Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Więcej w: Etyka w biznesie
Chronić firmę czy pomóc społeczności lokalnej? - komentarz 1
Etyka w biznesie

Chronić firmę czy pomóc społeczności lokalnej? – komentarz 1

Chronić firmę czy pomóc społeczności lokalnej? – komentarz 1 Tomasz Warski, prezes Drewpoleksu, nie może zamykać się na potrzeby lokalnej społeczności. Powinien jednak zrealizować zamówienie od klienta, bo to jest „być albo nie być” jego firmy. Firma Drewpolex znajduje się w wielowymiarowej sytuacji kryzysowej, do której nie jest w ogóle przygotowana. Do niedawna fabryce groziło zamknięcie ze […]

Iwona Jarzębska
1 lipca 2010
Kryzys sprzyjał korupcji i nadużyciom
Etyka w biznesie

Kryzys sprzyjał korupcji i nadużyciom

Ostatnie dwa lata przyniosły nam prawdziwy wysyp afer gospodarczych i przypadków korupcji na świecie. Piramidy finansowe, w których inwestorzy zostali oszukani na dziesiątki miliardów dolarów, gigantyczne straty na transakcjach przeprowadzonych przez pojedynczych pracowników – to skandale, o których informowały światowe media. Tymczasem w cieniu wielkich afer toczyła się codzienna walka przedsiębiorstw z falą nadużyć gospodarczych o mniejszej skali. Równolegle towarzyszyła temu […]

Mariusz Witalis
1 lipca 2010
Sztuka perswazji czy pokrętna manipulacja?
Etyka w biznesie

Sztuka perswazji czy pokrętna manipulacja?

Robert Radecki, świetny handlowiec z firmy Tech Solutions, po wielu miesiącach starań zdobył ważny i prestiżowy kontrakt. Jednak jego działania nie spotkały się z uznaniem i aprobatą części menedżerów. Naruszały bowiem zasady obowiązującego w organizacji kodeksu etycznego. Utalentowani, kreatywni i skuteczni handlowcy są niezwykle cennymi i promowanymi pracownikami. Bardzo często ich metody działania są upowszechniane w całych zespołach sprzedaży. Ale to jedna strona […]

1 września 2009
Etyka w biznesie

Niezadowoleni klienci… – komentarz 2

Biuro turystyczne PapayaTour raczej nie naruszyło prawa w prowadzonej działalności. Niemniej szybkich zmian i poprawy wymagają dotychczasowe relacje z klientami i komunikacja. Podstawową działalnością PapayaTour jest świadczenie usług turystycznych. Szefom firmy i jej właścicielom zależy na dobrych wynikach finansowych oraz na budowaniu lojalności stałych klientów. Dlatego sytuacja, w jakiej znalazło się biuro, jest niezwykle trudna. Z jednej strony działania firmy nie naruszają […]

Waldemar Jurasz
1 czerwca 2008
Etyka w biznesie

Złapany w sieci – komentarz 3

Na miejscu prezesa AutoMotoParts przyjąłbym do pracy Michała Sobotę. Poglądy polityczne czy osobiste przekonania są jego prywatną sprawą. Nie mogą i nie powinny mieć wpływu na zatrudnienie, nawet na menedżerskie stanowisko. Prezes Tomasz Kluk ma przed sobą ważne zadanie do wykonania. Jest nim realizacja strategii firmy, zakładającej dynamiczny rozwój i zagraniczną ekspansję. By osiągnąć ten cel, musi […]

Marek Sypek
1 marca 2008
Prezent czy łapówka, czyli co wolno nam zrobić dla pozyskania klienta
Etyka w biznesie

Prezent czy łapówka, czyli co wolno nam zrobić dla pozyskania klienta

Jak daleko można się posunąć, aby pozyskać nowego klienta? To pytanie stawiają sobie coraz częściej handlowcy z firm działających na coraz trudniejszych, konkurencyjnych rynkach. Teoretycznie, aby zapewnić firmie sukces, wystarczy lepszy produkt, lepsza oferta i sprawniejsze siły sprzedażowe. Ale czy naprawdę zawsze wygrywa lepszy? Doświadczenie życiowe pokazuje, że bywa różnie. Czynniki takie jak relacje osobiste, wzmacniane „odpowiednimi” […]

Sebastian Hejnowski
1 kwietnia 2007
Etyka w biznesie

Prezent czy łapówka… – komentarz 1

Prezes Maurycy Pylicki powinien jak najszybciej opracować i wprowadzić w firmie Komlab określony system wartości, który jasno i precyzyjnie ustali zasady działania i zachowania, obowiązujące pracowników wewnątrz firmy oraz poza nią. Gdyby takie zasady funkcjonowały w Komlabie od początku działalności, prezes nie miałby problemów z nieetycznymi sposobami zdobywania kontraktów. Sytuacja w Komlabie jest, niestety, dość typowa dla firm o lokalnych korzeniach, które powstały […]

Tomasz Bławat
1 kwietnia 2007
Do piekła czy do nieba, czyli długa historia nieporozumień między etyką a biznesem
Etyka w biznesie

Do piekła czy do nieba, czyli długa historia nieporozumień między etyką a biznesem

Koniec starego roku i początek nowego skłaniają do refleksji nad właściwością podejmowanych działań i wyborów życiowych. Skłaniają do oceny tego, co było, i do określenia tego, co być powinno. Do głosu dochodzą wówczas argumenty i wartości, które na co dzień spychane są na drugi plan. Jednym z dylematów, z którymi stykają się w takich chwilach menedżerowie, jest to, czy dążąc do zysku, […]

Andrzej Łokaj Maciej Zięba
1 stycznia 2007
Jak skutecznie ustrzec się przed nadużyciami i korupcją w firmie – nowy sposób myślenia
Etyka w biznesie

Jak skutecznie ustrzec się przed nadużyciami i korupcją w firmie – nowy sposób myślenia

Od kilku lat firmy na całym świecie nie tylko mogą, ale wręcz muszą wykazywać, że aktywnie tropią nadużycia. Wymaga tego od nich opinia publiczna i inwestorzy, zrażeni skandalami finansowymi z Enronem w roli głównej. Wymaga amerykański rząd, który zmusza amerykańskie firmy do przestrzegania restrykcyjnej ustawy Sarbanes‑Oxley na całym świecie. Wreszcie wymagają tego giełdy i stowarzyszenia biznesowe, wprowadzając dla swych […]

Andrzej Łokaj
1 września 2006
Etyka w biznesie

Dać w łapę… – komentarz 4

Działalność gospodarcza, jak wszystkie działania człowieka, podlega wartościowaniu ze względu na dwa rodzaje kryteriów: kryteria sprawnościowe, czyli prakseologiczne, oraz kryteria moralne. Prakseologicznymi wymiarami działań są efektywność i ekonomiczność, zaś wymiarem dotyczącym moralnego kontekstu działań jest etyczność. Ową triadę określa się mianem „trzech E”. Efektywność (inaczej skuteczność) służy do oceny realizacji celu działania, ekonomiczność to stosunek wyniku […]

Wojciech Gasparski
1 października 2005

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!