Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Magazyn (Nr 10, wrzesień 2021)
Polska flaga

Dajmy sobie szansę

1 września 2021 7 min czytania
Materiał Partnera
Dajmy sobie szansę

Streszczenie: Wdrożenie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI) czy robotyzacja procesów (RPA), w firmach napotyka opór, często również na poziomie kierowniczym. Kluczową przeszkodą w ich adopcji jest sceptycyzm użytkowników oraz niewiedza na temat potencjalnych korzyści. W firmach takich jak SAP dostrzega się potrzebę zmiany podejścia poprzez edukację i prezentowanie rzeczywistych przykładów użycia nowych technologii, które pokazują, jak mogą one podnieść wartość dostarczaną klientom. Przykłady obejmują m.in. zwiększenie dokładności prognoz sprzedaży, automatyzację procesów zakupowych oraz poprawę satysfakcji klientów.

Pokaż więcej

Nikomu nie trzeba udowadniać, że AI sprawdza się w systemach związanych z marketingiem i masową obsługą klientów. Boty, personalizowane rekomendacje produktów, scoring kredytowy, prawdopodobieństwo zakupu, prawdopodobieństwo odejścia, następna najlepsza aktywność czy wykrywanie wyłudzeń – to pierwsze z brzegu przykłady działania algorytmów sztucznej inteligencji.

Partnerem publikacji jest SAP.

W PRZYPADKU SYSTEMÓW ERP i systemów sprzedaży B2B zastosowanie uczenia maszynowego czy procesowania języka naturalnego nie wydaje się już takie oczywiste. A przecież współczesne systemy wspomagające zarządzanie wykorzystują sprawdzone algorytmy AI i uczenia maszynowego. Problem tkwi w tym, że jako użytkownicy nie wiemy, że używane przez nas programy je wykorzystują albo stosowana w firmie platforma takich funkcji nie oferuje, a my sami nie widzimy potrzeby unowocześnienia takiego systemu.

Dajmy się zainspirować

Jedną z największych przeszkód we wdrażaniu nowatorskich narzędzi jest sceptycyzm użytkowników. Sam należę do grupy osób, która z pewną niechęcią testowała asystenta pasa ruchu i adaptacyjny tempomat. Narzekałem, że samochód próbuje przejąć nade mną kontrolę, że pozbawia mnie przyjemności z jazdy, że za wcześnie hamuje itp., itd. Dopiero po pewnym czasie użytkowania zdałem sobie sprawę, że system ma mnie tylko wspomagać, a nie zastąpić, oraz że mogę zmienić jego parametry tak, by działał w sposób bardziej mi odpowiadający. Dzisiaj nie wyobrażam sobie długiej podróży bez tych „wspomagaczy” i prawdopodobnie dzięki nim uniknąłem stłuczki raz czy drugi.

Podobnie rzecz wygląda w firmach, w których próba wdrożenia nowych rozwiązań często spotyka się z oporem. Również wśród osób na wysokim szczeblu. Według Davida J. Collinsa, autora artykułu Why do so many strategies fail opublikowanego przez „Harvard Business Review” (lipiec–sierpień 2021 r.), dyrektorzy zarządzający często nie doceniają, jak bardzo nowe technologie i modele biznesowe mogą podnieść wartość dostarczaną ich klientom.

W jaki sposób ułatwić firmom zrozumienie i wdrażanie nowych technologii?

W SAP rozumiemy, że wielu potencjalnych beneficjentów wprowadzenia sztucznej inteligencji czy robotyzacji procesów (RPA) nie jest jeszcze w pełni świadomych, jakie korzyści z nimi się wiążą. Dlatego w naszej metodyce pracy z klientami zawarliśmy nie tylko coś, co nazywamy najlepszymi praktykami (Best Practices), ale także przedstawiamy klientom, w jaki sposób liderzy branż wdrażają z nami nowe, wspomagane przez najnowsze technologie, metody pracy (Next Practices).

Podczas warsztatów, na których rozmawiamy z klientami o ich strategii i planowanych zmianach w procesach i modelu biznesowym, pokazujemy nowe przypadki użycia oraz jaką wartość takie zastosowanie przynosi.

