Obecnie co trzecia złotówka wydawana na inwestycje przez polskie firmy z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) pochodzi z leasingu. Szacuje się, że z takiego finansowania aktywnie korzysta około 600 tysięcy firm. Biorąc pod uwagę dwucyfrowe tempo wzrostu w ostatnich latach i ostrożnie zakładając 8‑procentowe średnioroczne tempo wzrostu w okresie 2017–2021, w ciągu najbliższych pięciu lat branża sfinansuje inwestycje o wartości około 360 miliardów złotych.
Przed leasingodawcami otwiera się więc bardzo dobra perspektywa, choć nie mogą zapominać o wyzwaniach, z jakimi muszą się zmierzyć. Przed takimi samymi wyzwaniami stoją wszystkie europejskie firmy leasingowe, Car Fleet Management i wynajmu. Wynikają one z uwarunkowań makroekonomicznych, zmian w technologii, dążenia do większej przejrzystości rynków, coraz większej wiedzy klientów oraz budowy nowych, w tym wielokanałowych, strategii dystrybucyjnych.
Najważniejsze wyzwania, przed którymi stoi branża
Jakim wyzwaniom przyjdzie sprostać przedsiębiorcom działającym w tym sektorze? Jest ich co najmniej kilka.
Presja na dochodowość
W ostatnich latach branża funkcjonuje w warunkach wyjątkowo niskich stóp procentowych. Mimo przyrostu wartości nowego biznesu i wzrostu wartości portfeli finansowanych umów prawdopodobnie w dalszym ciągu będziemy mieli do czynienia z presją na marżę odsetkową, co pogłębi erozję dochodu odsetkowego i spadającą dochodowość zaangażowanego kapitału. To zjawisko doprowadzi do konieczności redefinicji i przebudowy obecnych modeli biznesowych. W konsekwencji przyszłe modele powinny w dużo większym stopniu uwzględniać przychody pozaodsetkowe, aby na stałe nie wpaść do niszczącego wartość trójkąta: wysokie wolumeny – niskie marże – skłonność do akceptacji zwiększonego ryzyka kredytowego.
Ogólna percepcja branży
Oferta wielu firm jest bardzo podobna, dlatego głównym wyróżnikiem w walce o rynek staje się cena. Branża jest więc postrzegana jako dostawca produktu masowego. W efekcie marże, jak w przypadku większości rynków masowych, są niskie i mają tendencję do dalszego spadku. W takich warunkach trudno oczekiwać lojalności klientów i myśleć o budowaniu trwałych relacji.
Zmiany w sposobie korzystania z pojazdów
Finansowanie pojazdów oraz usługi CFM są najważniejszymi liniami biznesowymi wielu firm leasingowych i takie jest też ich znaczenie dla rachunku wyników. Na zmianę sposobu korzystania z samochodów wpłyną istotne trendy związane z rosnącą urbanizacją, wzrostem liczby ludności, wzrastającym zatłoczeniem w miastach, a przede wszystkim inny sposób myślenia młodych generacji, który kształtuje preferencje klientów.
W wielu rozwiniętych krajach Europy własne auto staje się zbędnym obciążeniem budżetu domowego (coraz częściej też firmowego) z powodu wysokich cen paliw, satysfakcjonującego standardu usługi świadczonej przez transport publiczny oraz rosnącej dbałości o środowisko naturalne, również w obszarach miejskich. Na przykład w Niemczech, które są największym rynkiem sprzedaży nowych samochodów w Europie, obserwujemy wzrost średniego wieku nabywcy nowego auta, co świadczy o tym, że młode generacje coraz częściej rezygnują z posiadania samochodu na własność. Ich potrzebę mobilności zaspokaja transport publiczny, krótkookresowy wynajem pojazdu (car sharing), przewozy na zamówienie (hailing), wspólne przejazdy (ride sharing) itp. Tak więc zmiana preferencji klientów w średnim i długim horyzoncie czasowym wymusi wprowadzenie istotnych zmian w obecnej ofercie i charakterze relacji z klientami (elastyczne produkty i usługi leasingowe, usługi krótkookresowego wynajmu pojazdów dla firm oraz dla konsumentów, wynajem pojazdów, zarządzanie systemem współdzielenia pojazdów – pool management).
