Streszczenie: Współczesne technologie algorytmiczne stają się coraz bardziej integralną częścią biznesu, oferując liczne korzyści, ale też wyzwania. Przykładem są algorytmy używane do personalizacji doświadczeń klientów, jak w przypadku Netflixa czy Amazonu, które mogą zwiększyć zyski, jednak ich zastosowanie do oceny klientów może prowadzić do kontrowersji. Istnieje również rosnące zainteresowanie profilowaniem użytkowników w internecie i wyciąganiem wniosków z ich cyfrowych śladów, co rodzi pytania o prywatność i etykę. Z drugiej strony, w biznesie cyfrowym istotna jest strategia marketingu treści, która pozwala na optymalizację pod kątem algorytmów Google’a. Istotnym aspektem jest również pamięć o tym, że technologie nie są celem samym w sobie, a ich integracja musi iść w parze z odpowiednią komunikacją wewnętrzną, by uniknąć ślepego podążania za trendami. Firmy takie jak polska Talent Alpha stosują algorytmy do efektywnego zarządzania talentami i angażowania specjalistów do odpowiednich zadań, co ma potencjał do innowacji na rynku pracy.
Algorytmy są coraz powszechniej wykorzystywane przez współczesny biznes. Służą do profilowania klientów bądź talentów, weryfikowania wniosków, znajdywania prawidłowości w danych. Przypominamy pięć tekstów pokazujących korzyści i zagrożenia związane z tym trendem.
1. Jak reagują klienci, kiedy ich wnioski rozpatrywane są przez algorytmy?
Żyjemy w erze algorytmów. Formuły te rządzą decyzjami we wszystkich dziedzinach życia i pozwalają firmom bardziej zorientować się na klienta, zwiększając przy tym zyski – za przykład może posłużyć przyjazna subskrybentom personalizacja Netflixa albo codzienne zakupy wspierane ogromnym systemem rekomendacji firmy Amazon. Co jednak dzieje się, gdy algorytmy są stosowane do oceniania klientów?

2. Algorytm wie więcej
O korzyściach biznesowych i zagrożeniach związanych z profilowaniem w internecie, o informacjach, które można wyczytać ze śladów cyfrowych, mówi nam Michał Kosiński, psycholog społeczny, pracujący na Stanford University. Rozmawia Paweł Górecki.

3. Jak pisać, żeby być zauważonym – przez ludzi i algorytmy Google’a
Znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google’a jest celem wielu organizacji. Nie jest to zadanie łatwe, ale nie niemożliwe. Receptą na sukces jest połączenie marketingu treści i SEO. Dzięki przemyślanej strategii content marketingowej możliwe jest prezentowanie treści w taki sposób, aby była atrakcyjna zarówno dla klientów, jak i algorytmów wyszukiwarki.

4. Komunikacja jest ważniejsza od algorytmu
– Każda firma musi sama określić, w jakim tempie chce dokonać cyfrowej zmiany u siebie. Główny błąd menedżerów to ślepe podążanie za technologicznymi trendami – tłumaczy Aleksandra Przegalińska, polska filozofka, futurolożka, specjalistka w dziedzinie sztucznej inteligencji, związana z Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie i Harvard Labour and Worklife Programme. Rozmawia Rafał Pikuła.

5. Od zarządzania etatami do zarządzania talentami
Algorytmy opracowane przez działającą globalnie polską firmę Talent Alpha umożliwiają angażowanie specjalistów do zadań odpowiadających ich talentom i elastyczne uzupełnianie kadr. To model, który może być źródłem prawdziwej innowacji w dziedzinie HR, ale i motorem zmian na całym rynku pracy.



