Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Płatności bezgotówkowe i ochrona danych: cyberbezpieczeństwo w finansach pod dyrektywą NIS2

6 maja 2024 6 min czytania
Robert Czarniewski
Płatności bezgotówkowe i ochrona danych: cyberbezpieczeństwo w finansach pod dyrektywą NIS2

Płatności bezgotówkowe stają się normą w codziennym życiu Polaków. Korzystamy z nich nawet w najmniejszych punktach usługowych. Według danych fundacji Polska Bezgotówkowa w 2023 r. stanowiły ponad 60% wszystkich transakcji w sklepach i punktach usługowych. 10 lat wcześniej było to jedynie 20%. Tak duży ich wolumen oraz wzrost jest szansą i jednocześnie wyzwaniem dla sektora bankowego oraz finansowego, również w kontekście europejskiej dyrektywy NIS2 oraz cyberbezpieczeństwa.

Program Polska Bezgotówkowa od momentu uruchomienia umożliwił przeprowadzenie w Polsce ponad miliarda transakcji bezgotówkowych w punktach sprzedaży. To wynik, który pokazuje, że Polacy chętnie korzystają z nowości technologicznych w życiu codziennym. Ponad połowa z nas ma dostęp do bankowości elektronicznej za pośrednictwem urządzeń mobilnych, co świadczy o rosnącej popularności tego sposobu obsługi finansów.

Największym sukcesem w tej rewolucji jest popularyzacja systemu BLIK, który dziś jest częściej wykorzystywany w transakcjach internetowych niż tradycyjne karty płatnicze. To dowód na to, że Polacy są gotowi na korzystanie z szybkich i wygodnych rozwiązań płatniczych online.

Trend odchodzenia od tradycyjnych form płatności gotówkowych jest widoczny również w małych punktach sprzedaży, które jeszcze do niedawna były bastionem fizycznego pieniądza. 25% firm handlowo‑usługowych z sektora MŚP deklaruje, że płatności bezgotówkowe stanowią ponad 75% wszystkich ich transakcji. Badania przeprowadzone przez Fiserv Polska wskazują, że ponad 50% respondentów przewiduje dalszy wzrost transakcji cashless w najbliższej przyszłości.

Cyberbezpieczeństwo w finansach: wyzwania i rozwiązania

Przetwarzanie tak dużej ilości danych i transakcji często wymaga zaawansowanych technologii. Dla banków i fintechów jest to zarówno okazja do wprowadzania innowacji, jak i wyzwanie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa oraz wydajności przetwarzania danych. Każda transakcja bezgotówkowa generuje dane, a wraz z ich rosnącą liczbą potrzebna jest większa przestrzeń dyskowa i moc obliczeniowa. Jednocześnie im więcej danych, tym łatwiej zidentyfikować klientów. Co więcej – w takich okolicznościach instytucje finansowe przetwarzają dane wrażliwe. Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego oraz sztucznej inteligencji gromadzone dane, po odpowiedniej analizie, stanowią szansę na budowanie nowych produktów cyfrowych, które mogą zrewolucjonizować bankowość elektroniczną, w tym również oferty hiperspersonalizowane dla klientów.

Hiperpersonalizacja – tak pożądana przez instytucje finansowe – jest również niebagatelnym wyzwaniem. Dane wrażliwe klientów oraz przeprowadzanych przez nich transakcji muszą być odpowiednio zabezpieczone przed atakiem cyberprzestępców. Specjaliści od cyberbezpieczeństwa i hakerzy prowadzą ze sobą niejako wyścig zbrojeń. Zagrożenia to już nie tylko dość proste, ale uciążliwe ataki DDoS czy najpowszechniejszy ransomware. Coraz więcej przestępców nie przeprowadza ataku od razu po przejęciu danych dostępowych do sieci (najczęściej poprzez phishing), ale cierpliwie przygotowuje atak, na przykład regularnie wprowadzając niewielkie zmiany w kodzie źródłowym atakowanych aplikacji. Z tego powodu niezwykle istotne staje się nie tylko zabezpieczenie danych, ale przede wszystkim stworzenie „złotej kopii” odizolowanej od sieci zewnętrznej i przygotowanie zapasowego środowiska.

