Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
BIZNES I TECHNOLOGIE

Ekologiczna flota samochodowa

1 kwietnia 2019 8 min czytania
Jerzy Fijas
Joanna Sienkiewicz
Ekologiczna flota samochodowa

Projekt „Las energii” realizowany przez Lasy Państwowe jest kompleksowym, interdyscyplinarnym przedsięwzięciem, którego cele są spójne z celami polityki energetycznej UE i Polski. Wychodzi naprzeciw wyzwaniom zrównoważonego rozwoju, pokazując, w jaki sposób wdrażać przedsięwzięcia przyczyniające się do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Partnerem materiału jest Las energii.

Za sprawą prowadzonej przez przedsiębiorstwo Lasy Państwowe zrównoważonej gospodarki leśnej w Polsce z roku na rok przybywa lasów. Inaczej wygląda sytuacja z paliwami stałymi i ciekłymi, które są głównymi surowcami energetycznymi w Polsce. Te zasoby dramatycznie się kurczą. Aby zmierzyć się z problemem nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych, Lasy Państwowe poszukują rozwiązań bardziej przyjaznych dla środowiska. Projekt „Las energii” takie rozwiązania przedstawia.

Od kilku lat LP wdrażają w skali organizacji rozwiązania oparte na odnawialnych źródłach energii (OZE), dążąc w ten sposób do samowystarczalności energetycznej. Przykładem takiej inwestycji jest instalacja w Nadleśnictwie Czarna Białostocka, składająca się z ogniw fotowoltaicznych, kotłów na biomasę i pompy ciepła. Instalacja produkuje energię na potrzeby bieżącego funkcjonowania kilku budynków, a nadwyżki magazynuje. Podobne działania, polegające na termomodernizacji budynków oraz na inwestycjach w OZE, mają miejsce w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych w całym kraju. Ważnym elementem projektu „Las energii” jest zbadanie potencjału wykorzystania OZE w oddziałach LP, zebranie dobrych praktyk oraz przygotowanie systemowych rozwiązań w tym zakresie. Jako wytwórca energii Lasy Państwowe postanowiły pójść krok dalej i zainwestować we flotę samochodów elektrycznych, zakładając, że będą one zasilane w 100% prądem pochodzącym z czystej energii. Ponadto będą pełniły funkcję magazynu mobilnego, umożliwiając dostarczenie energii elektrycznej w dowolne miejsce obszarów leśnych.

Przygotowania do wymiany floty

W lipcu 2018 roku Zakład Usługowo‑Produkcyjny w Łodzi, wskazany jako lider grupy zakupowej, rozstrzygnął pierwszy w Polsce nieograniczony przetarg na dostawę samochodów z napędem elektrycznym, w wyniku którego na przełomie września i października 2018 roku flotę Lasów Państwowych zasiliło 15 samochodów osobowych BMW i3 oraz jeden samochód dostawczy Nissan e‑NV200. Ogłoszenie przetargu było poprzedzone kilkumiesięcznymi przygotowaniami, podczas których pracownicy Lasów Państwowych zdobyli wiedzę niezbędną do przygotowania dokumentacji przetargowej. Prace koncentrowały się na sporządzeniu analizy dotyczącej zarówno techniczno‑ekonomicznych aspektów użytkowania pojazdów z napędem elektrycznym, jak i zasad funkcjonowania rynku tych pojazdów w Polsce. Analitycy uwzględnili najistotniejsze elementy pojazdów elektrycznych, zwracając szczególną uwagę na pojemność akumulatorów, systemy chłodzenia oraz moc ładowarek pokładowych. Rynek został zweryfikowany pod kątem dostawców, którzy mogliby uczestniczyć w postępowaniu przetargowym i gwarantowaliby wysokiej jakości usługi posprzedażowe – gwarancyjne i serwisowe. Zaplanowano również działania wizualizacyjne, czyli oklejenie pojazdów logotypem Lasów Państwowych, oraz szkolenia kierowców w zakresie użytkowania aut napędzanych czystą energią i techniki jazdy.

Projekt „Las energii”

Podczas konferencji COP 24 w Katowicach projekt „Las energii” otrzymał wyróżnienie w rankingu Lider Elektromobilności 2018. Działania realizowane w ramach projektu zostały także docenione przyznaniem 1. nagrody za najlepszą strategię elektromobilną roku 2018, przyznaną podczas Targów Elektrotechnika 2019.

W przeprowadzonym postępowaniu przetargowym duże znaczenie miały kryteria pozacenowe. W obszarze tym analizowano parametry techniczne oraz zapisy gwarancyjne i serwis pogwarancyjny. W przypadku samochodów osobowych badanymi kryteriami technicznymi były: moc ładowarki pokładowej, system ogrzewania i chłodzenia pakietu bateryjnego, system zarządzania pojazdem oraz pojemność akumulatora. Parametry te przekładają się na realny zasięg pojazdu podczas użytkowania. W przypadku samochodu dostawczego ocenie poddano dodatkowo wyposażenie pojazdu w klimatyzację automatyczną, trzeci rząd foteli, tempomat oraz boczne kurtyny powietrzne. Pozacenowe kryteria wyboru stanowiły aż 45% wszystkich wymogów i zadecydowały ostatecznie o rozstrzygnięciu przetargu.