Mobilny świat i zmiany w trendach społecznych
Rewolucja wynikająca z pojawienia się urządzeń mobilnych zasadniczo zmieniła sposób interakcji zakupowych i transakcyjnych w większości sektorów gospodarki – zostały one zmuszone do redefinicji swoich modeli biznesowych, w tym modeli dystrybucyjnych. Rodzi to szczególne zagrożenie dla sektorów sprzedających usługi o charakterze masowym. Jeżeli dostęp do finansowania stał się masowy, a jednocześnie dostępu do środków trwałych (na przykład pojazdów, maszyn, urządzeń) nie ograniczają wyłącznie określone kanały dystrybucji lub marki, klienci będą mogli zawrzeć transakcję z dowolnym kontrahentem. Ta sytuacja może zagrażać tym firmom leasingowym, które nie będą w stanie zmienić swojej pozycji w łańcuchu wartości z dostawcy usługi o charakterze masowym na integratora.
Zmiany technologii
Wyzwanie dotyczy między innymi takich obszarów jak telematyka, która pozwala na gromadzenie i analizę danych związanych z użytkowaniem pojazdu i przewożonego ładunku. Dzięki tej analizie, prowadzonej także z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, można następnie budować rozwiązania tworzące wartość dodaną dla klientów, w tym również takie, które minimalizują emisję CO2.
Daleko idące zmiany technologiczne umożliwią budowę nowych rozwiązań i usług, przy czym kluczowy będzie dostęp do informacji generowanych przez środki trwałe (internet rzeczy) i zachowanie prawa własności tych informacji (w tym obszarze dojdzie do ścierania się rozbieżnych interesów producentów, właścicieli aktywów i użytkowników).
Wzrastająca rola gospodarki współdzielenia, gospodarki wielokrotnego użytkowania (circular economy)
Czyli takiej, w której nacisk kładzie się na części i materiały nadające się do powtórnego wykorzystania, oraz innych trendów związanych z dbałością o środowisko naturalne. W ostatnich latach preferencje klientów coraz wyraźniej się zmieniają. Ludzie rezygnują z posiadania na rzecz użytkowania. Obserwujemy zainteresowanie modelami subskrypcyjnymi (subscribtion based), co będzie wymuszało na producentach wydłużanie cyklu życia produktów poprzez budowę rozwiązań pozwalających na ich ponowne wykorzystanie, poważną renowację oraz docelowo recykling. Przykładem może być wykorzystanie pojazdu lub maszyny po pierwotnym okresie leasingu z jednoczesną istotną renowacją lub płacenie wyłącznie za korzystanie (na przykład za faktyczny czas korzystania z kopiarek biurowych lub za 1 luks oświetlenia w odniesieniu do systemów oświetlenia w miastach).
Wzrost nowych regulacji
Lawinowo rosną zmiany w przepisach, a wprowadzane ustawy czy rozporządzenia są coraz bardziej skomplikowane, na przykład kolejne regulacje bazylejskie, nowy standard rachunkowości IFRS 16, regulacje przeciwdziałające praniu brudnych pieniędzy oraz oszustwom podatkowym, zapewniające odpowiednią ochronę danych osobowych, zarządzanie konfliktem interesów itp. Obowiązek sprostania kolejnym wymogom prawnym będzie pochłaniał energię i pieniądze organizacji, co źle się odbije na tempie wprowadzania innowacji.
Walka o talenty
Osiągnięcie sukcesu w warunkach szybko zmieniających się technologii zmusza przedsiębiorców wszystkich branż do zabiegania o najbardziej utalentowanych pracowników, rozwijanie ich kompetencji i utrzymanie silnej motywacji. Jest to szczególnie ważne, bo wiele branż i wiele firm poszukuje dziś talentów o podobnych umiejętnościach. Zwyciężą te branże, które będą mogły wykazać się największym potencjałem i zaoferują najciekawsze wyzwania. O tym, jak duży potencjał innowacyjności drzemie w młodych pracownikach europejskich firm leasingowych, świadczą między innymi efekty projektu Future Group (1). To program rozwojowy dla młodych talentów branży leasingu, CFM i najmu w Europie, który od pięciu lat organizuje Leaseurope zrzeszająca 46 związków z 34 krajów Europy. Jego efekty są prezentowane na konwencjach tej organizacji.
