Streszczenie: Cyfryzacja jest obecnie kluczowym elementem transformacji wielu firm, jednak sama technologia nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu. Firmy, które postawiły na digitalizację, muszą zmierzyć się z wyzwaniem wykorzystania tej technologii w sposób strategiczny, integrując ją z organizacyjną kulturą i strukturami. Przemiany cyfrowe wymagają od menedżerów nie tylko wdrożenia odpowiednich narzędzi, ale także zarządzania zmianą oraz dostosowania organizacji do nowych realiów. Równie ważne jest zrozumienie, że cyfryzacja to proces ciągły, a nie jednorazowy krok. Zbyt częste zmiany technologiczne, brak kompetencji w zespole czy opór wobec nowości mogą skutkować niepowodzeniem. Przykład najlepszych praktyk pokazuje, jak ważna jest rola liderów w procesie adaptacji technologicznych rozwiązań, którzy muszą inspirować zespół do angażowania się w ten proces oraz wprowadzać strategię dostosowaną do specyficznych potrzeb organizacji.
Tradycyjnie powiedzenie: „Obyś żył w ciekawych czasach”, uważane jest za starą chińską mądrość lub raczej przekleństwo. W istocie jednak ma z Chinami niewiele wspólnego. Jako pierwszy użył go brytyjski polityk Joseph Chamberlain w swoim przemówieniu z 1898 roku. Niemniej fakt, że obecnie żyjemy w ciekawych czasach, zawdzięczamy właśnie Chinom. Wirus, który zmutował w prowincji Hubei i rozprzestrzenił się na cały świat, nie tylko wywrócił do góry nogami nasze codzienne życie, ale też sprawił, że organizacje muszą na nowo przemyśleć swoją misję i sposób działania. W dostosowaniu się do nowych okoliczności niebagatelną rolę odgrywają nowoczesne technologie.
Obecny numer „MIT SMR Polska” zaczęliśmy przygotowywać jeszcze przed wybuchem epidemii. Poświęciliśmy go cyfrowej transformacji. Epidemia uświadomiła nam, że temat ten w niepewnych czasach jest nie mniej istotny. Okazuje się, że firmy zaawansowane cyfrowo są nie tylko bardziej odporne na kryzys, ale też bardziej elastyczne, przez co mogą łatwiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zyskać przewagę nad konkurentami. Oddajemy więc w Państwa ręce nowy numer naszego magazynu w przekonaniu, że cyfrowa transformacja w kryzysie jest tematem jeszcze bardziej gorącym niż przedtem.
Szczegółowo uzasadniamy tę tezę w artykułach „Koronawirus – jakie działania mogą podjąć firmy?” oraz „Dojrzałość cyfrowa szczepionką na koronawirusa”. Pokazujemy w nich, jak zmieniła się sytuacja biznesowa po wybuchu epidemii i jak dzięki odpowiednio wdrożonym nowym technologiom można się w niej odnaleźć. Kryzysowy wymiar, a zarazem bardzo praktyczny charakter ma też artykuł „Jak przezorne firmy zyskują przewagę w burzliwych czasach”.
Wśród polskich materiałów na wyróżnienie zasługują artykuły, które opisują kulturę organizacyjną i sposób działania dwóch firm e-commerce, Frisco i Amazona. W kryzysie branża ta okazała się wielkim wygranym, także dzięki technologii i cyfrowej dojrzałości. Zachęcam też do lektury pozostałych materiałów.
Ciekawe treści na „ciekawe czasy”? Wierzę, że tak.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję
