Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 17, kwiecień - maj 2023)

Inteligentne oświetlenie przyszłością magazynów

1 kwietnia 2023 7 min czytania
Materiał Partnera.
Inteligentne oświetlenie przyszłością magazynów

Oszczędzanie energii elektrycznej oraz obniżanie emisji CO2 stanowi cel coraz większej liczby firm wkraczających na ścieżkę zielonej transformacji. Warto przyjrzeć się obiektom magazynowym, które mają duży potencjał redukcji kosztów i negatywnego wpływu na środowisko. Ciekawych inspiracji dostarcza projekt Rockwool zrealizowany przy udziale SIGNIFY.

W DZISIEJSZYCH CZASACH troska o środowisko naturalne stała się jednym z najważniejszych wyzwań dla przedsiębiorstw. W związku z tym wiele firm podejmuje działania zmierzające do ograniczenia zużycia energii i redukcji emisji CO2. Firmy, które chcą zmniejszyć swoje rachunki za energię elektryczną, a jednocześnie przyczynić się do ochrony środowiska, powinny zwrócić uwagę nie tylko na codzienne nawyki pracowników związane z korzystaniem z energii elektrycznej. Wiele można oszczędzić dzięki zastosowaniu rozwiązań technologicznych i modernizacji istniejących obiektów. Jednym z sektorów, w którym można zauważyć szczególnie duże możliwości oszczędności energii elektrycznej, jest branża magazynowa. Wiele obiektów magazynowych jest wyposażonych w systemy oświetleniowe, wentylacyjne, chłodzące, a także urządzenia związane z transportem i magazynowaniem towarów, co w konsekwencji przekłada się na wysokie zużycie energii elektrycznej. Jak się bowiem okazuje, nawet 40% zapotrzebowania na energię w standardowym obiekcie magazynowym, bez stref chłodniczych, generuje oświetlenie. Tak wysoki udział oświetlenia w kosztach utrzymania budynku dotyczy przede wszystkim tych firm, które wciąż korzystają z konwencjonalnych źródeł światła.

Nie magia, lecz fakty

Technologia LED jako akcelerator oszczędności od kilku lat wpisała się w dobre praktyki wyposażania nowych magazynów. Dziś oprócz oczywistej oszczędności energii elektrycznej liczy się także wymiar ekologiczny. Nawet o 519 ton CO2 w skali roku jest w stanie zaoszczędzić magazyn o powierzchni ok. 35 tys. mkw. przy czasie świecenia ok. 6000 h, jeśli wyposażono go w nowoczesny system sterowania LED.

Prosta wymiana konwencjonalnego oświetlenia na technologię LED daje już około 50% oszczędności, a dołożenie systemu sterownia pozwala na obniżenie zużycia energii o kolejne 30%.LED‑y weszły na salony. Dziś to jest standard, do którego nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak nadal nie każdy deweloper czy inwestor traktuje system sterowania jako standard. Do tej propozycji firmy dopiero się przekonują, choć historia rozpowszechnienia się LED‑ów pokazuje, że jest to tylko kwestia czasu – mówi Patrycja Zarzeczna, Office & Industry Business Development Manager w SIGNIFY.

Jak działa inteligentne oświetlenie w magazynach

Podstawową funkcjonalnością systemu LED, która generuje dodatkowe oszczędności i pozwala znacznie zredukować emisję CO2, jest kalibracja działania systemu pod kątem ilości wpadającego do pomieszczenia światła dziennego.

W magazynach bardzo często spotykane są świetliki, przez które wpada dużo naturalnego światła. Z drugiej strony coraz częściej w strefach biurowych w magazynach, ze względu na chęć poprawy warunków pracy i komfortu pracowników, stosowane są duże przeszklenia. Dopasowując oświetlenie sztuczne do naturalnego, jesteśmy w stanie obniżyć zużycie energii elektrycznej przynajmniej o kolejne 20%.

Następna funkcja w systemie, która zmniejsza zapotrzebowanie na energię, to dopasowanie oświetlenia do ruchu w magazynie. W tym aspekcie skala spodziewanych oszczędności będzie współmierna ze sposobem użytkowania obiektu. Jeśli pracuje on w trybie 24/7, to pula oszczędności powiększy się o 10%, a jeśli mamy do czynienia z pracą w trybie dwuzmianowych, oszczędności będą wzrastać.