Innowacyjne narzędzia do korzystania z leasingu
Leasing pod znakiem zmian i technologii

Spopularyzowanie w branży leasingowej narzędzi umożliwiających zdalną wykupowalność usługi, stosowanie sztucznej inteligencji przy decyzjach kredytowych oraz logika procesu nastawiona na samoobsługę klienta będą przełomowymi innowacjami dla skali. Digitalizacja procesu nie będzie jednak przełomową zmianą o globalnym zasięgu. Może być nią dopiero całkowicie nowy sposób sprzedaży i wykorzystywania leasingu jako produktu. Obserwowany w bliźniaczych sektorach – faktoringowym i pożyczkowym – wysyp fintechów napędzających szaleństwo innowacyjności zdaje się omijać naszą branżę. Powstawanie firm świadczących usługi finansowe oparte na wykorzystaniu zaawansowanych technologii jest motorem rozwoju nie tylko sektora pozabankowego, ale także samych banków. Globalną zmianę branży – a raczej jej pierwszy krok – rozpocznie więc większa konkurencyjność wynikająca z powstawania dużej liczby nowych fintechów opartych na innowacyjnych modelach biznesowych.
Wojciech Kazimierski, prezes LeaseLink
Na przykład podczas konwencji w 2015 roku został zaprezentowany projekt SocialLease, którego pomysłodawcą jest Suhale Vorajee (Head of Marketing and Communications BNP Paribas Leasing Solutions). O co w nim chodzi?
W coraz większym stopniu rośnie znaczenie subskrypcji (subscription economy)
Model płacenia jedynie za użytkowanie odnajdujemy dzisiaj w prawie każdym aspekcie życia codziennego. Koncepcja SocialLease stara się powiązać gospodarkę subskrypcyjną z zasadą zrównoważonego rozwoju, oferując unikalny, ekonomicznie opłacalny model, który może zapewnić optymalizację zasobów i zminimalizować marnotrawstwo, przyjmując ramy gospodarki wielokrotnego użytkowania (circular economy). Autorzy koncepcji proponują trzyetapowy plan działania.
Pierwszy etap polega na stworzeniu przez firmy leasingowe i producentów sprzętu zintegrowanych modeli subskrypcji z wykorzystaniem informacji na temat kluczowych czynników życia produktów, poszczególnych cykli, w tym końcowego cyklu, oraz uzgodnienia roli firm leasingowych jako podmiotu wprowadzającego do obrotu określone aktywa.
Drugim etapem jest zastosowanie, po okresie najmu/leasingu, modelu subskrypcji poprzez ustanowienie sieci sprzedawców, którzy będą pozyskiwać klientów zainteresowanych korzystaniem z aktywów na zasadzie subskrypcji. Sprzedawcy będą wynagradzani z części opłaty subskrypcyjnej.
W trzecim etapie firmy leasingowe przy współpracy z wyspecjalizowanymi przedsiębiorcami będą zwracały do ponownego wykorzystania przez producentów składniki aktywów poddane recyklingowi.
Drugim interesującym pomysłem zaprezentowanym na tej samej konwencji jest GreenTravel PRO autorstwa Stefanie Wild (Executive Assistant to the Regional Director ALD International). Ponieważ zrównoważona mobilność jest jednym z największych wyzwań współczesnego społeczeństwa i jednocześnie kluczowym trendem w rozwoju usług leasingowych i flotowych, ideą GreenTravel PRO jest stworzenie platformy, w ramach której zrównoważona mobilność jest oparta na łańcuchu optymalnych w tym zakresie rozwiązań (na przykład połączenie ze sobą e‑mobilności, usług typu car sharing, lokalnego transportu publicznego itp.).
