Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
GEOPOLITYKA
Magazyn (Nr 1, luty - marzec 2020)

Im gorzej, tym lepiej

1 lutego 2020 4 min czytania
Zdjęcie Dariusz Blocher - Prezes Budimex SA.
Dariusz Blocher
Im gorzej, tym lepiej

Streszczenie: Generalni wykonawcy budowlani w Polsce doświadczają kryzysów w cyklu odwrotnym do standardowego cyklu gospodarczego – podczas kryzysu gospodarczego rynek staje się dla nich korzystniejszy niż w okresie prosperity. W czasie dobrej koniunktury marże są niższe z powodu rosnących cen surowców i usług podwykonawczych, natomiast w okresie dekoniunktury koszty te spadają, co poprawia rentowność. Po restrukturyzacji w latach 2004–2005 firma Budimex stała się bardziej elastyczna kosztowo, m.in. dzięki utrzymywaniu niewielkiego majątku trwałego, elastyczności w realokacji środków i przekwalifikowaniu kadry. Większość pracowników zatrudniona jest na umowach o pracę, z czego 25% to umowy terminowe, co pozwala na dostosowanie się do zmieniającej się liczby zamówień. Przewidując problemy na rynku budowlanym związane z Euro 2012, firma zdywersyfikowała działania, kierując się w stronę kontraktów kolejowych, samorządowych i hydrotechnicznych. W trudnych czasach skupia się na przetrwaniu i utrzymaniu potencjału, inwestując w nowe możliwości usługowe, takie jak biuro techniczne, sektor deweloperski i usługi utrzymaniowe. Redukcje zatrudnienia ograniczane są do minimum, a pracownicy są przekwalifikowywani na inne specjalizacje. W branży usługowej, do której należy budownictwo, kluczowa jest zdolność do szybkiego podejmowania decyzji i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych, co wymaga częstych zmian organizacyjnych.

Pokaż więcej

Generalni wykonawcy budowlani przechodzą kryzysy w cyklu koniunkturalnym odwrotnym do normalnego cyklu gospodarczego – w czasach kryzysu gospodarczego rynek w Polsce jest korzystniejszy niż w trakcie koniunktury.

W okresie prosperity gospodarczej nasze marże są dużo niższe, bo wtedy rosną ceny surowców i usług podwykonawczych. W czasie dekoniunktury dzieje się na odwrót – koszty spadają, więc poprawia się nasza rentowność. Właśnie dlatego ostatni globalny kryzys (2007–2009) do drzwi Budimeksu zapukał później – dopiero w 2011 roku.

Po restrukturyzacji przeprowadzonej w latach 2004–2005 budowaliśmy firmę w taki sposób, aby była bardzo elastyczna pod względem kosztów. W branży budowlanej kluczem jest niewielki majątek trwały, elastyczność w realokowaniu środków i przebranżowienia kadry oraz możliwość szybkiego znajdywania zleceń na nowych rynkach. Prawie wszyscy pracownicy Budimeksu pracują na umowach o pracę, ale 25% tych umów jest terminowa. Możemy więc dostosowywać się do spadającej liczby zamówień. Przewidując problemy na rynku budowlanym z okresu Euro 2012, zdywersyfikowaliśmy działania. Poszliśmy w kierunku kontraktów kolejowych, samorządowych i hydrotechnicznych.

W trudnych czasach nastawiamy się bardziej na przetrzymanie takiego okresu niż na redukcję naszych możliwości. Na początku drugiej dekady, kiedy w naszej gospodarce zaczynał się okres wzrostu, spodziewaliśmy się dołka inwestycyjnego na progu zmiany budżetów unijnych, zainwestowaliśmy więc w nowe możliwości usługowe, na przykład w biuro techniczne, rozwinęliśmy sektor deweloperski i usługi utrzymaniowe. Redukcję zatrudnienia ograniczyliśmy do niezbędnego minimum. Część inżynierów drogowych przekwalifikowaliśmy do budów hydrotechnicznych i kolejowych – oczywiście ze wsparciem specjalistów, których już mieliśmy w tych obszarach.

