Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
GEOPOLITYKA
Polska flaga

Wspieranie przedsiębiorczości. Polskie realia

1 listopada 2010 5 min czytania
Grażyna Piotrowska-Oliwa
Wspieranie biznesu w Polsce

Streszczenie: W artykule omówiono, jak wspierać przedsiębiorczość w Polsce, uwzględniając krajowe realia. Zwrócono uwagę, że kluczowe są pozytywne wzorce lokalnych sukcesów, takich jak Asseco czy Solaris, które inspirują młodych założycieli. Podkreślono rolę dzielenia się wiedzą i finansowania projektów przez doświadczonych biznesmenów, co stwarza korzystne warunki dla nowych inicjatyw. Państwo – zdaniem autorów – powinno przede wszystkim nie przeszkadzać w prowadzeniu działalności, a także wspierać dialog między pracodawcami a związkami zawodowymi, co podczas kryzysu pozwoliło skoordynować wsparcie antykryzysowe dla kilkudziesięciu firm. Pomimo trudności finansów publicznych, ogólny klimat gospodarczy oraz optymistyczne dane makroekonomiczne sprzyjają dalszemu rozwojowi przedsiębiorczości w Polsce.

Pokaż więcej

Rekomendacje zachodnich ekspertów oraz przykłady działań wspierających przedsiębiorczość na różnych rynkach mogą być inspiracją także dla polskich decydentów. Na rewolucję w tym obszarze trudno jednak liczyć.

Jeszcze do niedawna Polska konkurowała z krajami Europy Zachodniej stosunkowo niskimi kosztami siły roboczej. Jednak w momencie, gdy żądania płacowe naszych pracowników zaczęły się sukcesywnie zwiększać, konieczne stało się poszukiwanie innych źródeł przewagi w walce o inwestycje. Takim magnesem mogą być wysokie kwalifikacje polskich specjalistów przyciągające nowe inwestycje w takich dziedzinach jak R&D czy zaawansowane centra logistyczne.

Jednym z kluczowych obszarów wspierania przedsiębiorczości jest więc odpowiednie przebudowanie systemu edukacyjnego – to inwestycja, którą należy stawiać na równi (jeśli nie ponad!) z innymi strategicznymi obszarami zainteresowania państwa. W praktyce bowiem polskie szkoły wyższe wciąż przygotowują absolwentów, których kwalifikacje są często nieprzydatne na rynku pracy. Wiele uczelni funkcjonuje w oderwaniu od rzeczywistości, nie ucząc młodych ludzi umiejętności przydatnych w nowoczesnym biznesie. Część postępowych profesorów dostrzega zagrożenie, ale działania, które miałyby zmienić tę sytuację, są wciąż zbyt rzadkie. Wprawdzie przy kilkudziesięciu uczelniach funkcjonują akademickie inkubatory przedsiębiorczości, ale w skali kraju wspierają zaledwie nieco ponad tysiąc bardzo małych firm założonych przez absolwentów.

Kolejnym zadaniem dla państwa jest więc lepsze wykorzystanie istniejących już instytucji wspierających przedsiębiorczość. Ich działania są często zbyt zachowawcze i ostrożne. Dla przykładu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości domaga się od firm starających się o wsparcie finansowe spełnienia tak wielu warunków i wymagań formalnych, że w efekcie podmioty, które go najbardziej potrzebują, mają najwięcej problemów z jego uzyskaniem. Strach przed ryzykiem i nadmierna ostrożność urzędników utrącają w ten sposób niejedno przedsięwzięcie. Wsparcie finansowe państwa dla nowych przedsiębiorstw jest szczególnie istotne, gdyż na rynku nadal brakuje stosunkowo niedrogiego kredytu na rozwój działalności biznesowej.