Szkolenia kierowców w zakresie obsługi pojazdów były organizowane i prowadzone przez wykonawców zamówienia, ponieważ technika jazdy pojazdami elektrycznymi odbiega nieco od prowadzenia aut z napędem klasycznym. Odrębnymi tematami są energooszczędna jazda oraz kwestie związane z eksploatacją, o których wciąż nie mówi się wiele na kursach nauki jazdy czy doszkalania kierowców. W tym kontekście uruchomienie przez Lasy Państwowe odpowiednich szkoleń może być istotnym impulsem do zmiany zasad funkcjonowania rynku szkoleń motoryzacyjnych w naszym kraju.

Gromadzenie doświadczenia

Zgodnie z założeniami projektu rozwojowego „Las energii” jednostki Lasów Państwowych, do których trafiły zakupione pojazdy z napędem elektrycznym, opracowały plany jazd testowych dla pracowników, co pozwoli na uzyskanie – w wyniku ciągłego monitoringu – niezbędnej wiedzy na temat kosztów eksploatacyjnych, warunków technicznych oraz przydatności takich aut dla użytkowników na różnych stanowiskach. Takie ukierunkowanie działań nadaje projektowi charakter szkoleniowo‑edukacyjny. Pozyskanie odpowiedniej wiedzy na wczesnym etapie rozwoju elektromobilności może być niezwykle cenne, bo pozwoli wykorzystać ją do opracowania planów dalszej elektryfikacji floty pojazdów organizacji.

Istotnym działaniem projektowym jest również wsparcie rozwoju publicznych punktów ładowania pojazdów z napędem elektrycznym. Obejmie ono udostępnianie gruntów potencjalnym inwestorom, które zostaną przeznaczone na ogólnodostępne stacje. W postępowaniu przetargowym LP zakupiły także stacje ładowania (wallboxy i wolnostojące), z których obecnie korzystają głównie użytkownicy nowych pojazdów.

Doświadczenia z wprowadzania elektrycznej floty, w tym z przeprowadzenia samego postępowania przetargowego, pozwoliły Lasom Państwowym wykształcić unikalną na polskim rynku kompetencję w zakresie elektromobilności. Organizacja chętnie dzieli się tą wiedzą z gminami i instytucjami publicznymi, które objął ustawowy obowiązek posiadania w swoich zasobach określonego procentu samochodów elektrycznych. Poza tym pracownicy Lasów Państwowych biorą udział jako eksperci w szkoleniach i konferencjach na temat elektromobilności, organizowanych w kilkudziesięciu miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców.

Plany rozwojowe

Lasy Państwowe nie poprzestają jednak na samym zakupie samochodów. W ramach projektu „Las energii” zamierzają także zbudować informatyczny system zarządzania siecią pojazdów oraz punktów ładowania. Projekt zakłada także nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwami wprowadzającymi na rynek elektryczne samochody terenowe w formie testowania takich aut w terenie leśnym.

Wprawdzie krajowe i unijne regulacje prawne wyznaczające strategię rozwoju elektromobilności nie obligują Lasów Państwowych do podejmowania działań ustawowych, jednak LP traktuje je jako wiążące ze względu na poszanowanie zasad odpowiedzialności społecznej. Mają także ambicję stania się liderem w zakresie ich wdrażania. Sięganie po przyjazne środowisku, a przy tym nowoczesne i energooszczędne, rozwiązania technologiczne wynika z natury Lasów Państwowych, które są najbardziej „zielonym” przedsiębiorstwem w Polsce.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

W pogoni za liderami elektromobilności 

Maciej Mazur PL

Po roku od wejścia w życie ustawy o elektromobilności Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, analizuje, na jakim etapie jest polski sektor zeroemisyjnego transportu i jakie są perspektywy jego rozwoju.

Ekologiczny transport 

Marek Jerzak PL

Samochody z napędem spalinowym i dymiące kominy na potęgę zatruwają środowisko. Zdrowy rozsądek nakazuje wymienić przestarzałe technologie na nowoczesne, proekologiczne rozwiązania.

