Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA

5 alternatyw dla ChatGPT

28 sierpnia 2023 5 min czytania
Chris Cantarella
Michelle Seidel
Paul Fogel
5 alternatyw dla ChatGPT

Streszczenie: Wraz z rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji pojawiają się wyspecjalizowane narzędzia dedykowane konkretnym zadaniom. Przykładem jest GitHub CoPilot, które wspomaga programistów w tworzeniu oryginalnego kodu, ucząc się indywidualnego stylu programowania użytkownika i integrując się z różnymi operacjami. To narzędzie generuje kod, który działa sprawniej i zawiera mniej błędów. Adobe Firefly to narzędzie AI generujące obrazy na podstawie podpowiedzi tekstowych, umożliwiające tworzenie nowych projektów lub modyfikację parametrów istniejących obrazów bez konieczności ich edycji. Twórcy doceniają fakt, że wszystkie prace wykorzystywane przez silnik AI są oznaczane, a ich autorzy otrzymują z tego tytułu wynagrodzenie. Otter AI Chat sporządza notatki i podsumowania w czasie rzeczywistym na podstawie rozmów uczestników spotkania. Pełni rolę aktywnego uczestnika, odpowiadając na pytania, współpracując z innymi uczestnikami i generując treści związane ze spotkaniem na żądanie. Jasper.ai wspiera tworzenie spójnych treści marketingowych, takich jak wpisy na blogach, materiały w mediach społecznościowych czy komunikaty prasowe. Umożliwia również współpracę nad dokumentami, co stanowi unikalną funkcję w porównaniu z innymi narzędziami AI. Claude, opracowane przez rodzeństwo z doświadczeniem w OpenAI, jest bezpośrednią alternatywą dla ChatGPT. Wykorzystuje praktykę konstytucyjnej sztucznej inteligencji, aby generować odpowiedzi społecznie odpowiedzialne i etyczne, przestrzegając ustalonych wytycznych. Jednak wyniki mogą być zróżnicowane, a treści mogą być stronnicze lub nieprawdziwe.

Pokaż więcej

Nadciąga kolejna fala generatywnej sztucznej inteligencji, a wraz z nią wyspecjalizowane narzędzia przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań. Które z nowych wariantów mogą być atrakcyjne dla przedsiębiorcy?

Wraz z rozwojem zastosowań ChatGPT w miejscu pracy rosną obawy w kwestii stronniczości, naruszania ochrony danych i łamania praw autorskich. Niektóre przedsiębiorstwa już doświadczyły niezamierzonego ujawnienia poufnych informacji po przekazaniu ich na tę platformę, a inne toczyły batalie sądowe z powodu zarzutów o nieprzestrzeganie praw autorskich, naruszenie dóbr osobistych, a także musiały zmierzyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami braku weryfikacji błędnie wygenerowanych treści. Dodatkowo niektóre z organizacji musiały złożyć oficjalne wyjaśnienia w związku z nieetycznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, co mogło mieć potencjalny wpływ na obszar zatrudnienia i społeczeństwo. „Większość zarządów i liderów nie rozumie ryzyka związanego z generatywną sztuczną inteligencją” – mówi Chris Cantarella, globalny lider sektora oprogramowania w Korn Ferry.

Z pewnością wielu liderów uważa, że ChatGPT jest synonimem generatywnej sztucznej inteligencji. Jednak od czasu premiery ChatGPT w listopadzie ubiegłego roku, powstało tysiące innych aplikacji i platform opartych na AI. Ponad 17 tys. start‑upów uruchomionych w tym roku koncentruje się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, co stanowi wzrost o 38% w stosunku do 2022 roku. „Aktualnie mamy do wyboru wiele alternatywnych narzędzi i platform” – mówi Cantarella.

Istnieją duże modele językowe, które bezpośrednio konkurują z ChatGPT, takie jak te od Google, Microsoft oraz Meta. Eksperci twierdzą, że kolejna fala generatywnej sztucznej inteligencji ukierunkowana jest na tworzenie aplikacji o określonych funkcjach z przeznaczeniem do realizowania bardziej konkretnych zadań. Firmy mogą przyspieszyć ich wdrażanie, skuteczniej szkoląc pracowników, a także szybciej osiągać wzrost produktywności, korzystając z ich funkcji. „Co ważniejsze, mogą poprawiać dokładność i ograniczać ryzyko generowania błędów, ponieważ sztuczna inteligencja uczyła się na podstawie bardziej precyzyjnych danych, co zapewniło wyższą jakość i bardziej szczegółowe odpowiedzi” – mówi Michelle Seidel, starszy partner klienta w globalnej praktyce technologicznej w Korn Ferry.