W ślad za reformą systemu nauki oraz poprawą działania instytucji wspierających przedsiębiorczość powinna pójść strategia budowy klastrów i innowacyjnych ekosystemów biznesowych. Klastry różnią się od tradycyjnych lokalnych systemów produkcyjnych tym, że istotne jest tam partnerstwo i współpraca nie tylko między firmami, ale także między biznesem a światem nauki. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje badawcze mogą razem realizować konkretne zadania, jak również wspólnie aplikować o wsparcie finansowe. Siłą napędową dla rozwoju przedsiębiorczości powinny być też ekosystemy biznesowe tworzone na bazie lokalnych warunków przyrodniczych i potencjału ekonomiczno–społecznego. W ramach takiego systemu optymalizowane jest zużycie energii i surowców – na przykład minimalizowana jest ilość strat dzięki temu, że odpady z jednego procesu produkcyjnego mogą służyć jako surowiec dla innego. Tworzenie takich lokalnych społeczności nie jest jednak proste.

Dalszy rozwój prawa

Niezwykle istotna dla rozwoju przedsiębiorczości jest też budowa przyjaznego środowiska prawnego. Nie ma na przykład odpowiednio ukształtowanego prawa ochrony konkurencji, które umożliwiałoby nowo powstającym podmiotom nawiązanie walki konkurencyjnej z firmami, które są już obecne na rynku.

To ważne zadanie dla organizacji reprezentujących przedsiębiorców. Za ich pośrednictwem biznes może wpływać na kształt przepisów, którym później będzie podlegał. Ale nie zawsze jest to możliwe. Ostatnio w ramach Komisji Trójstronnej po raz trzeci wynegocjowano wysokość płacy minimalnej (abstrahując w tym miejscu od zasadności istnienia tego narzędzia). Ale choć pracodawcy doszli do porozumienia ze związkowcami, to ostatecznie rząd zmienił ich ustalenia, zmniejszając wysokość płacy minimalnej. Byłoby lepiej, gdyby przedstawiciele władz, zamiast być stroną w sporze, mocniej wspierali dialog między pracodawcami a organizacjami związkowymi. Tym bardziej że może on być efektywny. W czasie ostatniego kryzysu polskim władzom, związkowcom i pracodawcom udało się uzgodnić pakiet antykryzysowy. Szkoda tylko, że skorzystało z niego tylko około 40 przedsiębiorstw.

Przyjazny klimat i pozytywne wzorce

Ważnym bodźcem do rozwoju przedsiębiorczości jest też społeczne nastawienie do biznesu. Warto więc promować pozytywne wzorce – zwłaszcza lokalne. Motywacją dla przedsiębiorców, aby podjęli wysiłek stworzenia w biznesie czegoś od podstaw, są bowiem spektakularne sukcesy przedsięwzięć o polskich korzeniach. Takich przykładów – nawet na skalę międzynarodową – jest coraz więcej. Wśród nich np. Grupa Asseco, działająca w obszarze rozwiązań informatycznych, czy też Solaris Bus&Coach, producent autobusów.

Pozytywne doświadczenia mogą być nie tylko zachętą, ale także źródłem wiedzy o prowadzeniu różnego rodzaju przedsięwzięć. Dzielenie się wiedzą i wspieranie młodych przedsiębiorców to inicjatywy, które coraz częściej podejmują bogaci biznesmeni, gotowi sfinansować realizację ciekawych projektów.

W praktyce większość przedsiębiorców nie oczekuje nadmiernej pomocy ze strony państwa. Satysfakcjonuje ich stan, w którym państwo nie przeszkadza im w prowadzeniu biznesu. Bez wątpienia dużym sukcesem polskiej gospodarki jest jej uniezależnienie, a nawet uodpornienie się na wpływy polityczne. Świadczy o tym choćby sytuacja z ostatnich miesięcy. Choć do inwestorów docierają kolejne sygnały potwierdzające fatalny stan finansów publicznych, a Ministerstwo Finansów nie proponuje skutecznych reform strukturalnych, ocena sytuacji polskiej gospodarki wciąż jest pozytywna. Potwierdzają to optymistyczne dane makroekonomiczne.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!