Na przykład: zwiększenie dokładności prognozy sprzedaży, dokładniejsze szacowanie przepływów pieniężnych, zmniejszenie kosztów zakupu materiałów poprzez automatyczną analizę zamówień i proponowanie przez system nowych kontraktów zakupowych, zwiększenie satysfakcji klientów poprzez automatyczne ostrzeganie przed potencjalnym opóźnieniem realizacji zamówienia, zmniejszenie nakładu pracy i liczby błędów przy obsłudze rozrachunków masowych poprzez automatyzację rozliczania otwartych transakcji, unikanie przekroczeń budżetów na projektach poprzez automatyczne eskalowanie odchyleń od budżetów i estymacji rzeczywistych wydatków już na wczesnych etapach projektu. To oczywiście tylko przykłady, bo w każdym z obszarów funkcjonalnych SAP oferuje po kilka lub kilkanaście procesów wspomaganych przez sztuczną inteligencję. Co trzeba zatem zrobić, by przekonać interesariuszy do wprowadzenia najnowszych rozwiązań wykorzystujących AI? Dokładnie to, co w przypadku adaptacyjnego tempomatu – zapoznać się z możliwościami i spróbować. A jeżeli stary samochód nie oferuje tej funkcji? Wniosek jest chyba jeden.

Rola rozwiązań chmurowych

Jak zatem szybko nadrobić stracony czas i pozbyć się długu technologicznego? Wdrożenie i uruchomienie systemu klasy ERP to wymagający projekt. Jednak dzięki obecnej ofercie rozwiązań opartych na chmurze można znacznie ułatwić i przyspieszyć ten proces. Systemy oparte na referencyjnej architekturze dostarczane są znacznie szybciej, a portfolio dostępnych rozwiązań oferuje wsparcie zarówno dla podstawowych procesów, ale także dla mechanizmów sztucznej inteligencji, o których wspomniałem wcześniej. Co więcej, dostawcy tacy jak SAP oferują metodykę promującą skorzystanie z bogatego standardu systemu i niewyważanie otwartych drzwi, co także skraca czas wdrożenia i minimalizuje ryzyko projektu.

Aktualna oferta RISE with SAP oprócz metodyki Best Practices oraz Next Practices zawiera także całą niezbędną infrastrukturę pozwalającą na szybkie wdrożenie nowych modeli biznesowych. Włączając w to nowatorskie podejście do współpracy z dostawcami (także dostawcami usług logistycznych) oraz producentami maszyn i urządzeń i firmami je serwisującymi – z zastosowaniem sieci biznesowych. Sieci biznesowe to portale zrzeszające dostawców i odbiorców z całego świata i umożliwiające elektroniczną wymianę informacji za pomocą scentralizowanej usługi. Negocjacje kontraktów, obieg zamówień, faktur, wymiana specyfikacji technicznych, awiza dostaw, a nawet rezerwacja czasu na rampie – przepływ takich i podobnych informacji można usprawnić właśnie z zastosowaniem sieci biznesowych.

Elementem oferty RISE with SAP jest także Business Technology Platform, która pozwala na rozbudowę rozwiązań i dodawanie nowych scenariuszy wykorzystujących sztuczną inteligencję lub wdrażanie automatyzacji z wykorzystaniem robotów (RPA).

Zaletą modelu chmurowego jest przekazanie odpowiedzialności za dostarczenie, wdrożenie i utrzymanie platformy technologicznej dostawcy systemu. To także wymaga zmiany podejścia po stronie usługobiorcy. Pracując na Bliskim Wschodzie – gdzie rozwiązania oparte na chmurze są od kilku lat domyślnym modelem – obserwowałem transformację działów IT od zespołów utrzymania systemów do zespołów wnoszących nową wartość do organizacji, koncentrujących się na sposobach użycia, pracy z biznesem nad wdrożeniem innowacji, szkoleniu użytkowników w kontekście najnowszych możliwości, jakie oferuje współczesna technologia. A co z utrzymaniem systemów i bezpieczeństwem? Jeżeli dostawca gwarantuje bardzo wysokie SLA (Service Level Agreement) oraz regularne audyty i certyfikację środowiska zgodne z ISO 27001 i SOC – cóż więcej można wymagać? To w tę właśnie stronę działy IT powinny ewoluować, aby biznes mógł w pełni wykorzystać istniejące szanse.

Zachęcamy do zapoznania się z najnowszymi możliwościami, jakie niosą ze sobą AI i robotyzacja procesów w kontekście systemów klasy CRM i ERP, a jeżeli Państwa obecna architektura aplikacji biznesowych takich funkcji nie dostarcza – przekalkulowanie, czy utracone korzyści nie są warte inwestycji w nowe technologie (w czym także dostawcy tacy jak SAP mogą pomóc).

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!