W ING Banku Śląskim wykorzystujemy na szeroką skalę Robotics Process Automation już od ponad dziesięciu lat. Robotyzację postrzegamy jako jeden z wielu stosowanych przez nas sposobów optymalizacji procesów. RoboPlatform, nasze autorskie narzędzie RPA, jest częścią tzw. Platformy End User Computing. Umożliwia ona pracownikom spoza obszaru IT szybkie budowanie i wdrażanie szerokiego spektrum automatyzacji – od nieskomplikowanych, które można zastosować w naszych procesach w ciągu zaledwie kilku dni, aż po bardzo złożone, wymagające umiejętności programistycznych.
Staramy się stosować automatyzację wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i uzasadnione. Zdecydowana większość pomysłów pochodzi bezpośrednio od pracowników zaangażowanych w obsługę procesów. Dlatego niezwykle istotne na naszej drodze do robotyzacji było zbudowanie wśród pracowników świadomości, czym jest robot i jak rozpoznać procesy, które nadają się do robotyzacji. Dzięki takiej pracy u podstaw udało nam się zapisać robotyzację w DNA naszej organizacji, czego najlepszym dowodem jest kilkaset robotów wykorzystywanych w różnych obszarach działalności banku. Z uwagi na nasze wieloletnie doświadczenie pełnimy funkcję „Center of Excellence” w programowaniu robotów dla całej Grupy ING. Pomagaliśmy rozpocząć przygodę z robotyzacją naszym kolegom i koleżankom m.in. z Francji, Belgii, Rumunii, Turcji czy Szwajcarii.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Roboty wkraczają do biur
,
Marcin Moczyróg PL, Dawid Rutyna PL
Robotyzacja i automatyzacja (RTA) znajdują coraz większe zastosowanie we współczesnym biznesie.
Nasze podejście do robotyzacji jest bardzo pragmatyczne. Na ogół to sami pracownicy lub menedżerowie zgłaszają potrzebę opracowania robota, a następnie sami prowadzą swoje projekty. Ponieważ doskonale znają wszystkie kroki procesu, potrafią łatwo je wytłumaczyć osobie, która napisze skrypt. Jeżeli w ich obszarze nie ma osoby, która potrafi budować roboty, mogą skorzystać z pomocy jednostki centralnej Robotics. Dzięki takiemu podejściu cały cykl powstania nowego robota, od pomysłu do wdrożenia, znacząco się skraca. W zależności od poziomu złożoności trwa od kilku do maksymalnie kilkunastu dni.
Roboty w ING Banku Śląskim są wykorzystywane w szerokim spektrum procesów. Jednym z przykładów może być wprowadzanie zmian wynikających z podpisanego z klientem aneksu do umowy kredytowej. Aby aneks wszedł w życie, musimy wykonać określoną liczbę operacji w systemach bankowych. Dzięki odpowiedniemu sparametryzowaniu całego procesu oraz opisaniu go w skrypcie możliwe jest zaksięgowanie wszystkich zmian w systemach praktycznie bez udziału człowieka.
Rozwój nowych technologii, w szczególności z obszaru sztucznej inteligencji, otwiera nowe możliwości dalszej automatyzacji procesów i budowy nowej generacji robotów. Robotów, które nie tylko wykonują opisane jednoznacznymi regułami, powtarzalne czynności, ale również takie, które będą w stanie podejmować decyzje, łączyć fakty, obsłużyć przypadki niestandardowe, same się uczyć. Mamy w tej dziedzinie już pierwsze osiągnięcia. Zintegrowaliśmy RPA z technologią sieci neuronowych w procesie rozpoznawania i kategoryzowania dokumentów wpływających do banku. Intensywnie pracujemy również nad rozwiązaniem o nazwie text mining, czyli automatycznym wydobywaniem informacji ze złożonych dokumentów takich jak akt notarialny.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Wejdź do fabryki przyszłości »
Cyfrowa indywidualizacja w fabryce przyszłości
Renata Poreda PL, Joanna Kowalkowska PL
Jak skutecznie wdrażać technologiczne innowacje, które wpisują się w koncepcję przemysłu 4.0?