GreenTravel PRO umożliwia użytkownikom planowanie mobilności. Wskazując trasę przejazdu, użytkownik otrzymuje informację o tym, ile CO2 emitują wskazane przez niego środki transportu wraz z sugestiami rozwiązań bardziej przyjaznych dla środowiska. Poza tym w czasie rzeczywistym, w jednym miejscu otrzymuje informacje na temat różnych ofert, natężenia ruchu, dostępności miejsc itp. Po wybraniu optymalnej trasy GreenTravel PRO proponuje zintegrowaną rezerwację, obejmującą wszystkich wybranych dostawców usług, i wysyła użytkownikowi bilet elektroniczny ważny we wszystkich wybranych rodzajach transportu.
Zmiana preferencji klientów w średnim i długim horyzoncie czasowym wymusi wprowadzenie istotnych zmian w obecnej ofercie i charakterze relacji z klientami.
GreenTravel PRO to także scentralizowany system rozliczeń łączący różne metody płatności. W ramach platformy istnieje możliwość wyodrębnienia różnych grup użytkowników, którym można przypisać poszczególne pakiety mobilności lub zryczałtowane stawki (włącznie z wybranymi usługami związanymi z mobilnością). Klienci otrzymują jedną fakturę zbiorczą dla wszystkich usług, a platforma dostosuje rozliczenia do indywidualnego systemu rachunkowości w danym przedsiębiorstwie. Aplikacja zapewnia przejrzystość procesu, oszczędności kosztów i pozwala na dokonanie oceny oddziaływania wybranego wariantu mobilności na środowisko (możliwe jest otrzymanie certyfikowanego raportu CSR lub bilansu środowiskowego).
Artur Lipski z mLeasing opracował w ramach Future Group projekt pod nazwą LeaseBeacon – new dimension of leasing. Zaprezentował go w październiku 2016 roku na konwencji w Atenach. Myślą przewodnią tej koncepcji jest wykorzystanie na rynku leasingowym zachowań konsumentów obserwowanych w sieciach sprzedaży. Technologia staje się nieodłącznym elementem naszego życia. Generacja Y, która wychowała się na nowych technologiach i większość transakcji przeprowadza z wykorzystaniem smartfonów, wkrótce będzie stanowiła 50% siły roboczej w Europie. Potencjalni klienci branży leasingowej będą się zachowywać podobnie we wszystkich sytuacjach zakupowych. Branża powinna więc sprostać zmieniającym się oczekiwaniom tych klientów, jeśli chcą być „smart”, leasing także musi być „smart”.
Wobec tego należy zastanowić się nad wykorzystaniem tzw. beaconów, czyli urządzeń należących do internetu rzeczy (Internet of Things), aby zwiększyć intencję zakupową klientów oraz dostarczyć ofertę leasingową w miejscach, które do tej pory były niedostępne bez udziału sprzedawców. Beacony wysyłają sygnał, który odbiera smartfon klienta za pośrednictwem Bluetooth LE. Urządzenie na tej podstawie znajduje przypisany do niego przedmiot, następnie, dokonując analizy big data, wyświetla spersonalizowaną wiadomość z ofertą.
Wyobraźmy sobie na przykład centra handlowe lub lotniska. Producenci często wystawiają w nich najnowsze modele samochodów. Jeśli te auta będą miały beacon, wówczas klient, znajdując się w jego zasięgu, otrzyma oprócz informacji o samym przedmiocie spersonalizowaną ofertę leasingową. Ten kanał komunikacji będzie najbardziej popularny w przyszłości i w większym stopniu zastąpi tradycyjny sposób zawierania umów leasingowych.
Samochody elektryczne czekają na zmiany w prawie
Leasing pod znakiem zmian i technologii

Samochody z napędem elektrycznym budzą w nabywcach prywatnych i firmach bardzo duże zainteresowanie. Zmiany legislacyjne , które zwiększyłyby dostępność takich aut, przełożyłyby się na wzrost sprzedaży i rozwój nowego obszaru usług firm CFM. Jak pokazuje bowiem przykład innych krajów europejskich, tylko regulacje prawne, które premiują użytkowników ekologicznych pojazdów, są w stanie pokonać barierę cenową hamującą sprzedaż. Norwegia, Holandia czy Wielka Brytania, które przodują obecnie w zakresie sprzedaży aut z alternatywnymi napędami, z powodzeniem stosują system dopłat oraz korzyści podatkowych, dzięki czemu stymulują rozwój elektrycznej mobilności. Zachęty poprzez przepisy są w tym zakresie ogromne i obejmują między innymi ułatwienia dla kierowców, jak też możliwość jazdy buspasami czy bezpłatne parkingi.
