Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

Metoda prób i błędów: pośpiech i ryzyko związane z ChatemGPT

11 kwietnia 2023 3 min czytania
Korn Ferry
Metoda prób i błędów: pośpiech i ryzyko związane z ChatemGPT

Streszczenie: Popularność ChatGPT skłoniła zarówno duże firmy technologiczne, jak i start-upy do tworzenia konkurencyjnych algorytmów. Taka pośpieszna rywalizacja może prowadzić do wprowadzania na rynek niedopracowanych produktów, co utrudnia efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie. Model minimalnie działającego produktu (MVP), polegający na wypuszczaniu niepełnych wersji produktów z zamiarem ich udoskonalania na podstawie opinii użytkowników, budzi obawy ekspertów. Uważają oni, że potencjalne ryzyko związane z używaniem nowych narzędzi AI, które potrafią generować treści na poziomie zbliżonym do ludzkiego, jest zbyt wysokie, aby udostępniać je bez odpowiedniego wsparcia. Chris Cantarella, globalny lider praktyk oprogramowania w Korn Ferry, zauważa, że firmy różnych branż już teraz opierają się na niedoskonałych wynikach tych narzędzi, podejmując kluczowe decyzje dotyczące zatrudnienia, marketingu i operacji. mitsmr.pl

Pokaż więcej

Popularność ChatGPT zachęciła zarówno duże firmy technologiczne, jak i start‑upy do zaangażowania się w tworzenie konkurencyjnych algorytmów. Konsekwencją tej przedwczesnej rywalizacji może być zalew niedoskonałych produktów, który tylko utrudni wykorzystanie rozwiązań AI w biznesie.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy miliony ludzi zaczęły intensywnie korzystać z algorytmu ChatGPT, mimo że technologia, jak przyznają sami jej twórcy, została wydana w wersji beta. Od tego czasu różne firmy technologiczne, zarówno duże, jak i małe, wypuściły na rynek wiele intrygujących produktów zwierających rozwiązania sztucznej inteligencji, które są co najmniej niedoskonałe.

Niestety, tak wygląda dziś praktyka w dziedzinie technologii: wypuszczanie wadliwych produktów zaprojektowanych już na starcie do poprawy w miarę ich użytkowania przez konsumentów. To podejście, znane jako model MVP (minimum viable product), niepokoi niektórych ekspertów. Twierdzą oni, że potencjalne ryzyko związane z wykorzystaniem nowego narzędzia AI, które może tworzyć treści prawie tak dobrze, jak człowiek, jest zbyt duże, aby wystawić na ich działanie użytkowników, nie dając im jednocześnie żadnego wsparcia. – To narzędzie jest po prostu zbyt potężne – ocenia Chat GPT Chris Cantarella, globalny lider sektora praktyk oprogramowania w Korn Ferry. Już teraz firmy wielu branż polegają na jego niedoskonałych wynikach, podejmując kluczowe decyzje dotyczące zatrudnienia, marketingu i działań operacyjnych.

Niestety, tak wygląda dziś praktyka w dziedzinie technologii: wypuszczanie wadliwych produktów zaprojektowanych już na starcie do poprawy w miarę ich użytkowania przez konsumentów.

Model MVP nie jest nowością. Od lat firmy testują produkty przed wprowadzeniem ich na rynek, zazwyczaj za zamkniętymi drzwiami, w grupach fokusowych lub w testach beta. Pod koniec lat 90. XX wieku firmy technologiczne zaczęły propagować ideę, że w przypadku oprogramowania lepsze jest wrogiem dobrego, dając tym samym przyzwolenie na wypuszczanie produktów na rynek i naprawianie problemów w późniejszym czasie. Jak zauważa Cantarella, firmy technologiczne na przełomie tysiącleci ryzykowały utratę finansowania przez czekanie na wprowadzenie produktów tradycyjną metodą kaskadową, gdzie wymagania odbiorców definiowano na starcie projektu i bazowano na tym do jego końca. Dlatego podejście minimum viable product było lepsze niż brak produktu w ogóle. –To był sposób na wywołanie zainteresowania produktem i angażowało klientów – mówi Cantarella.

Jest to nadal prawda, ale teraz, w miejsce studium wykonalności produktu poprzez jego testowanie w małej grupie ekspertów, firmy udostępniają nowe narzędzia AI coraz większej rzeszy użytkowników. Według ostatnich danych z ChatGPT codziennie korzysta ponad 25 milionów osób, a kolejne miliony testują różne inne nowe produkty. Nawet twórcy najnowszych czatbotów AI zdają sobie sprawę, że technologia może dostarczać w odpowiedzi na zapytania błędne, nieścisłe, tendencyjne lub mylące informacje. A to rodzi nowe ryzyko.

Opublikowane dzięki uprzejmości firmy Korn Ferry. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!