W branży usługowej, a budownictwo do niej należy, istotna jest zdolność do szybkiego podejmowania decyzji i wykorzystywania swojego potencjału w zmieniających się warunkach rynkowych. Z tego punktu widzenia jest nam łatwiej niż na przykład producentom zarządzać w dekoniunkturze, ale jednocześnie musimy szybciej reagować na trudne sytuacje i być zdolni do częstych zmian organizacyjnych.

Przeczytaj pozostałe artykuły tematu numeru »

Spowolnienie, czyli szansa na sukces 

Paweł Kubisiak PL

Po dziesięciu latach nieustannego wzrostu przedsiębiorcy już nie zastanawiają się nad tym, „czy”, lecz „kiedy” nadejdzie spowolnienie gospodarcze. Niestety, wiele firm czeka biernie na nadejście trudnych czasów bądź rozważa jedynie cięcie kosztów i redukcje planów. Tylko nieliczne przedsiębiorstwa widzą w recesji okazję do dalszego wzrostu. Dowiedz się, co je wyróżnia.

Kryzys nie rozejdzie się po kościach 

Marek Darecki PL

W przemyśle lotniczym średnio co 7–8 lat notujemy kryzys lub spowolnienie, dlatego przedsiębiorstwa Doliny Lotniczej stosują różne strategie dostosowania się do tego typu wyzwań. Inaczej reagują małe firmy rodzinne, a inaczej wielkie organizacje. Moje doświadczenia i korporacji o amerykańskich korzeniach, którą od wielu lat kieruję, bazują głównie na kryzysie z roku 2009.

Chłodne spojrzenie na koniunkturę 

Lidia Zakrzewska PL, Mariusz Smoliński PL

W ciągu ostatniego roku tempo wzrostu produktu krajowego brutto zwolniło w Polsce z ponad 5% do niespełna 4%. Sygnały, które wysyła rynek, wyraźnie wskazują na schłodzenie gospodarki: rosną ceny, pogarszają się nastroje wśród przedsiębiorców, a optymizm konsumentów na zmianę rośnie i topnieje. Dane makroekonomiczne są nieubłagane: nadciąga, jeśli nie kryzys, to przynajmniej spowolnienie.

Najważniejsze są silne fundamenty 

Tadeusz Chmielewski PL

Wielu ekspertów przewiduje, że obecna sytuacja w Chinach może stać się zapalnikiem, który wywoła kryzys gospodarczy na świecie. Niezależnie jednak od tego, co faktycznie go uruchomi, każda firma już teraz powinna opracować odpowiedni plan działań.

Nie boimy się recesji 

Wojciech Momot PL

Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej rośnie od kilku lat w szybkim tempie. W okresie dekoniunktury, kiedy klienci będą szukać tańszych produktów, może zamortyzować niekorzystne tendencje całego rynku detalicznego w Polsce.

Efekt szminki 

Marek Kopyto PL

„Chińczycy używają dwóch pociągnięć pędzlem, by napisać słowo kryzys. Pierwsze oznacza zagrożenie, drugie – szansę. W czasach kryzysu uważaj na zagrożenie, ale rozpoznaj też rodzące się szanse” – powiedział John F. Kennedy, podpowiadając firmom rozwiązanie na ten czas. Zwłaszcza tym z sektora FMCG.

Wskaźniki gospodarcze nie są wiedzą tajemną 

Marian Gorynia PL

Dowiedz się, jakie podstawowe mierniki warto śledzić, by skutecznie przewidywać zmiany koniunktury gospodarczej.

Oko w oko ze spowolnieniem 

Piotr Banaszyk PL

Trudno sformułować uniwersalny zestaw dyrektyw dla menedżerów, wskazujących, jak postępować w okresie spowolnienia gospodarczego. Prawda jest taka, że to, co sprawdzi się w zarządzaniu jednym przedsiębiorstwem, może zakończyć się porażką w drugim.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!