Streszczenie: Pięciu ekspertów z MIT dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat technologii i jej roli w biznesie. Gerald C. Kane wyjaśnia, dlaczego transformacja cyfrowa zależy bardziej od ludzi niż od technologii, podkreślając znaczenie organizacyjnej kultury. Steven Spear mówi o zbiorowej inteligencji, eksperymentach i krytycznym myśleniu jako kluczowych elementach innowacji. Michael Schrage omawia fenomen rekomendacji cyfrowych, które rewolucjonizują sposób, w jaki korzystamy z internetu. Nick van der Meulen analizuje, jak rozproszony model podejmowania decyzji może być zastosowany w cyfrowej gospodarce, nie tracąc z oczu ogólnych celów organizacji. Phil Budden tłumaczy, dlaczego innowacje często rodzą się w określonych regionach świata, takich jak Dolina Krzemowa, i czy polskie firmy mogą stać się częścią globalnych ekosystemów innowacji.
Nieocenionym źródłem wiedzy, na temat transformacji cyfrowej i roli jaką technologie odgrywają we współczesnym biznesie, są dla nas goście z MIT, badacze Massachusetts Institute of Technology i innych amerykańskich uczelni, którzy są uczestnikami naszych konferencji, autorami wydawanych przez nas książek. Przypominamy pięć wywiadów, których nam udzielili w roku 2021.
1. Technologia to za mało, by trafić do krainy Oz
O tym, dlaczego kluczem do skutecznego przeprowadzenia cyfrowej transformacji nie jest technologia, a ludzie, mówi Gerald C. Kane, wykładowca Boston College, Harvard Business School, współpracownik MIT Sloan Management Review, współautor książki „Pułapka transformacji” (The Technology Fallacy), która została wydana przez ICAN Institute. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

2. Na rowerze, z czołgiem z kartonu
O tym, jak dzięki zbiorowej inteligencji rozwiązywać problemy o wielkiej wadze, oraz o roli eksperymentu i kulturze krytycznego myślenia w tworzeniu innowacji opowiada Steven Spear z MIT Sloan School of Management, ekspert w dziedzinie projektowania skomplikowanych innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

3. Silniki rekomendacji napędzają rewolucję w sieci
Jako przedsiębiorcy i użytkownicy cyfrowych systemów jesteśmy od nich coraz bardziej zależni i coraz bardziej na nich polegamy. Mowa o mechanizmach rekomendacji. O ich fenomenie opowiada Michael Schrage, profesor MIT Sloan School of Management i autor książki „Silniki rekomendacji” wydanej przez ICAN Institute. Rozmawia Rafał Pikuła redaktor „MIT Sloan Management Review Polska”.

4. Gra zespołowa – klucz do cyfrowej oferty wartości
O tym, jak rozproszony model podejmowania decyzji sprawdza się w czasach gospodarki cyfrowej i co zrobić, by poszczególne zespoły nie traciły z oczu nadrzędnego celu całej organizacji, mówi Nick van der Meulen z MIT Center for Information Systems Research. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

5. Plantacje innowacji
Dlaczego innowacje w przytłaczającej większości przypadków powstają w miejscach takich jak Dolina Krzemowa, Boston, Tel Awiw, Londyn czy Berlin? Co w tych miejscach jest tak specyficznego, że można mówić o swoistych ekosystemach wspierających innowacje? Czy polskie firmy również mają szansę trafić do globalnej wspólnoty innowacyjności?
Na pytania odpowiada Phil Budden z MIT Sloan School of Management, specjalista w dziedzinie ekosystemów innowacji. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor prowadzący „MIT Sloan Management Review Polska”.