Michał Chudzik, dyrektor departamentu sprzedaży i marketingu w firmie Alphabet Polska Fleet Management
Czas na transformację
Przygotowując się na sprostanie wyzwaniom, branża powoli wchodzi w okres głębokiej transformacji. Zmiany, które już widać na horyzoncie, obejmą bez wyjątku wszystkie firmy leasingowe, ale w różnym stopniu. To, w jakim stopniu dany leasingodawca będzie podlegał zmianom, zależy od tego, do której z czterech grup firm można go zaklasyfikować.
Pierwszą grupę tworzą przedsiębiorstwa należące do banków i oferujące przede wszystkim produkt finansowy; w większości działają wyłącznie na rynkach krajowych. Druga grupa to firmy wyspecjalizowane (niezależne lub należące do banków), które koncentrują się na określonej grupie aktywów. Trzecią grupę tworzą firmy należące do banków i mające charakter paneuropejski (niektóre z nich działają również na rynku globalnym); ich strategie są przede wszystkim pochodną ekspansji partnerów biznesowych (dostawców, partnerów handlowych), a nie ich banków macierzystych. Na czwartą grupę składają się firmy producenckie (tzw. captive), których głównym zadaniem jest wspieranie sprzedaży i budowa lojalności klientów korzystających z aktywów wytwarzanych przez producentów będących właścicielami tych firm.
Branża powoli wchodzi w okres głębokiej transformacji. Zmiany, które już widać na horyzoncie, obejmą bez wyjątku wszystkie firmy.
Biorąc pod uwagę opisane wyżej wyzwania, prawdopodobnie w ciągu najbliższych kilku lat będziemy świadkami wielu ważnych modyfikacji istniejących obecnie modeli biznesowych. Główne zmiany przebiegać będą w następujących obszarach:
Produkty w coraz większym stopniu będą oparte na wartości rezydualnej, zwanej także wartością resztową (ceną jaką można uzyskać przy odsprzedaży), w tym na wysokiej wartości rezydualnej. Jednocześnie będziemy obserwować coraz większą liczbę usług dodawanych do oferty finansowej (niektóre mogą w ogóle nie być związane bezpośrednio z finansowanym aktywem).
Bardzo wyraźnie wzrośnie znaczenie usług związanych z mobilnością, zaś car sharing docelowo stanie się usługą standardową. Rozwinie się oferta zarządzania mobilnością korporacyjną, pojawią się również nowi integratorzy usług mobilności, którzy będą dostarczali rozwiązania pozwalające na zaplanowanie i opłacenie podróży (tzw. door‑to‑door) w ramach jednego biletu; sektor leasingowy, podobnie jak sektor producentów samochodów, zacznie mierzyć swój sukces rynkowy udziałem w całkowitej mobilności vs. udziałem w liczbie sprzedanych bądź sfinansowanych pojazdów obecnie.
Nastąpi wzrost znaczenia sektora IT, w tym software’u, w strukturze inwestycji finansowanych leasingiem; to samo dotyczyć będzie szeroko rozumianego sektora opieki zdrowotnej, produkcji energii odnawialnej oraz technologii przyjaznych środowisku. W czasie pierwszej rewolucji przemysłowej finansowaliśmy koleje, w czasie drugiej – pojazdy i maszyny, w czasie trzeciej – dodatkowo automaty przemysłowe i sprzęt IT. Nietrudno zatem domyśleć się, co będziemy finansować w trakcie zaczynającej się właśnie czwartej rewolucji przemysłowej.
Poza przedsiębiorcami, którzy są przeważającą (w Polsce w zasadzie wyłączną) grupą klientów, firmy leasingowe zwrócą uwagę na konsumentów indywidualnych (głównie z ofertą w obszarze mobilności) oraz samorządy miast (zaspokojenie potrzeb w obszarze nowoczesnej mobilności miejskiej oraz wszelkie inicjatywy związane z projektami inteligentnych miast, w tym na przykład: oświetlenia, parkingów, logistyki itp.).
