Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Magazyn (Nr 9, czerwiec 2021)

Myślisz o biznesie platformowym? Zacznij od zimnego kompresu

1 czerwca 2021 3 min czytania
Zdjęcie Paweł Górecki - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska
Paweł Górecki
Myślisz o biznesie platformowym? Zacznij od zimnego kompresu

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Firmy o największej kapitalizacji na świecie to biznesy platformowe. Apple, Alphabet (Google), Amazon, Alibaba, Tencent – ich łączna wartość sięga prawie 6,5 biliona dolarów. Jako konsumenci indywidualni czy firmowi coraz częściej korzystamy z zakupów na platformach. Jako przedsiębiorcy coraz częściej sprzedajemy towary i usługi za pośrednictwem platform, czy to własnych, czy tworzonych przez inne organizacje.

Czy jednak oznacza to, że wejście w biznes platformowy automatycznie kieruje nas na ścieżkę wzrostu i gwarantuje miliardowe przychody? Niekoniecznie. A co gorsza, jak wynika z analiz BCG, spośród wszystkich biznesów platformowych zaledwie 15% odnosi sukces w długim horyzoncie czasowym. Reszta kończy mniej lub bardziej spektakularną klapą. Sama obecność na platformach też nie jest usłaną różami drogą prowadzącą wprost do klienta. Często przypomina o tym prof. Michael Cusumano z MIT Sloan School of Management – gość majowej konferencji „MIT Sloan Management Review Polska”. Jego zdaniem, sukces w biznesie platformowym wcale nie jest gwarantowany z góry, a „pośród szumu związanego z platformami – nazywanego czasem platformanią – głos zdrowego rozsądku nie zawsze jest słyszany”.

Jak zatem ustrzec się błędów i potknięć? Jak skutecznie budować swoją pozycję w środowisku platformowym? Jak korzystając z platform czy tworząc je, zachować zdrowy rozsądek? Tym zagadnieniom poświęcamy letni numer „MIT Sloan Management Review Polska”.

A w nim w artykule Jak, działając w ramach platformy, zachować konkurencyjność Donato Cutolo, Andrew Hargadon i Martin Kenney szkicują nowe, nieoczywiste strategie, pozwalające wyróżnić się na platformach biznesowych.

W tekście Na ile efektywny jest twój ekosystem biznesowy? Ulrich Pidun, Martin Reeves i Edzard Wesselink piszą o tym, na jakie wskaźniki i sygnały ostrzegawcze powinni zwracać uwagę liderzy w trakcie czterech podstawowych faz rozwoju biznesowych ekosystemów. O rosnącej popularności biznesu platformowego i jego nieco szerszym rozumieniu w polskim kontekście można natomiast przeczytać w artykule ***Jak z platform powstają ekosystemy biznesowe?***, który powstał na podstawie badań ICAN Research, oraz w wywiadzie z seryjnym przedsiębiorcą Bartoszem Ferencem pt. Wojny platformowe. Kto zdobędzie polskiego konsumenta?. Zachęcam też do lektury pozostałych tekstów w numerze. Mam nadzieję, że w postpandemicznej rzeczywistości ułatwią odkrycie nowych szans dla biznesu, nie tylko platformowego.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!