Sposoby na obniżanie kosztów utrzymania obiektu

Kolejnym sposobem na obniżanie emisyjności, a tym samym kosztów utrzymania obiektu, jest integracja oświetlenia z innymi systemami, jak np. systemy HVAC. Jednak to nie wszystko. Dziś oświetlenie to także źródło informacji o tym, jak pracuje obiekt, jak jest wykorzystywany. Sensory umiejscowione w oświetleniu zbierają dane o zajętości powierzchni, zużyciu energii, a także statusie działania opraw. Jeśli system wykryje jakąkolwiek anomalię w pracy oświetlenia, poinformuje o tym odpowiednie osoby z działu utrzymania.

Świadome zarządzanie energią w budynkach i optymalizacja jej zużycia poprzez zastosowanie nowoczesnych energooszczędnych technologii, w tym inteligentnych systemów oświetleniowych, to już konieczność i z całą pewnością przyszłość branży.

Projekt Rockwool

Jednym z przykładów udanego wdrożenia był projekt Grupy Rockwool, którego celem było osiągnięcie oszczędności energii i redukcja emisji CO2 w obiektach magazynowych i biurowych. Producent izolacji termicznej i akustycznej skorzystał ze wsparcia ekspertów SIGNIFY i dokonał optymalizacji zużycia energii w swoim obiekcie magazynowym w Polsce. Zastosowane w nim rozwiązania oświetleniowe w technologii LED pozwoliły na redukcję zużycia energii elektrycznej o 55% oraz emisji CO2 o 3500 ton w skali roku, co stanowi równowartość obsadzenia drzewami terenu Trójmiasta.

W ramach projektu Rockwool przeprowadzono kompleksową analizę zużycia energii w obiektach magazynowych i biurowych oraz zaproponowano szereg rozwiązań, które pozwoliły na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji, emisji dwutlenku węgla oraz poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy.

Modernizację obiektów Grupy ROCKWOOL w Cigacicach podzielono na dwa etapy. Pierwszy polegał na zdemontowaniu ponad 10 000 konwencjonalnych opraw oświetleniowych, które zostały zastąpione nowoczesnymi, wydajnymi oraz energooszczędnymi oprawami w technologii LED. Budynek biurowy Rockwool również został zmodernizowany na technologię LED. Unikalna oferta firmy SIGNIFY umożliwiła dostarczenie skrojonych na miarę klienta opraw drukowanych w technologii 3D, a materiały wykorzystywane do druku 3D mogą być ponownie wykorzystane, co minimalizuje ilość odpadów.

W drugim etapie prace objęły zaprojektowanie i dostarczenie systemu oświetleniowego dla nowo powstającego zakładu produkcyjnego oraz terenów zewnętrznych. Całość, sterowana poprzez system Philips Dynalite, została zintegrowana z systemem zarządzania budynkami (BMS) od dawna funkcjonującym w obiekcie. Wszystkie rozwiązania to produkty nowej generacji, spełniające rygorystyczne normy oraz zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracowników.

Jak widać, zastosowanie rozwiązań pozwalających na optymalizację zużycia energii elektrycznej w obiektach magazynowych może przynieść wiele korzyści. W efekcie modernizacji systemu oświetlenia oszczędności z tytułu mniejszego zużycia energii elektrycznej sięgają aż 55% w przypadku zakładu produkcyjnego modernizowanego w 2018 roku. Jeszcze lepszy wynik notuje nowy zakład, wybudowany w 2021 roku. Analiza porównawcza wykazała, że zastosowanie opraw LED zaowocowało aż 80‑procentową oszczędnością w budynku biurowym. Czas zwrotu z inwestycji dla obydwu obiektów wynosi zaledwie 3 lata.

Projekt Rockwool to tylko jeden z przykładów, jakie korzyści dla środowiska i portfela przynosi inwestycja w nowoczesne systemy oświetleniowy, przynosząca znaczną oszczędność energii i redukcję emisji CO2. Warto pamiętać, że każde przedsięwzięcie w tym kierunku ma duże znaczenie i przyczynia się do ochrony naszej planety przed degradacją i zmianami klimatycznymi. •

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!