie odpowiedzialności za rozwój polskiej gospodarki przekłada się na wielopłaszczyznowe działania. Jak firmy oraz klienci B2B i B2C rozumieją nowoczesny patriotyzm gospodarczy?

Silna gospodarka jest w interesie wszystkich 

Daniel Obajtek PL, Joanna Koprowska PL

O konsekwentnym budowaniu koncernu multienergetycznego, patriotyzmie konsumenckim i współpracy z rodzimymi producentami opowiada Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Promowanie Polski na świecie nie jest takie trudne 

Krzysztof Domarecki PL, Joanna Koprowska PL

O tym, jak zbudować globalną firmę w zgodzie z ideami patriotyzmu gospodarczego oraz wprowadzać innowacyjne i zrównoważone rozwiązania, opowiada Krzysztof Domarecki, prezes Selena FM, jednego z największych na świecie producentów chemii budowlanej.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!