Ekologiczna flota samochodowa 

Joanna Sienkiewicz PL, Jerzy Fijas PL

Projekt „Las energii” realizowany przez Lasy Państwowe jest kompleksowym, interdyscyplinarnym przedsięwzięciem, którego cele są spójne z celami polityki energetycznej UE i Polski.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę. Rozmowa z Sergiuszem Trzeciakiem

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Abstrakcyjna ilustracja symbolizująca przywództwo w erze AI: po lewej – chłodne, geometryczne wzory przypominające dane i algorytmy; po prawej – ciepłe, organiczne formy nawiązujące do ludzkiej intuicji. Centralny punkt styku sugeruje integrację logiki i emocji w kontekście sztucznej inteligencji. Lider w erze AI: jak zachować ludzką przewagę w świecie algorytmów

Między AI a ludzką kreatywnością

Kreatywność, wyobraźnia, humor – dotąd uznawane za wyłącznie ludzkie – dziś są imitowane przez sztuczną inteligencję, stawiając fundamentalne pytania o przywództwo w erze AI. Sztuczna inteligencja generuje teksty, obrazy, muzykę, a nawet żarty. Czy oznacza to, że maszyny dorównały człowiekowi także w jego najbardziej subtelnych umiejętnościach?

Bob Mankoff, rysownik magazynu „The New Yorker”, uważa, że nie. Jego zdaniem humor nie rodzi się z danych, lecz z emocji, świadomości własnej niedoskonałości i wrażliwości na kontekst. AI może symulować humor, lecz nie rozumie jego źródła.

To właśnie napięcie – pomiędzy potęgą obliczeniową a nieuchwytną ludzką intuicją – stawia liderów przed istotnymi pytaniami: gdzie kończy się autentyczna twórczość człowieka, a zaczyna jej algorytmiczna symulacja? Jak zarządzać w rzeczywistości, w której inteligencja staje się sztuczna, ale autentyczne przywództwo nadal wymaga człowieka?

Ludzka przewaga: humor, empatia, kreatywność

<!– wp:paragraph –>

W czasach postępującej automatyzacji, paradoksalnie to właśnie cechy głęboko ludzkie – humor, empatia i kreatywność – stają się zasobami o kluczowym znaczeniu dla liderów.

Zdolności metapoznawcze w budowaniu przewagi konkurencyjnej Od tych kompetencji zależy wygrana w dobie AI

Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?

Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.

Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze

Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.

Trzy kluczowe wnioski na temat postaw pracowników wobec elastyczności w pracy

Potrzeby pracowników są zróżnicowane, podobnie jak ich preferencje dotyczące miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Pięć lat po masowym przejściu na pracę zdalną – i w obliczu rosnącej liczby nakazów powrotu do biur – jakie są obecne nastroje pracowników wobec elastycznych form zatrudnienia? Wyniki naszych badań rzucają światło na to, jak bardzo pracownicy w różnym wieku cenią sobie elastyczność.

nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy Nowe spojrzenie na wzrost gospodarczy

Kwestionowanie przekonania, że przedsiębiorstwa muszą nieustannie się rozwijać, odsłania nowe ścieżki prowadzące do odporności i zrównoważonego rozwoju.

Karl-Johan Perrson, prezes zarządu i były dyrektor generalny H&M, zadał kiedyś pytanie: „Co by się stało, gdybyśmy wszyscy konsumowali o 20% mniej? Uważam, że oznaczałoby to katastrofę. 20% mniej miejsc pracy, 20% mniej wpływów podatkowych, 20% mniej pieniędzy przeznaczanych na szkoły, opiekę zdrowotną czy drogi. Światowa gospodarka uległaby załamaniu. Jestem głęboko przekonany, że to właśnie wzrost gospodarczy sprawił, iż świat jest dzisiaj lepszym miejscem niż dwie dekady temu. A za kolejne 20 lat będzie jeszcze lepszym”.

Czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak, to stoimy przed problemem, który J.B. MacKinnon określa mianem „dylematu konsumenta”. W swojej książce The Day the World Stops Shopping [Dzień, w którym świat przestanie kupować] stwierdza: „Stan planety jasno pokazuje, że konsumujemy zbyt wiele. W samej Ameryce Północnej zużywamy zasoby Ziemi pięciokrotnie szybciej, niż są one w stanie się odnowić. Pomimo naszych wysiłków podejmowanych w celu »zazielenienia« konsumpcji – poprzez recykling, poprawę efektywności energetycznej czy wykorzystanie energii słonecznej – globalna emisja dwutlenku węgla wciąż nie maleje. Ekonomia nakazuje nam jednak nieustannie zwiększać konsumpcję. Wiek XXI uwypuklił ten kluczowy wniosek: musimy przestać kupować”.

Problem polega na założeniu, lansowanym w edukacji biznesowej, że gospodarka może i musi stale rosnąć – założeniu, które przenika strategie korporacyjne, nakazując firmom nieustanny rozwój pod groźbą utraty znaczenia na rynku. Jednak ciągły wzrost gospodarczy jest niemożliwy, a rozpowszechniony dogmat, że wzrost jest warunkiem koniecznym dla ludzkiego dobrobytu, tworzy pułapkę, z której wielu nie dostrzega drogi wyjścia. Jak pisze Paul Farrell w „The Wall Street Journal”: „Jesteśmy uzależnieni od mitu nieustającego wzrostu gospodarczego – mitu, który zabija Amerykę”. Dlatego edukacja biznesowa powinna zacząć uwzględniać ograniczenia wzrostu oraz pokazywać różne jego modele.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!