Nastąpi relatywny wzrost znaczenia firm wyspecjalizowanych oraz firm producenckich.
Należące do banków i działające wyłącznie lokalnie firmy leasingowe będą ewoluowały w dwóch kierunkach. Niektóre z nich skoncentrują się na wybranych grupach środków trwałych lub na określonych sektorach. Natomiast tradycyjnie funkcjonujące firmy obsługujące wszystkie sektory skupią się głównie na ofercie finansowania; te drugie będą docelowo coraz głębiej integrowane w ramach modeli biznesowych banków macierzystych.
Klienci będą oczekiwali obsługi zarówno w tradycyjnych, jak i mobilnych kanałach, co będzie wymagało budowania nowych kompetencji. Jednocześnie wzrośnie liczba transakcji generowanych za pośrednictwem kanałów mobilnych.
Na rynek usług leasingowych wejdą nowi gracze spoza sektora usług finansowych (co z wyprzedzeniem będziemy obserwowali na rynkach amerykańskim oraz zachodnioeuropejskim), którzy będą starali się zdyskontować w nowych dla siebie obszarach posiadane zdolności dystrybucyjne, kompetencje technologiczne oraz modele biznesowe zapewniające wysoką sprawność operacyjną; w rezultacie powstaną nowe modele biznesowe.
Z tych powodów firmy leasingowe będą podejmowały szereg inicjatyw prowadzących do przebudowy oferty (często do jej spersonalizowania), dostosowania jej do nowych potrzeb klientów i nowych uwarunkowań rynkowych, budowy nowych sieci współzależności, nowych kompetencji oraz modeli biznesowych zapewniających wysoką sprawność operacyjną i możliwość dokonywania szybkiej adaptacji.
Bieżące wyniki i prognozy na cały rok
Leasing pod znakiem zmian i technologii

Przyspieszenie wzrostu gospodarczego w 2017 roku oraz start funduszy unijnych z perspektywy finansowej na lata 2014–2020 spowodowały, że nie tylko finansowanie pojazdów lekkich, ale także finansowanie maszyn stało się głównym motorem rozwoju całej branży leasingowej.
W I połowie 2017 roku rynek leasingu odnotował wysokie, dwucyfrowe, tempo wzrostu, a wartość transakcji wyniosła 31,8 miliarda złotych. Łączna wartość aktywnego portfela leasingowego na koniec czerwca przekroczyła 109 miliardów złotych i jest porównywalna z saldem kredytów inwestycyjnych udzielonych przez banki przedsiębiorstwom niefinansowym (120,7 miliarda złotych). W II połowie 2017 roku branża oczekuje także poprawy wyników finansowania pojazdów ciężarowych, mimo pogarszającego się otoczenia polityczno‑prawnego.
W ocenie analityków ZPL dynamika rynku leasingu w kolejnych miesiącach 2017 roku będzie zgodna z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego kraju. Zakładany rozwój branży na koniec 2017 roku będzie bazował na finansowaniu pojazdów lekkich (ze względu na mocny popyt krajowy i korzystne przepisy fiskalne) oraz maszyn i urządzeń. Według prognoz ZPL, w całym 2017 roku branża sfinansuje inwestycje o wartości 66,8 miliarda złotych, co będzie stanowić 15‑procentowy wzrost rynku rok do roku.
*Leasing jest silnie powiązany z głównymi sektorami gospodarki, a wyniki odzwierciedlają nastroje przedsiębiorców. *
Od wielu lat analizy wyników rynku leasingu pokazują wysoką korelację pomiędzy zmianami w poszczególnych jego segmentach i głównymi branżami gospodarki. Przedsiębiorstwa handlowe to jeden z kluczowych odbiorców usług leasingu, zainteresowany przede wszystkim pojazdami lekkimi. To właśnie ten segment dominował w całym rynku leasingu w I połowie 2017 roku (udział w rynku 44,3%). W tym okresie branża sfinansowała pojazdy lekkie o łącznej wartości 14,1 miliarda złotych, przy wzroście w tym obszarze o 17,4% rok do roku. Analitycy ZPL szacują, że łącznie w całym 2017 roku zostanie zarejestrowanych ok. 500 tysięcy pojazdów lekkich, z czego ok. 240 tysięcy na przedsiębiorstwa leasingowe i wynajmu. Na wysokie zainteresowanie wymianą aut w tym obszarze, szczególnie w segmencie premium, wpływa trwający od trzech lat impuls fiskalny, wynikający z możliwość odliczenia 50% podatku VAT przy zakupie oraz leasingu oraz 50% VAT od paliwa i usług serwisowych. W ocenie analityków ZPL czynnik ten będzie pozytywnie oddziaływał na popyt w tym segmencie rynku przynajmniej do końca 2019 roku.
