Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Automatyzacja i robotyzacja

Nieludzka komunikacja

6 marca 2015 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Nieludzka komunikacja

Streszczenie: Nowe technologie, takie jak chatboty i sztuczna inteligencja, coraz częściej zastępują człowieka w obszarach obsługi klienta, komunikacji czy sprzedaży. Choć te rozwiązania oferują wygodę, szybkość i dostępność, ich nadużywanie może prowadzić do dehumanizacji relacji z klientami. Kluczowe staje się pytanie, gdzie leży granica automatyzacji, która jeszcze przynosi wartość, a kiedy zaczyna szkodzić. Nadmierna cyfryzacja może wywoływać u odbiorców poczucie frustracji, braku zrozumienia i dystansu. Wzrost znaczenia empatii, zrozumienia i autentyczności w kontaktach staje się przeciwwagą dla bezosobowej technologii. Właściwe zbalansowanie automatyzacji i ludzkiego podejścia może decydować o przewadze konkurencyjnej firm.

Pokaż więcej

Żyjemy i pracujemy w otoczeniu zaawansowanych urządzeń, które generują coraz większy ruch w sieci, przesyłając niesamowite ilości danych. Nie chodzi tylko o komputery, smartfony czy tablety, lecz przede wszystkim o urządzenia wymieniające informacje zupełnie bez udziału człowieka. Dzięki tym, działającym w tle, urządzeniom wkraczamy w zupełnie nowy rozdział w historii technologii i biznesu, określany mianem Internetu Rzeczy.

Nieludzka komunikacja

Nieludzka komunikacja

O rewolucyjnym wpływie komunikacji maszyn, czujników i danych na świat biznesu przekonują Marco Iansiti i Karim R. Lakhani w artykule Cyfrowa wszechobecność. Zdaniem autorów, cyfryzacja maszyn, operacji i procesów zmusza zarówno duże firmy, jak i start‑upy do zmiany sposobów konkurowania.

Jeszcze śmielsze tezy stawiają Michael Porter i James Heppelmann w artykule Jak inteligentne produkty z dostępem do sieci zmieniają konkurencję. Autorzy uważają, że w dobie cyfryzacji firmy powinny opracować zupełnie nowe podejście do budowania strategii i osiągania przewagi konkurencyjnej, począwszy już od fazy projektowania produktów.

Uzupełnieniem bloku artykułów jest wywiad z Aleksem „Sandym” Pentlandem zatytułowany Wielkie zbiory danych to wielka odpowiedzialność. Profesor z MIT Media Lab opracował zbiór zasad i praktyk służących określaniu własności danych oraz kontroli nad ich przepływem. Propozycję nazwał „Nowym Ładem Informacyjnym”.

Kwestia ładu korporacyjnego i odpowiedzialnej działalności powinna być przedmiotem zainteresowania rad nadzorczych. Tymczasem Lynn S. Paine w artykule Rada nadzorcza a kwestia zrównoważonego rozwoju zwraca uwagę, że odpowiedzialna i zrównoważona działalność nie zaprząta nadmiernie uwagi organów nadzorczych. Są jednak wyjątki o tej niechlubnej reguły, takie jak firma Nike, która powołała komitet zajmujący się tak ważnymi sprawami społecznymi, jak: zmiany klimatu, zanieczyszczenie, korupcja czy nierówny podział zasobów. Przykład Nike pokazuje, że zaangażowanie społeczne może przynieść firmom wymierne korzyści. Sposób na osiąganie takich korzyści i równoczesne tworzenie wartości społecznej przedstawiają autorzy tekstu Lider z większymi ambicjami.

Polecam również pozostałe artykuły i życzę Państwu realnych sukcesów odnoszonych również w cyfrowym świecie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!