Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Biznes zanurzony w metaświecie

29 listopada 2022 4 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Biznes zanurzony w metaświecie

Streszczenie: W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku firmy zainwestowały ponad 120 miliardów dolarów w technologie związane z metawersum, a prognozy wskazują, że do 2030 roku gospodarka wirtualnych światów może osiągnąć wartość 5 bilionów dolarów. Według raportu McKinsey, największy udział w tej wartości będzie miał handel elektroniczny (2,6 bln USD), przewyższając e-naukę (270 mld USD), reklamę (206 mld USD) i branżę gier (125 mld USD). Metawersum staje się platformą do pracy, życia, nawiązywania kontaktów i współpracy. Badania pokazują, że dwie trzecie respondentów jest zainteresowanych przeniesieniem codziennych aktywności do świata wirtualnego, zwłaszcza w zakresie kontaktów międzyludzkich, odkrywania wirtualnych bytów i współpracy zdalnej. Ponadto, 79% ankietowanych, którzy odwiedzili metawersum, dokonało tam zakupów. Przykładem zastosowania metawersum w handlu są wirtualne przymierzalnie oferowane przez marki takie jak Prada czy Balenciaga. Metawersum eliminuje ograniczenia tradycyjnego e-commerce, takie jak brak interakcji społecznych, oferując zunifikowaną platformę handlową z narzędziami ułatwiającymi budowanie zaufania między kupującymi a sprzedającymi. 95% menedżerów uważa, że metawersum będzie miało pozytywny wpływ na ich branżę, a około jedna trzecia przewiduje znaczące zmiany w funkcjonowaniu swojej branży dzięki wirtualnym światom. Jedna czwarta prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat metawersum wygeneruje ponad 15% przychodów ich firm.

Pokaż więcej

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku biznes zainwestował ponad 120 miliardów dolarów w rozwój technologii związanych z metawersum. Nic dziwnego, gospodarka wirtualnych światów do 2030 roku może bowiem osiągnąć wartość 5 bilionów dolarów.

Firma McKinsey przyjrzała się dokładniej potencjałowi biznesowemu metawersum, przeprowadzając ankietę wśród ponad 3400 konsumentów i 450 liderów wyższego szczebla. Jej wyniki opublikowała w ostatnim raporcie Tworzenie wartości w Metaverse. Ze zgromadzonych danych wynika, że największą siłą wirtualnej gospodarki jest handel elektroniczny (2,6 bln USD), który wyprzedza e‑naukę (270 mld USD), reklamę (206 mld USD) i branżę gier (125 mld USD).

Czy cyfrowy świat zrewolucjonizuje handel?

Metawersum jest platformą, na której możemy pracować, żyć, łączyć się i współpracować. Konsumenci oraz firmy eksperymentują z wczesnym metawersum, oferując wirtualne spotkania towarzyskie i takie też zajęcia fitness, ale przede wszystkim… zakupy. Z badania wynika, że dwie trzecie respondentów ankietowanych przez McKinseya jest podekscytowanych przeniesieniem codziennych czynności do metaświata, zwłaszcza jeśli chodzi o łączenie się z ludźmi, odkrywanie wirtualnych bytów i współpracę ze zdalnymi kolegami. Prawie 60% konsumentów woli przynajmniej jedną aktywność w świecie immersyjnym od fizycznej alternatywy. Co bardziej zaskakujące, 79% ankietowanych zaglądających do wirtualnego świata zrobiło w nim zakupy.

Marki eksperymentujące w metawersum otrzymują pozytywne opinie od konsumentów –wyjaśnia Eric Hazan, partner zarządzający McKinsey Marketing & Sales, jeden z głównych autorów raportu.

Jak wyglądają i mogą wyglądać zakupy w wirtualnym świecie? Powszechną praktyką sklepów odzieżowych, szczególnie dużych marek, są wirtualne przymierzalnie. W metaświecie można przymierzyć wirtualne ubrania marek takich jak Prada czy Balenciaga.

Ograniczeniem handlu elektronicznego jest brak interakcji społecznych. W przeciwieństwie do tradycyjnych zakupów detalicznych kupujący i sprzedający na takich platformach nie mają możliwości wzajemnej interakcji. Jakkolwiek firmy wprowadzają innowacyjne rozwiązania, żeby personalizować doświadczenia klientów, m.in. za pomocą wirtualnych asystentów, zakupy te są nadal w pewnym sensie bezosobowe. Metawersum znosi te ograniczenia. Zapewnia bowiem jedną, zunifikowaną platformę handlu elektronicznego, która jest dostępna dla wszystkich, co eliminuje potrzebę tworzenia odrębnych rynków. Obecne na takiej platformie narzędzia ułatwiające społeczne interakcje służyć mają do zbudowania zaufania między kupującymi i sprzedającymi.

Szansa dla biznesu

Menedżerowie w wielu kwestiach nie są zgodni, ale nasze badania pokazują, że w przeważającej mierze zgadzają się co do jednego: 95% z nich uważa, że metawersum będzie mieć pozytywny wpływ na ich branżę. Około jedna trzecia z nich twierdzi, że wirtualne światy mogą spowodować znaczące zmiany w sposobie funkcjonowania ich branży, a jedna czwarta prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat wygeneruje ponad 15% przychodów firmy – wyjaśnia Lareina Yee, starszy partner Bay Area McKinsey, jedna z autorek raportu.

Firmy już intensywnie inwestują w rozwój infrastruktury potrzebnej do utrzymania wirtualnych światów i znalezienia się w nich. Ale czynią to nie tylko one. Eric Hazan przywołuje przykład władz Seulu, które planują wydać co najmniej 32 miliony dolarów na stworzenie wirtualnego ekosystemu, będącego odpowiednikiem realnego miasta, aby poprawić usługi, planowanie, administrację i wesprzeć e‑turystykę.

Najlepszym sposobem na eksplorację metaświata przez liderów biznesu jest osobiste poznanie tego zjawiska.

Co radzą przedsiębiorcom autorzy raportu? Lareina Yee mówi, aby byli otwarci na niektóre z potencjalnych zastosowań metawersum w ich firmach, żeby myśleli o metaświecie długoterminowo, ponieważ to trend, który się rozwija. Eric Hazan podpowiada, że dobrym pomysłem dla firm i kadry kierowniczej jest osobiste sprawdzenie, czym jest pobyt w metawersum, aby lepiej poznać to zjawisko. Zakładając, że chcą zrozumieć, co w metawersum jest atrakcyjne dla ich odbiorców, sami muszą znać jego możliwości. Według niego najlepszym sposobem na eksplorację metaświata przez liderów biznesu jest osobiste w nim stawiennictwo.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!