Drugą branżą ściśle połączoną z rynkiem leasingu jest produkcja przemysłowa oraz budownictwo. Udział maszyn i urządzeń w rynku leasingu w I połowie 2017 roku wyniósł 26,7%, a wartość sfinansowanych transakcji wyniosła 8,5 miliarda złotych, przy dynamice 19,8% rok do roku. Na dobre perspektywy dalszego wzrostu produkcji przemysłowej wskazują dobre dane o zamówieniach przemysłowych oraz odczyty wielu indeksów koniunktury, a wzrost nakładów inwestycyjnych stymulowany będzie wysokim – 83% – wykorzystaniem mocy produkcyjnych. Na tę część segmentu rynku pozytywnie będzie także wpływać uruchomienie zaakceptowanych już projektów unijnych o wartości 174,4 miliarda złotych, co stanowi 36% łącznej puli środków przyznanych Polsce na politykę spójności. Uruchomienie środków unijnych wpłynie także na wzrost zamówień w branży budowlanej. Ożywienie w budownictwie mieszkaniowym oraz odblokowane programy budowy dróg pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój finansowania przez branżę leasingową rynku maszyn i urządzeń budowlanych i drogowych, którego wartość w I połowie br. przekroczyła już 1 miliard złotych.
Trzecim sektorem silnie skorelowanym z leasingiem jest transport pojazdów ciężkich. Branża odnotowała tu ujemną (-2,4%) dynamikę, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 8,7 miliarda złotych. W ocenie ekspertów ZPL dalszy rozwój finansowania transportu ciężkiego będzie wspierany przez dobre wyniki produkcji przemysłowej w strefie euro i w Niemczech oraz spodziewany koniec recesji w Rosji i na Ukrainie.
Kim są klienci firm leasingowych? To mikro- i małe organizacje. ZPL szacuje, że branża blisko połowę usług (49%) kieruje do najmniejszych przedsiębiorstw o rocznych obrotach do 5 milionów złotych. Pozostałe to firmy o obrotach powyżej 20 milionów złotych. Branża w marginalnym stopniu finansuje sektor publiczny i osoby prywatne.
42 % małych firm korzysta lub korzystało z leasingu, a 87 % z nich jest z niego zadowolonych. Takie wnioski płyną z badania zrealizowanego przez CBM INDICATOR na ogólnopolskiej próbie firm o obrotach nie przekraczających 5 milionów złotych. Jest to jednocześnie grupa, która ma najbardziej utrudniony dostęp do zewnętrznego finansowania.
Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu
(1) Future Group to międzynarodowy program skierowany do młodych, utalentowanych i kreatywnych pracowników branży leasingowej. Został zapoczątkowany przez Leaseurope w 2013 r., aby stworzyć środowisko do rozwijania innowacyjnych pomysłów z obszaru największych wyzwań dla branży leasingowej.
Ten tekst posiada case study:
Rodzimy fintech kreuje zmiany o światowym zasięgu
,
Weronika Podhorecka PL
Polski fintech poprzez digitalizację zmienił całkowicie formułę usługi leasingowej w aspekcie produktowym, operacyjnym i dystrybucyjnym.
Floty stawiają na mądrą mobilność
Weronika Podhorecka PL
Największe znaczenie dla przyszłości i rozwoju branży Car Fleet Management w Polsce w najbliższych latach będą miały rozwiązania, które pomogą w optymalizacji kosztów i wesprą mobilność flot.