Biorąc pod uwagę zabezpieczenie wrażliwych danych finansowych, nie mniej ważne okazuje się także zapewnienie ciągłego monitoringu sieci. Algorytmy uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji są wykorzystywane do wykrywania nawet najdrobniejszych anomalii i analizy behawioralnej użytkowników sieci, co pomaga w ochronie przed cyberprzestępczością. Równie istotne, szczególnie z punktu widzenia NIS2 jest skuteczne raportowanie incydentów bezpieczeństwa do właściwych organów, właśnie dlatego coraz popularniejsze stają się rozwiązania takie jak Security Operations Center (SOC), pozwalające na monitorowanie takich zdarzeń i sprawne raportowanie o nich. Jeszcze do niedawna takie rozwiązania były wykorzystywane głównie przez duże podmioty, jak np.  banki czy spółki skarbu państwa. Obecnie w związku ze wzrostem ryzyka cyberataków oraz wymogiem raportowania incydentów bezpieczeństwa nawet przez mniejsze podmioty okazują się one nieodzownym elementem budowania strategii bezpieczeństwa informatycznego nawet w sektorze MŚP. Zastosowanie tych technologii w ramach cyberbezpieczeństwa w finansach pozwala nie tylko na rozwój nowych produktów, lecz także na znaczące zwiększenie bezpieczeństwa danych klientów.

Odpowiedzialność sektora bankowego

Każdy wyciek danych to potencjalnie trudne do odwrócenia straty wizerunkowe dla instytucji finansowych. Banki, które przetwarzają ogromne ilości danych wrażliwych swoich klientów, obarczone są więc – zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi i unijnymi, w tym najnowszą dyrektywą NIS2 – odpowiedzialnością za ich bezpieczne przechowywanie. Przeniesienie chociażby części baz danych i systemów bankowych do chmury obliczeniowej może być odpowiedzią na rosnące wyzwania związane z zachowaniem odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. Zaawansowane narzędzia do monitorowania infrastruktury IT, takie jak SOC, umożliwiają skuteczne wykrywanie i eliminowanie zagrożeń na wczesnym etapie, co przyczynia się do podwyższenia bezpieczeństwa systemów informatycznych.

Wspomniana dyrektywa NIS2 określa nowe zasady bezpieczeństwa dla operatorów usług kluczowych zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Działa ona w takich obszarach jak bankowość, wprowadzając rygorystyczne standardy bezpieczeństwa, które mają na celu ochronę danych klientów oraz zapewnienie stabilności infrastruktury. Dodatkowo rozporządzenie DORA uzupełnia dyrektywę NIS2, wprowadzając szczegółowe wymogi dotyczące odporności cyfrowej dla sektora finansowego. Powyższe regulacje stanowią prawny fundament cyberbezpieczeństwa w finansach.

Ostatnie lata to rewolucja w metodach płatności bezgotówkowych. Płatności BLIK czy za pomocą smartfonów i smartwatchów to już codzienność. Kolejnym innowacyjnym trendem są płatności za pośrednictwem biometrii, która może stać się kolejnym etapem rozwoju w obszarze cashless. Jednocześnie rośnie liczba FinTechów i różnego rodzaju platform low code / no code, które starają się odpowiedzieć na rosnące wyzwania sektora bankowego, dostarczając swoje produkty na rynek z zawrotną szybkością i odpowiadając na potrzeby klientów niemalże w czasie rzeczywistym. W transformującym się sektorze finansowym trzeba być wyczulonym na trendy i reagować na zmiany w jak najkrótszym czasie.

Zmiany to nie tylko szansa, ale też wyzwanie. Najważniejszym z nich jest zapewnienie bezpieczeństwa danych wrażliwych. Z tego powodu coraz więcej banków, instytucji finansowych i FinTechów spogląda w stronę chmury obliczeniowej jako technologii zapewniającej z jednej strony elastyczność i skalowalność, a z drugiej pozwalającej na budowanie bezpiecznych i odpornych na cyberzagrożenia rozwiązań.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!