Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
INNOWACJE
Magazyn (Nr 12, marzec 2022)

Modele współpracy. Na drodze od pomysłu do produktu

1 marca 2022 12 min czytania
Zdjęcie Jill E. Perry-Smith - Profesorka w dziedzinie organizacji i zarządzania w Goizueta Business School Uniwersytetu Emory’ego. Obecnie pełni funkcję starszej zastępczyni dziekana ds. inicjatyw strategicznych.
Jill E. Perry-Smith
Modele współpracy. Na drodze od pomysłu do produktu

Streszczenie: Kreatywność i innowacje to kluczowe elementy współczesnych organizacji. Proces realizacji pomysłu, od jego początkowej koncepcji do produktu finalnego, jest pełen wyzwań, z których najwięcej wiąże się z koniecznością dostosowania modeli współpracy do etapów realizacji pomysłu. Innowacyjne pomysły, z natury ryzykowne i trudne do wdrożenia, często tracą swoją oryginalność w wyniku tego, jak organizacje zarządzają procesem. Pierwszym etapem jest narodziny pomysłu, który następnie przechodzi przez fazy prototypowania i testowania, w których współpraca w zespole jest kluczowa. Kolejnym krokiem jest promocja wewnętrzna, by zdobyć odpowiednie wsparcie i sponsorów, a ostatni etap to pełna realizacja pomysłu. Aby usprawnić ten proces, organizacje powinny przyjąć bardziej adaptacyjne podejście do współpracy na każdym z tych etapów. W ten sposób można zwiększyć szanse na sukces innowacyjnych projektów, które mają potencjał, by zapewnić organizacji przewagę konkurencyjną.

Pokaż więcej

Identyfikuj i wcielaj w życie nowatorskie pomysły, wspierając przy tym różne modele współpracy właściwe dla poszczególnych etapów nad projektem.

Droga od pomysłu do końcowego produktu może być długa. Nawet w organizacjach, które szczycą się szybką ścieżką iteracji i umiejętnością eksperymentowania, większość prawdziwie nowatorskich idei zostaje albo porzucona, albo po drodze traci swoją oryginalność. Jak temu przeciwdziałać? Na przykład dostosowując modele współpracy do poszczególnych etapów wcielania pomysłu w życie – od początkowej koncepcji do wprowadzenia na rynek.

Proces ten obejmuje cztery fazy: narodziny pomysłu; dopracowywanie koncepcji poprzez testy lub prototypy, które pozwalają udoskonalić oryginalną ideę i ocenić szanse jej implementacji; promocję wewnętrzną, mającą na celu pozyskanie sponsora niezbędnego do dalszego rozwoju produktu; oraz wdrożenie, które obejmuje pełną realizację planów i specyfikacji, stworzenie produktu i jego dostarczenie.

W trakcie moich prawie 20 lat badań nad kreatywnością i innowacjami odkryłam, że w miarę jak pomysł przechodzi kolejne etapy, zmieniają się wymagania dotyczące współpracy (zobacz wykres: Etapy procesu wdrażania pomysłu). W tym miejscu przyjrzymy się, jak te potrzeby się zmieniają i jak menedżerowie ds. innowacji mogą pomóc ludziom w odpowiednim dostosowaniu się do nich, zamiast polegać na utartych schematach zachowań.

Gdyby nowatorskie pomysły były realizowane w sposób linearny, sprawa byłaby prosta. Problem polega jednak na tym, że często powracają one do poprzednich faz nawet kilkukrotnie, co komplikuje proces i wstrzymuje postęp prac. Kiedy tak się dzieje, idea często zostaje odarta z innowacyjności, bo jej prostsza wersja ma większe szanse na wdrożenie. Innowacyjne pomysły są z natury ryzykowne, ponieważ są nietypowe, brakuje im solidnego pierwowzoru i trudno jest przytoczyć wyraźne przykłady sukcesu. Dlatego przekonanie interesariuszy do inwestycji może być trudne. Z tego powodu nowatorskie pomysły o dużym potencjale bywają przekształcane we wprawdzie mniej inspirujące, ale za to bezpieczniejsze i to one dostają zielone światło. Rzadko jednak prowadzą do przełomowych rozwiązań dających firmie konkurencyjną przewagę.

Sprawa nie jest jednak beznadziejna. Przyjmując bardziej adaptacyjne podejście do kreatywnej współpracy, twoja organizacja może zwiększyć szanse na wprowadzenie na rynek prawdziwie innowacyjnych pomysłów. Spróbujmy więc przeanalizować podstawowe potrzeby współpracujących ze sobą zespołów na każdym etapie procesu wcielania w życie nowatorskich ideiIndeks górny 1.

Jak stworzyć fabrykę pomysłów?

Każda nowa koncepcja rodzi się jako iskra twórczej inspiracji. Menedżerowie ds. innowacji mogą rozpalić tę iskrę, pokazując pracownikom różne punkty widzenia. To buduje elastyczność poznawczą, dzięki czemu umysły są gotowe do tworzenia nowych skojarzeń, które prowadzą do oryginalnych idei. Podczas generowania pomysłów kontakt z alternatywnymi punktami widzenia nie musi być intensywny. Krótkie, nawet przelotne, spotkania z osobami, które widzą świat inaczej, mogą zwiększyć kreatywność.

Zostało 81% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!