Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
INNOWACJE

Od pirackiej łodzi do korporacyjnego okrętu: sekrety sukcesu Symmetrical.ai

8 listopada 2024 4 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska

W najnowszym odcinku podcastu „MIT Sloan Management Review Polska” Piotr Smoleń, CEO i współzałożyciel Symmetrical.ai, rzuca nowe światło na praktyki HR i zarządzanie talentami. Co szwankuje w polskich firmach i jak to naprawić?

Nasz rozmówca, znany z niekonwencjonalnego podejścia do biznesu, bez ogródek obnaża najczęstsze błędy firm w zarządzaniu ludźmi i proponuje rewolucyjne rozwiązania. Jego zdaniem klucz do sukcesu leży w równoległym rozwoju biznesu i osobistym rozwoju lidera. Jak przyznaje, prowadzenie Symmetrical.ai to dla niego nieustanna nauka, a lekcjami zdobytymi z tego przedsięwzięcia chętnie dzieli się z słuchaczami „MIT Sloan Management Review Polska”.  W trakcie rozmowy Smoleń porusza kluczowe kwestie, które mogą zmienić sposób, w jaki myślimy o HR, rozwoju organizacji oraz zarządzaniu sobą.

Posłuchaj rozmowy na kanale YouTube naszej redakcji:

Mity na temat różnorodności i inkluzywności

Jednym z pierwszych tematów, które poruszamy, jest obecnie popularne podejście do różnorodności w zespołach. Choć dzisiaj bardzo często promuje się sprowadzanie do organizacji osób patrzących na rożne problemy w odmienny sposób, to zdaniem naszego rozmówcy takie działanie nie zawsze ma biznesowy sens.

„Wszyscy mówią o tym, jak ważne w budowaniu wygrywających zespołów jest diversity and inclusion, ale z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie innego. Na początkowym etapie rozwoju firmy potrzebujemy homogeniczności zespołu. Pozwala to tworzyć wspólnotę, zbudować statek piracki. Im bardziej podobne mamy wartości i sposób myślenia, tym szybciej dopłyniemy do celu” – zauważa rozmówca, przyznając jednocześnie, że wraz z rozwojem firmy i wzrostem jej złożoności w organizacji pojawia się przestrzeń na różnorodność, bo dopiero wtedy można z niej tak naprawdę czerpać realne korzyści.

„Kiedy firma rośnie i osiąga stabilną pozycję na rynku, homogeniczność przestaje wystarczać. Wtedy musisz przekształcić swoją piracką łajbę w dobrze zorganizowany okręt. To oznacza wprowadzenie bardziej formalnej struktury i większej różnorodności w zespole. Wtedy różne perspektywy i doświadczenia stają się atutem, a nie przeszkodą” – podkreśla rozmówca „MIT Sloan Management Review Polska”. Jego zdaniem świadomość tego procesu i umiejętność dostosowania stylu zarządzania do potrzeb rozwijającej się organizacji są kluczowe dla długoterminowego sukcesu.

Nieuchronność zmian kadrowych

Nie tylko sposób zarządzania ludźmi powinien być powiązany z etapem, na którym znajduje się biznes. Od tego należy również uzależnić decyzje kadrowe. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów poruszanych w podcaście jest kwestia zwalniania pracowników. Piotr argumentuje, że czasami jest to nieuniknione i wręcz korzystne dla obu stron.

„Cykl rozwoju liderów najczęściej nie jest kompatybilny z cyklem rozwoju firm. Oznacza to, że wybitne talenty rozwijają się dużo szybciej niż firma i trzeba im pozwolić odejść, bo firma nie stwarza miejsca, w którym oni mogą się rozwijać. Z drugiej strony czasami firma odnosi błyskawiczny sukces i tym samym wyprzedza znacząco kadrę menedżerską”. Zdaniem Piotra nie tak rzadko dochodzi do sytuacji, gdy to kadra menedżerska nie nadąża za rozwojem organizacji. W takim wypadku, aby cała firma udźwignęła swój rozwój i sięgała po kolejne sukcesy, konieczna jest wymiana starej gwardii na nową krew.

Świadome zarządzanie karierą

Piotr dzieli się również  wieloma spostrzeżeniami na temat świadomego budowania kariery, dbania o reputację i zachowywania balansu między intensywnym życiem zawodowym a satysfakcjonującym życiem prywatnym.

Nie przegap tego fascynującego odcinka, który zmieni twoje spojrzenie na zarządzanie talentami i rozwój kariery!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak Polska przegoniła Szwajcarię? Sukces, o którym trzeba mówić!

Według MFW, Polska w tym roku awansuje na 20. miejsce wśród największych gospodarek świata, zastępują Szwajcarię na ostatnim miejscu tego prestiżowego rankingu. To wydarzenie ma charakter symboliczny i jest efektem transformacji gospodarczej Polski oraz dynamicznego rozwoju w ostatnich latach. Genezę tego sukcesu analizuje dr Marcin Piątkowski, w niezwykły sposób opowiadając o „polskim cudzie gospodarczym”.

GenAI w marketingu: od eksperymentów do strategii

Dyrektorzy marketingu na całym świecie redefiniują swoją rolę dzięki GenAI – od automatyzacji po wzrost przychodów. Najnowsze badanie BCG pokazuje, że 83% CMO z optymizmem patrzy na generatywną sztuczną inteligencję, a 71% planuje wielomilionowe inwestycje w jej rozwój. GenAI nie tylko zmienia sposób tworzenia treści i personalizacji ofert, ale także staje się fundamentem agentowych rozwiązań obsługujących klientów w czasie rzeczywistym. W artykule analizujemy, jak GenAI ewoluuje z narzędzia eksperymentalnego do kluczowego komponentu strategii marketingowej – i co to oznacza dla przyszłości tej funkcji w firmie.

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!