Oto pięć alternatywnych rozwiązań dla ChatGPT, które zdaniem naszych ekspertów przyciągają uwagę użytkowników biznesowych.

Do kodowania. Jednym z najlepszych przykładów wyspecjalizowanej generatywnej sztucznej inteligencji jest narzędzie dla deweloperów wspomagające kodowanie CoPilot firmy GitHub. W odróżnieniu od ChatGPT CoPilot tworzy oryginalny kod i bezproblemowo integruje go z różnymi operacjami. To narzędzie oparte na sztucznej inteligencji zostało zaprojektowane w taki sposób, by mogło rozpoznać i nauczyć się indywidualnego stylu programowania programisty z niewielkimi różnicami. Twórcy oprogramowania twierdzą, że kod generowany przez CoPilot nie tylko działa sprawniej, ale wytwarza mniejszą liczbę błędów.

Do tworzenia obrazów i grafiki. Wciąż pozostaje w fazie testów beta, niemniej generatywna sztuczna inteligencja Firefly firmy Adobe zdobywa entuzjastyczne recenzje od grafików, ilustratorów, fotografów i innych twórców treści, którym przyznano darmowy dostęp. Sztuczna inteligencja generuje obrazy na podstawie podpowiedzi tekstowych, umożliwiając użytkownikom tworzenie nowych projektów lub zmianę parametrów obrazu bez wykonywania jego edycji. Jak mówi Paul Fogel, lider sektora usług profesjonalnych w dziale oprogramowania w Korn Ferry, twórcy uwielbiają fakt, że wszystkie prace wykorzystywane przez silnik AI są oznaczane, a jej autor otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie.

Do robienia notatek ze spotkań. Pisania notatek ze spotkań obawiają się niemal wszyscy pracownicy. Otter AI Chat sporządza notatki i podsumowania w czasie rzeczywistym na podstawie tego, co mówią uczestnicy. W tym przypadku sztuczna inteligencja nie jest tylko pasywnym urządzeniem rejestrującym. Przyjmuje rolę uczestnika spotkania, odpowiadając na pytania, współpracując z innymi uczestnikami, a także generując na żądanie treści dotyczącego samego spotkania.

Do tworzenia lepiej brzmiącego tekstu. Jasper.ai powstał w celu kreowania spójnych treści dla marki, oddające jej wizję i misję. Wspiera reklamodawców, specjalistów ds. marketingu oraz ekspertów zajmujących się komunikacją i tworzeniem różnorodnych treści, takich jak wpisy na blogach, materiały w mediach społecznościowych, komunikaty prasowe czy treści na stronach internetowych – i to tylko część możliwości. To narzędzie pozwala użytkownikom na udostępnianie oraz współpracę nad jednym dokumentem, co stanowi unikalną funkcję w porównaniu z ofertą ChatGPT.

Bezpośrednia alternatywa dla ChatGPT. Platforma Claude opracowana przez dwójkę rodzeństwa, które wcześniej pracowało w OpenAI, jest bezpośrednim konkurentem ChatGPT. Cantarella twierdzi, że moc obliczeniowa i baza wiedzy Claude są bardziej zaawansowane niż ChatGPT. Deweloperzy zbudowali tę platformę przy użyciu praktyki zwanej konstytucyjną sztuczną inteligencją, aby uzyskać „mniej szkodliwe” wyniki. Sztuczna inteligencja została wyszkolona do generowania odpowiedzi, które są społecznie odpowiedzialne i etyczne, przestrzegając uprzednio ustalonych wytycznych. Jak dotąd wyniki były zróżnicowane, a recenzenci, którzy otrzymali dostęp do wersji beta Claude, podkreślali, że nadal generuje ona treści, które mogą być stronnicze, nieprawdziwe lub potencjalnie szkodliwe.

Materiał publikujemy dzięki uprzejmości Korn Ferry Institute.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!