Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

II Kongres ICAN Management Review: Liderzy Jutra – dzień drugi

28 października 2021 10 min czytania
Jacek Tomczyk
II Kongres ICAN Management Review: Liderzy Jutra - dzień drugi

Dowiedz się, jak skutecznie wygrywać na rynku, który ciągle się zmienia. Poznaj najnowsze trendy i narzędzia, dzięki którym zarządzanie ludźmi i procesami stanie się łatwiejsze. To wszystko podczas drugiego dnia II Kongresu ICAN Management Review – Liderzy Jutra.

Misją ICAN Institute jest tworzenie sieci zorientowanych na przyszłość liderów, tworzymy przestrzeń wymiany informacji. Zapraszamy wszystkie osoby, które ponad podziałami chcą zmieniać świat na lepsze.

Oglądaj II Kongres ICAN Management Review na stronie https://kongresimr.ican.pl/.

Nowoczesny pracodawca – jak wygrywać na rynku

Jak wynika z najnowszego badania EY, obecnie mamy do czynienia z czymś, co można nazwać „tsunami odejść”. Pracownicy odchodzą, nawet nie mając alternatywy. Fala wypaleń w firmach jest faktem, przez co szczególnie warto zwrócić uwagę na samopoczucie załogi.

Pracownicy cenią sobie elastyczność czasu pracy, a co druga osoba jest skłonna odejść, jeśli ten warunek nie zostanie spełniony. Duże znaczenie mają tu różnice pokoleniowe – młodsi pracownicy częściej zwracają uwagę na możliwość pracowania poza biurem. Na szczęście większość (80%) pracodawców dostrzega te potrzeby i wychodzi im na przeciw. Co drugi przedsiębiorca planuje zainwestować w oprogramowanie, które ułatwi pracę poza siedzibą firmy.

Praca w takim trybie wpływa na rozluźnienie relacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Brak fizycznej obecności w  biurze stawia nowe wyzwania przed pracodawcami, którzy obawiają się w  jaki sposób zatrzymać talenty w swoich firmach, a także zapewnić kreatywność zespołów.

Cyfrowa transformacja: Zmiana kulturowa wspierana cyfrowo

Nie ma ucieczki przed transformacją cyfrową. Jednak w jaki sposób przygotować załogę na zmiany? Transformacje przestały być wydarzeniami, które się po prostu dzieją, z coraz częściej wymagają dodatkowych narzędzi, które ułatwiają zarządzanie tym procesem.

Wszyscy mówimy o potrzebie zwrócenia uwagi na doswiadczenie użytkownika, jednak ciągle nie mamy dobrych narzędzi, które precyzyjnie mierzą ten wskaźnik. W efekcie, aż w 50% firm praca silosowa jest standardem, co utrudnia rozwój. Tymczasem firmy muszą skupić się na rozbijaniu silosów, aby transformacja cyfrowa się powiodła.

Zachowanie status quo nie jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ to prosta droga do porażki z konkurencją, która idzie do przodu, w trakcie kiedy my stoimy w miejscu. Dużo łatwiej jest jednak skorzystać z dostępnych na rynku gotowych platform, które odciążają działy IT ze złożonych zadań, a dodatkowo ograniczają ryzyko popełnienia błędów, które mogą mieć wpływ na stabilność działania systemów.

Człowiek jako najsłabsze ogniwo i największe ryzyko cyberbezpieczeństwa

Transformacja cyfrowa to także wyzwania związane z bezpieczeństwem systemów informatycznych, a eksperci od dawna podkreślają, że największe zagrożenie leży nie w podatnościach narzędzi cyfrowych, ale w „elemencie ludzkim”.

Najważniejszym czynnikiem w transformacji cyfrowej jest czas, niezależnie od tego, czy dotyczy dostępu do danych, czy reakcji na zagrożenie związane z cyberatakiem, w czym może pomóc nam technologia. Nie wystarczy jednak robić rzeczy „właściwie”, czyli skutecznie – równie istotne jest to, aby robić rzeczy „właściwe”, czyli w sposób przemyślany i biorąc pod uwagę również kwestie etyczne.

Konstruując system powinniśmy wziąć pod uwagę najgorszy możliwy scenariusz, czyli to, w jaki sposób po wystąpieniu zagrożenia w możliwie szybki i skuteczny sposób przywrócimy systemy informatyczne do normalnego funkcjonowania i zabezpieczymy niezbędne dane.

Zapewnienie bezpieczeństwa wymaga zaangażowania całej organizacji, od najniższej komórki, przez działy IT, aż po zarząd. W przeciwnym wypadku skutki mogą być opłakane. Pamiętajmy, że nie wszystko da się wydelegować na zewnątrz firmy, co szczególnie istotne jest w kontekście zapewnienie bezpieczeństwa organizacji.

Ważną rolę we wprowadzaniu innowacji pełni właściwa kultura organizacyjna, która stawia na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo. Ważne też też stworzenie środowiska, które wspiera uczenie się nowych rozwiązań. Tych celów nie da się stworzyć bez przywództwa – świadomość zarządu ma tu kluczowe znaczenie, ponieważ to liderzy mają za zadanie uświadamianie załogi i uczulanie na kluczowe dla firmy procedury.

Polski Ład – skutki „rewolucji podatkowej” w twojej organizacji

Ustawy, które obecnie są procedowane w Senacie wprowadzają zmiany, które będą miały wpływ na działalność polskich firm. Wśród 4 najbardziej istotnych, warto zwrócić uwagę na zmianę w zakresie składki zdrowotnej. Innym trendem, które może mieć też wpływ na działalność przedsiębiorstwa, to zmiany podatkowe, dotyczące firm zatrudniających osób poza granicami Polski.

