Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Michał Popiołek: Niezbędna jest współpraca z podmiotem sprzedającym

1 kwietnia 2013 4 min czytania
Michał Popiołek
Michał Popiołek: Niezbędna jest współpraca z podmiotem sprzedającym

Streszczenie: Zarząd SlawWood rozważa wykup menedżerski w sytuacji, gdy norweska spółka matka decyduje się na sprzedaż swoich aktywów poza podstawowym zakresem działalności grupy. Aby podjąć odpowiedzialną decyzję, niezbędne jest zaangażowanie szerokiej grupy menedżerów, wybór funduszu rozumiejącego zasady MBO oraz udział banku finansującego od jak najwcześniejszego etapu. Kluczowa jest również współpraca z podmiotem sprzedającym oraz dogłębna znajomość biznesu i jego perspektyw. Decyzja o takiej transakcji zmieni życie menedżerów na kilka lat, dlatego istotne jest uwzględnienie opinii wszystkich zaangażowanych podmiotów, w tym funduszu, banku i doradców. Negocjacje dotyczące nabycia firmy powinny odbywać się równolegle z rozmowami o długoterminowym kontrakcie handlowym z norweskim koncernem, który po sprzedaży udziałów może pozostać głównym partnerem handlowym SlawWood. Finansowanie lewarowane oparte na przyszłych przepływach pieniężnych wymaga zaangażowania banku od samego początku oraz ścisłej współpracy z funduszem i doradcami, aby uniknąć potencjalnych konfliktów i zapewnić efektywność transakcji. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Zarząd SlawWood postępuje prawidłowo, rozważając wykup menedżerski w sytuacji, gdy norweska spółka matka decyduje się na sprzedaż swoich aktywów znajdujących się poza podstawowym zakresem działalności grupy. Jednak podjęcie odpowiedzialnej decyzji wymaga znalezienia odpowiedzi na szereg szczegółowych pytań dotyczących perspektyw biznesowych spółki.

Chcą sprzedać naszą firmę. Wykupmy ją! – komentarz nr 1

Chcą sprzedać naszą firmę. Wykupmy ją! - komentarz nr 1

Przedstawiona tu sytuacja jest dosyć typowa w krajach rozwiniętych i coraz częściej występuje w Polsce. Spin off, czyli wydzielenie przedsiębiorstwa z grupy, często skłania menedżerów do rozważenia możliwości przejęcia kontroli właścicielskiej nad spółką, którą dotychczas kierowali. Jednak menedżerskie transakcje wykupowe należą do najtrudniejszych ze względu na skomplikowaną strukturę i wiele zaangażowanych podmiotów. Stąd mogą pojawić się potencjalne konflikty interesów pomiędzy tymi podmiotami, które należy rozwiązać już na etapie przedtransakcyjnym. Dlatego bardzo ważnymi elementami są: merytoryczne i kapitałowe zaangażowanie jak najszerszej grupy menedżerów, wybór funduszu, który rozumie zasady MBO, oraz udział w transakcji banku finansującego od jak najwcześniejszego etapu. Równocześnie niezbędna jest współpraca z podmiotem sprzedającym oraz znajomość biznesu i jego perspektyw. Decyzja menedżerów o takiej transakcji zmieni diametralnie ich życie przez najbliższych kilka lat i podejmując ją, powinni wiedzieć, jak istotne są to konsekwencje. Menedżerowie stają się sponsorami całej transakcji i to na ich barkach będzie spoczywała ogromna odpowiedzialność. Dlatego bardzo istotne będzie podejście nie hurraoptymistyczne, ale uwzględnianie opinii wszystkich zaangażowanych podmiotów, przede wszystkim funduszu, banku i doradców.

Na razie nie wiemy wiele o strategii SlawWood na najbliższe lata, o ich biznesie, odbiorcach, dostawcach. Kluczowe dla przyszłości spółki mogą być relacje biznesowe z Bergen, ponieważ norweski koncern może po sprzedaży udziałów pozostać nadal głównym partnerem handlowym SlawWood. Dlatego negocjacje dotyczące nabycia firmy powinny odbywać się równolegle z rozmowami o długoterminowym kontrakcie handlowym. Można nawet zaryzykować tezę, że cena mogłaby być wyższa niż 15 mln euro przy dobrych warunkach takiego kontraktu. Strategia prowadzenia tych negocjacji może być kluczowa dla powodzenia transakcji i tu doświadczony doradca powinien być zaangażowany jak najszybciej.

Można założyć sfinansowanie tej transakcji tylko z kapitału własnego, ale w efekcie nie będzie ona najbardziej efektywna. Nie bez powodu zaangażowanie banku w takie transakcje powoduje, że otrzymują nazwę lewarowanych, bo zawsze koszt kapitału jest wyższy niż koszt długu i w ten sposób powstaje tzw. lewar. Bank powinien pojawić się w takiej transakcji jak najszybciej, ale z drugiej strony, biorąc pod uwagę specyfikę finansowania lewarowanego, niedoświadczeni w tym zakresie menedżerowie powinni zaufać funduszowi i doradcom. Niestety, często ze względu na wzajemne niezrozumienie takie rozmowy się przeciągają, choć mogłyby trwać dosyć krótko.

Finansowanie lewarowane oparte jest na przyszłych przepływach pieniężnych. To, jak będzie wyglądał przyszły biznes, jest kluczową informacją dla banku. Pewność dochodów, czynniki ryzyka związane z kosztami, ryzyko walutowe, zarządzanie kapitałem obrotowym oraz nakłady inwestycyjne to główne tematy poruszane z bankiem przy analizie projekcji finansowych. Struktura transakcji to zwykle SPV założona tylko w tym celu i nieprowadząca działalności operacyjnej. W pierwszym momencie transakcji, kiedy dłużnikiem jest ta spółka, bardzo ważne jest określenie, jaki dostęp będzie ona miała do cash‑flow (zwykle dywidendy, opłaty licencyjne, przystąpienie do długu, poręczenie) oraz jak docelowo będzie wyglądała struktura (np. po fuzji SPV i spółki operacyjnej).

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Chcą sprzedać naszą firmę. Wykupmy ją! 

,

Paweł Kubisiak PL

Wielu menedżerów marzy o tym, aby z najemnika stać się właścicielem zarządzanego przez siebie przedsiębiorstwa. Jednak dla większości są to pobożne życzenia, gdyż brakuje im odwagi i przede wszystkim środków na realizację ambitnych planów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!