Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Grupa Żywiec obala 10 mitów branży piwnej

14 września 2016 3 min czytania
Zdjęcie Paweł Kubisiak - Redaktor i analityk biznesowy, autor książek i licznych publikacji poświęconych tematyce przywództwa, strategii i zarządzania. Obecnie pełni funkcję redaktora naczelnego MIT Sloan Management Review Polska, wcześniej kierował redakcją polskiej edycji Harvard Business Review, ICAN Management Review oraz był wicenaczelnym Pulsu Biznesu i szefem pb.pl.
Paweł Kubisiak
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
Małgorzata Lubelska
Grupa Żywiec obala 10 mitów branży piwnej

Streszczenie: Grupa Żywiec mierzy się z mitami dotyczącymi branży piwnej, podważając powszechne przekonania o preferencjach konsumentów, trendach i przyszłości rynku. Firma pokazuje, że piwo bezalkoholowe nie jest już niszowym produktem, lecz pełnoprawnym segmentem rynku, który rośnie w siłę. Przekonuje również, że piwo nie jest domeną tylko mężczyzn – kobiety coraz częściej sięgają po różne jego warianty. Grupa Żywiec obala także mit, że młode pokolenia nie interesują się piwem, wskazując na potrzebę innowacji i tworzenia nowych formatów odpowiadających na ich styl życia. Firma podkreśla, że zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna stają się coraz ważniejszymi aspektami działalności browarów. Wbrew opiniom, że kraft jest zagrożeniem dla dużych marek, Grupa Żywiec pokazuje, że może być inspiracją do rozwoju całej kategorii.

Pokaż więcej

Statystyczny Polak wypił w zeszłym roku tyle samo piwa, co wody mineralnej – około 100 litrów. Nasycony rynek i spadające ceny piwa stawiają jednak przez producentami kluczowe wyzwania. Grupa Żywiec zdecydowała się na wdrożenie nowej strategii marketingowej, obalającej niektóre mity branży piwnej. Jaki rezultat przyniosła ta zmiana?

Do tej pory w branży dominował pogląd, że reaktywacja starej marki piwa powinna zakładać nową kampanię reklamową i nową etykietę – skierowaną do nowego konsumenta. Wbrew temu mitowi, Grupa Żywiec, w kwietniu 2015 r. wprowadziła na polski rynek piwo EB – po 12 latach nieobecności tej marki. Dzięki tej samej recepturze, etykiecie i reklamie, marka odniosła ogromny sukces sprzedażowy – udział wartościowy tego piwa w rynku osiągnął 1,5%. Jest to najlepszy wynik dla nowego produktu w kategorii w ciągu ostatnich lat.

W branży piwnej utarło się też przekonanie, że o dużych „narodowych” markach należy mówić poważnie. Jednak pozycjonowanie Żywca, jako marki męskiej i ikonicznej nie przyniosło rezultatów. Zdecydowano się więc odświeżyć „poważną” markę flagowego produktu, dzięki kampanii reklamowej angażującej odbiorcę chwytliwym hasłem „Chce się Ż”. Nowa kampania, stawiająca na dystans i poczucie humoru, bardzo szybko zyskała wśród konsumentów piwa dużą rzeszę wielbicieli.

Według kolejnego mitu, duże firmy w branży piwnej nie mogą czerpać zysków z rosnącej popularności piw rzemieślniczych. Jest to domena wyłącznie małych, lokalnych browarów. Grupa Żywiec obaliła ten mit, dodając do obecnego w ofercie Portera również inne rodzaje piwa, tradycyjnie ważone w żywieckim browarze. Odświeżono stare receptury i wprowadzono nowe warianty smakowe. Od 2014 roku, poza Porterem, na rynku obecne są piwa: Białe, Bock, Marcowe, APA i Saison.

W ubiegłym roku co czwarta złotówka wydana na specjalności piwne w Polsce została wydana na specjalności marki Żywiec i to dało nam zdecydowaną pozycję lidera w ubiegłym sezonie – przekonuje Małgorzata Lubelska, członek zarządu i dyrektor marketingu Grupy Żywiec.

Grupa Żywiec skutecznie zidentyfikowała, a następnie obaliła dziesięć mitów branży piwnej. Dzięki zrewolucjonizowaniu swojej strategii marketingowej, firma utrwaliła świadomość swoich marek wśród konsumentów, co przełożyło się na znaczny wzrost sprzedaży i zysków.

Przykład nowej strategii marketingowej Grupy Żywiec może stanowić inspirację dla firm z różnych branż. Pokazuje on, że zburzenie zastanej na rynku konwencji potrafi odmienić niekorzystną sytuację i wygenerować nową wartość.

Zapraszamy do obejrzenia wywiadu i do lektury artykułu na łamach HBRP

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy opłaca się działać wbrew trendom »

Jak wygrywać, łamiąc reguły, nawyki i stereotypy 

Małgorzata Lubelska PL, Paweł Kubisiak PL

Trzy główne firmy branży piwowarskiej stoją przed poważnym wyzwaniami. Grupa Żywiec postanowiła poradzić sobie z nimi nową strategią marketingową, obalającą branżowe niektóre.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!