Powrót umowy o pracę

Część przedsiębiorców już dziś rozważa powrót umów o pracę. Polski Ład ten trend będzie wzmacniał, ze względu na zmniejszenie opłacalności umów B2B, zwłaszcza jeśli nie mamy możliwości wykazania 50% kosztu uzyskania przychodu dla twórców.

Programy motywacyjne rozwiązaniem na czasie

Polski Ład – wpływ na wynagrodzenia

Transformacja cyfrowa HR: sztuczna inteligencja w procesach rekrutacji oraz inicjatywach employee wellbeing

Nieudana rekrutacja kosztuje – każdy pracownik z wynagrodzeniem około 6 tys. złotych brutto, który rezygnuje z pracy po okresie próbnym kosztuje firmę prawie 92 tys. złotych. A co gdyby w procesie rekrutacji wykorzystać sztuczną inteligencję, do zwiększenia prawdopodobieństwa wybrania odpowiedniego kandydata?

Procesy rekrutacyjne dobrze nadają się do wykorzystania elementów grywalizacyjnych, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Takie rozwiązanai już są na rynku – warto wspomnieć polską aplikację GameHR.

Sztuczna inteligencja może także przyczynić się do poprawy samopoczucia pracowników i poprawy efektywności pracy. Może z niej skorzystać każdy, kto korzysta z pakietu Office 365 Microsftu i włączonej platformy Viva, która dodaje do pakietu biurowego wirtualnego integrację z ponad 30 aplikacjami wspierającymi codzienną pracę.

Czy franczyza może być sposobem na strategię wzrostu dla spółek technologicznych?

W Polsce działa 1300 systemów franczyzowych, z których korzysta 83 tysiące franczyzobiorców. Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, związany z przepływem know‑how, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. Taki system nie jest zazwyczaj kojarzony ze spółkami technologicznymi, tymczasem jest to dobry sposób na skalowanie biznesu.

Franczyza 2.0

Franczyza nowej ekonomii, rozumiejąca nowe wyzwania otoczenia biznesu, ma u swoich podstaw, w swoim DNA, nowe technologie, które pozwalają skalować działalność. Dobrym przykładem takiej firmy jest Dodo Pizza, sieć kuchni‑duchów Rebel‑Tang, LifePlan Academy Marka Kamińskiego, czy InPost.

Odkryj swój biegun – metoda Marka Kamińskiego definiowania długoterminowych celów

Aby odnieść duży sukces, trzeba wyciągnąć wnioski z wielu porażek.
Marek Kamiński

Sprzedaż w czasach „nowej normalności” – jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków?

Jak obecnie wyglądają zwyczaje zakupowe Polaków? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, podczas podejmowania decyzji, 81% klientów wskazywało jakość a 77% cenę, na dalszych miejscach ankietowani wskazywali walory ekologiczne i kraj pochodzenia produktu. Polacy deklarują też, że ich zakupy są bardziej odpowiedzialne – kupujemy nieco mniej niż wcześniej, ale są to produkty lepszej jakości. Często klienci wcześniej planują zakupy, poszukując i porównując produkty w internecie. Co ciekawe, podczas pandemii widać wzrost znaczenia patriotyzmu gospodarczego – Polacy zdają sobie sprawę, że kupując polskie produkty wspierają lokalny biznes.

Stan i przyszłość e‑commerce 2021‑2025

Ostatni rok należał bez wątpienia do e‑commerce, co szczególnie było widoczne w naszym regionie, gdzie handel elektroniczny wzrósł aż o 21,5%. Jednak jak utrzymać sprzedaż w cyfrowych kanałach dystrybucji?

Rosnące znaczenie w kontekście rynku e‑commerce będą miały mobilne kanały dystrybucji – według przewidywań, do 2025 roku za pomocą smartfonów będziemy dokonywać 90% zakupów. Tymczasem firmy często zaniedbują swoje strony mobilne, przez co mogą zniechęcić klientów do powrotu.

Okazuje się, że wolno ładująca się strona, może wywołać stres porównywalny do tego, który występuje podczas… oglądania horrorów.

Rośnie również znaczenie social‑commerce. Już teraz z tego kanału sprzedaży korzysta 27% użytkowników, z kolei 44% deklaruje, że taką aktywność będzie wykazywać częściej.

Polska jest jednym z trzech państw na świecie, w których udział marketplace’ów w rynku przekroczył 50%, co widać również w przypadku ruchu sieciowego.

Dużym fenomenem w B2C jest model subskrypcyjny, w którym sklep wysyła produkty w regularnych odstępach czasu, co jest bardzo wygodne, zwłaszcza w przypadku produktów, które trzeba uzupełniać.

Według przewidywań, do 2026 roku udział sprzedaży podczas wystąpień live w internecie przekroczy 10% rynku.

Przywództwo wspierające dobrostan – przepis na zarządzanie ludźmi w niepewnych czasach

Liderzy powinni brać pod uwagę kwestie związane z dobrostanem załogi. Jak jednak mówi Ewa Stelmasiak, dyrektor zarządzająca The Wellness Institute, wcześniej musimy zadbać o siebie, abyśmy mogli kreować kulturę dobrostanu w naszej organizacji. Ważna jest tworzenie warunków, aby pracownicy mogli poprawiać swoje zdrowie i samopoczucie. Dużym wyzwaniem jest przepracowanie, dlatego warto sprawdzić obciążenie pracą poszczególnych zespołów i osób. Warto też sprawdzić, jak dużo jest spotkań oraz jak są organizowane – dobrą praktyką jest kończyć spotkanie 10‑15 minut wcześniej, aby dać pracownikom chwilę na odpoczynek.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!