Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Polska flaga

Jak AI i metaverse wpisują się w cykl życia innowacji

11 lipca 2024 3 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor i analityk biznesowy, autor książek i licznych publikacji poświęconych tematyce przywództwa, strategii i zarządzania. Obecnie pełni funkcję redaktora naczelnego MIT Sloan Management Review Polska, wcześniej kierował redakcją polskiej edycji Harvard Business Review, ICAN Management Review oraz był wicenaczelnym Pulsu Biznesu i szefem pb.pl.
Paweł Kubisiak
Jak AI i metaverse wpisują się w cykl życia innowacji

Streszczenie: Generatywna sztuczna inteligencja (AI) i technologie metawersalne, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona (AR), rozwijają się zgodnie z cyklem życia innowacji, który obejmuje fazy od wczesnego entuzjazmu po dojrzałość i adaptację przez użytkowników. AI pełni kluczową rolę w upraszczaniu tworzenia treści wirtualnych, umożliwiając nawet osobom bez specjalistycznej wiedzy technicznej generowanie zaawansowanych środowisk 3D. Przykładem jest porównanie do smartfonów, które dzięki wbudowanemu oprogramowaniu pozwalają użytkownikom robić profesjonalne zdjęcia bez znajomości fotografii. Podobnie, AI umożliwia tworzenie grafik czy przestrzeni wirtualnych poprzez proste polecenia tekstowe. Współdziałanie AI i technologii metawersalnych wskazuje na ich wzajemne wspieranie się i potencjał do dalszego rozwoju, odpowiadając na rosnące potrzeby użytkowników i otwierając nowe możliwości w zakresie innowacji.

Pokaż więcej

W czasach, gdy środowiska biznesowe ogarnęła prawdziwa gorączka cyfrowego złota czyli generatywnej sztucznej inteligencji, może się wydawać, że inne technologie, takie jak wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość, czyli VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality) zostały zepchnięte na dalszy plan.  Nic bardziej mylnego!

O możliwościach i perspektywach technologii metaversalnych rozmawia Paweł Kubisiak redaktor naczelny MIT Sloan Management Review Polska z Andrzejem Horochem, współtwórcą firmy Connected Reality i autorem książki Kierunek Metaverse. Jak się okazuje, obie technologie w sposób naturalny się wspierają, rozwijając się zgodnie z cyklem życia innowacji.

Cykl życia innowacji to proces, opisujący rozwój i schyłek każdej technologii, która pojawia się w użytkowaniu codziennym. Najlepszym przykładem jest telefonia mobilna. Co komórki potrafiły na początku? Niewiele. Na początku nie było smartfonu. Był tylko telefon, a na rynku dominowała Nokia, która narzucała standardy w świecie bez kabla. Tymczasem dziś przodują IPhone i Samsung, które mają możliwości większe niż komputery kilka lat temu.

Ten przykład pokazuje, jak wielkie zmiany zachodzą wokół określonej technologii w konkretnym czasie. Na początku jest to rozpoznanie potrzeb klientów, na które można odpowiedzieć określonym rozwiązaniem, po czym trafia ono w ręce użytkowników. Użytkownicy zaczynają się uczyć obsługi tej technologii i mieć różnego rodzaju własne pomysły, jak z tych technologii skorzystać. Wtedy wówczas cykl zaczyna się od nowa, co znaczy, że technologie trafia z powrotem w ręce tych, którzy ją stworzyli, a teraz muszą wysłuchać potrzeb rynkowych i ją udoskonalać, żeby zaspokoić nowe oczekiwania klientów.

Po zmianach część technologii zostaje z nami, część staje się zamierzchła i zostaje zastąpiona przez nowe koncepty. I właśnie dziś zarówno generatywna sztuczna inteligencja, reprezentowana najsilniej przez Chata GPT oraz rozwiązania metawersalne, takie jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość też mają swój konkretny moment w tym cyklu.

Oznacza to, że AI staje się dziś swoistym budowniczym rozwiązań metawersalnych, bo odpowiada na potrzebę zarówno uproszczania sposobu stworzenia przestrzeni wirtualnych, jak i tworzenia zupełnie nowych rozwiązań wirtualnych przez każdego z nas. I tu znowu można odnieść się do przykładu smartfonów, a raczej tego, jak smartfony dla nas pracują. Dzięki rozwiązaniom, które tam są wbudowane, możemy być choćby świetnymi fotografami, dlatego, że obecne w telefonach oprogramowanie dba o to, żeby zdjęcia zawsze były dobrze zrobione. I to samo jest w przypadku tworzenia wirtualnych treści. AI pomoże właśnie w tym, że my nie znając się na programowaniu czy na tworzeniu graficznych przestrzeni, będziemy w stanie powoływać różnego rodzaju rozwiązania do życia w ten sam sposób, jak robimy zdjęcia na smartfonach. Dziś za pomocą AI możemy tworzyć obrazy dwuwymiarowe. Wystarczy wpisać dobry prompt i świetną grafikę, choć nie potrafimy ani rysować ani programować. Jutro to samo pojawi się w obszarze rozwiązań 3D.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!