Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
BIZNES I TECHNOLOGIE
Magazyn (Nr 19, sierpień - wrzesień 2023)

Lepszy sposób testowania nowych technologii

1 sierpnia 2023 12 min czytania
TorbjØrn Netland
Omid Maghazei
Michael Lewis
Lepszy sposób testowania nowych technologii

Streszczenie: IKEA, mimo niepowodzeń w pilotażowych projektach z wykorzystaniem dronów do zarządzania zapasami, nie zrezygnowała z eksperymentowania z nowymi technologiami. Firma dostosowała swoje podejście, skupiając się na konkretnych przypadkach użycia (use cases), aby skutecznie ocenić, przetestować i wdrożyć innowacyjne rozwiązania. Takie podejście pozwala na lepsze zrozumienie potencjału technologii w rozwiązaniu konkretnych problemów biznesowych, zamiast polegać wyłącznie na ogólnych analizach uzasadnienia biznesowego. Dzięki temu firmy mogą bardziej efektywnie integrować nowatorskie technologie w swoich procesach operacyjnych.

Pokaż więcej

IKEA nie zrezygnowała z wykorzystywania dronów do gospodarowania zapasami, mimo iż programy pilotażowe użycia bezzałogowców spaliły na panewce. Firma wymyśliła inne podejście do wypróbowywania raczkujących technologii.

Firmy które rozważają wdrożenie konkretnej technologii, z reguły uzależniają swoją decyzję od tego, jak mocne jest jej uzasadnienie biznesowe. Taka ocena jest prosta wtedy, gdy technologia ma udoskonalić istniejący sprzęt lub zastąpić procesy manualne automatycznymi, lub wtedy, gdy znalazła ona już zastosowanie w innych firmach, które wykazały jej zalety. Ocena wartości nowej technologii jest jednak o wiele trudniejsza wtedy, gdy nie weszła ona jeszcze do powszechnego użytku.

W rzeczywistości wymuszone przez budżet biznesowe uzasadnienie użycia nowych technologii jest tendencyjne, ponieważ nie uwzględnia ich walorów edukacyjnych i skutków ubocznych. Z kolei w przypadku braku dyscypliny narzucanej przez dobre uzasadnienie biznesowe firmy, które wypróbowują nowe technologie w ramach pojedynczych projektów pilotażowych, często przekonują się, że tego rodzaju eksperymenty prowadzą donikąd.

Aby zrozumieć, w jaki sposób organizacje mogą skutecznie ocenić, wypróbować i wdrożyć nowatorskie technologie, przyjrzeliśmy się próbom udoskonalenia gospodarowania zapasami przy użyciu dronów, podejmowanym przez firmę IKEA. Szczegółowy opis tego badania zawarliśmy w artykule Emerging Technologies and the Use Case: A Multi- Year Study of Drone Adoption, opublikowanym w 2022 roku przez „Journal of Operations Management”. Doświadczenia tej firmy pokazują, że przypadek użycia (use case) można rozwinąć w wartościowy projekt biznesowy dzięki skoordynowanemu podejściu i odpowiednim partnerom.

IKEA może i jest największą firmą meblarską na świecie, ale zmaga się z tym samym problemem, co każda sieć detaliczna, jakim jest odpowiedni stan zapasów. Wiedza na temat tego, co, kiedy i gdzie znajduje się w magazynach firmy, ma newralgiczne znaczenie, ale ludzkie błędy nadal wkradają się w działalność organizacji, która każdego dnia wysyła setki tysięcy produktów. Za każdym razem, gdy klient pyta o produkt, którego firma nie ma na stanie, traci ona możliwość sprzedaży – zarówno w danej chwili, jak i w przyszłości, jeśli rozczarowanie klienta brakiem dostępności oferty jest wystarczająco duże.

Sformułowanie uzasadnienia biznesowego dla inwestycji w najnowszą technologię jest ważne, ale najpierw warto skupić się na przypadku użycia, czyli na tym, jak wykorzystać daną technologię do rozwiązania problemu biznesowego.

Zostało 82% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!