Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Marketing w B2B: odczytuj emocje i sprzedawaj!

21 czerwca 2014 4 min czytania
Zdjęcie Agnieszka Węglarz - Niezależny doradca, strateg i praktyk biznesowy w B2B oraz wykładowca; ekspert ICAN Institute w obszarze modeli biznesowych, segmentacji, oferty wartości oraz sprzedaży doradczej w B2B.
Agnieszka Węglarz
Marketing w B2B: odczytuj emocje i sprzedawaj!

Streszczenie: W procesie zakupowym B2B decyzje są przemyślane, a wydatki często stanowią znaczną część budżetu firmy. W obliczu nacisku na redukcję kosztów, proces decyzyjny staje się bardziej skomplikowany, angażując wielu decydentów i opierając się na określonych kryteriach. Mimo przekonania, że w sprzedaży B2B emocje nie odgrywają roli, w rzeczywistości decydenci odczuwają stres związany z wyborem najlepszego dostawcy. Skuteczny sprzedawca B2B powinien zatem skupić się na budowaniu zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta poprzez dokładne zrozumienie jego potrzeb oraz połączenie analiz ilościowych z jakościowymi. Kluczowe jest autentyczne zaangażowanie i szacunek, co prowadzi do długoterminowej współpracy opartej na zaufaniu.

Pokaż więcej

W B2B, w przeciwieństwie do kategorii masowych, zakup nie jest impulsowy. Wydatek to często lwia część budżetu firmy, produkt kupuje się na lata i oczekuje, że będzie on efektywną inwestycją. Jak sprawić, aby nasi klienci jako taką postrzegali współpracę z nami?

W miarę jak rośnie w firmach nacisk na obniżanie kosztów, proces decyzyjny staje się coraz bardziej złożony. Dlatego, aby zapewnić mu jak największą obiektywność i efektywność, włącza się do niego więcej niż jednego decydenta, ustanawia kryteria i mierniki. Stąd często słyszy się opinie, że w procesie sprzedaży w B2B nie ma miejsca na emocje. Czy faktycznie tak jest?

Emocje w B2B?

Przyjrzyjmy się bliżej samemu klientowi biznesowemu. Jego zadaniem jest wybór produktu, który ma przynieść wymierną korzyść dla organizacji.

Rozwój konkurencyjności i nowoczesnych technologii spowodował, że podjęcie decyzji jest z tego powodu coraz bardziej skomplikowane. Produkty i usługi są często złożone, liczba oferentów coraz większa, a oczekiwania organizacji coraz wyższe. Dodajmy do tego jeszcze, że konsekwencje złej decyzji to dla firmy strata pieniędzy i czasu, a dla decydenta nierzadko utrata wiarygodności i pozycji w organizacji.

Wraz z rosnącą presją na podjęcie właściwej ekonomicznie decyzji rośnie emocjonalny stres decydenta. Mnożą się znaki zapytania i wątpliwości, który dostawca okaże się ostatecznie najlepszym wyborem, gwarantującym najlepszą jakość, a co za tym idzie – spokojną głowę klienta.

Dlatego skuteczny sprzedawca B2B przede wszystkim zaczyna od rozproszenia obaw, dążąc do zbudowania jego zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Skuteczna sprzedaż zaczyna się od zbudowania relacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wybór klienta, z których chcemy współpracować, nie powinien być przypadkowy »

4 kroki wyboru klienta w B2B 

,

Agnieszka Węglarz PL

Wiele polskich firm B2B nadal wybiera klientów dosyć przypadkowo, podczas gdy powinien to być precyzyjny proces prowadzący do zbierania wartościowych leadów. Jak do tego doprowadzić? Komu się to udaje?

Relacja to wiedza i… szacunek

Tradycyjnym kanałem budowania relacji w B2B były zawsze konferencje i spotkania. Kontakty i znajomości to jednak tylko wstęp do sprzedaży. Nowa rzeczywistość ekonomiczna sprawiła, że wymagania klientów wzrosły. Oczekują oni po drugiej stronie przede wszystkim gwarancji, że dostawca efektywnie zrealizuje ich wewnętrzne cele.

Skuteczne budowanie relacji zaczyna się więc od dokładnego rozpoznania specyfiki i potrzeb klienta. Dobry sprzedawca posługuje się badaniami. Analizuje zachowania klientów, rozpoznaje racjonalne czynniki wyboru, ale też… pochyla się nad jego emocjonalną potrzebą „spokojnej głowy” i bada krytyczne elementy, które to bezpieczeństwo zbudują.

Najpierw zbuduj relację, potem sprzedawaj

Dobry sprzedawca łączy cyfrowe i tradycyjne narzędzia pozyskiwania wiedzy. Jak powiedział kiedyś jeden ze światowych guru marketingu, metody ilościowe są nogami, na których można wyjść z lasu niewiedzy, ale oczami są badania jakościowe. Dlatego najbardziej wartościowe informacje uzyskuje się łącząc automatykę marketingową z metodami jakościowymi.

Skuteczne budowanie relacji opiera się również na autentycznym szacunku dla drugiej strony. Pamiętajmy, że w B2B transakcja handlowa oznacza rozpoczęcie długoterminowej relacji. Zły wybór oferenta to w równej mierze strata potencjalnych korzyści dla firmy, jak i uciążliwy dla klienta stres w codziennej współpracy. Nikt nie chce przeżywać dyskomfortu współpracy z nieelastycznym, niekompetentnym dostawcą, który naraża nas na straty w każdym możliwym wymiarze, również osobistym.

To automatycznie prowadzi nas do wniosku, że aby skutecznie sprzedawać, należy przede wszystkim współpracować i kierować się potrzebami drugiej strony. Dobry sprzedawca B2B buduje relację w oparciu o wiedzę i autentyczne zaangażowanie. Dobry sprzedawca stosuje marketing H2H (Human to Human).

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!