Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Digitalizacja
Magazyn (Nr 23, kwiecień - maj 2024)

Jak za pomocą digitalizacji przekuć regulacje ESG w strategiczne korzyści

1 kwietnia 2024 5 min czytania
Zdjęcie dr Jan T. Jan T. Mizgajski - ESG Expert and Solutions Leader Clouds on Mars
dr Jan T. Jan T. Mizgajski
Zdjęcie Materiał Partnera Clouds on Mars -
Materiał Partnera Clouds on Mars
Jak za pomocą digitalizacji przekuć regulacje ESG w strategiczne korzyści

Streszczenie: Digitalizacja procesów ESG staje się kluczowym elementem umożliwiającym firmom dostosowanie się do nowych regulacji, takich jak dyrektywa CSRD. Wymaga to jednak zaawansowanego podejścia do zarządzania danymi, które wykracza poza proste spełnianie wymogów formalnych. Efektywne wykorzystanie technologii cyfrowych pozwala nie tylko na zgodność z przepisami, ale także na uzyskanie strategicznych korzyści.
Firmy, które skutecznie wdrożą digitalizację ESG, mogą liczyć na szereg korzyści. Precyzyjne raportowanie danych ESG staje się coraz bardziej wymagane przez kontrahentów, zwłaszcza na rynkach zachodnich. Dostawcy, którzy potrafią dostarczyć dokładne informacje o swoich produktach i usługach, zyskują na wartości w oczach klientów. Ponadto inwestorzy i instytucje finansowe zaczynają premiować aktywa o niskim ryzyku ESG, co może wpłynąć na dostęp do kapitału i korzystniejsze warunki finansowe.
Dobrej jakości dane ESG umożliwiają również identyfikację obszarów do optymalizacji kosztów poprzez efektywne zarządzanie zasobami. Pozwalają na przewidywanie ryzyk i tendencji rynkowych, co umożliwia proaktywne dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia biznesowego. W rezultacie firmy mogą zdobyć przewagę konkurencyjną i zwiększyć swoją wartość rynkową.
Jednakże wiele firm napotyka wyzwania związane z wdrażaniem digitalizacji ESG. Często brakuje im wizji co do docelowej architektury rozwiązań, co prowadzi do wyboru narzędzi niedojrzałych, nieskalowalnych i trudnych do integracji z istniejącymi systemami informatycznymi. Niezintegrowane, fragmentaryczne narzędzia do raportowania ESG mogą prowadzić do problemów z niespójnością danych, niekompatybilnością technologiczną oraz trudnościami w utrzymaniu baz danych. Takie podejście utrudnia efektywne zarządzanie danymi ESG i ogranicza możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.
Strategiczne podejście do digitalizacji danych ESG zakłada posiadanie dobrze przemyślanej koncepcji systemu zarządzania danymi oraz stopniowe rozwijanie docelowej infrastruktury danych, bazując na solidnej podstawie technologicznej. Takie działanie umożliwia tworzenie spójnych, wszechstronnych i przystosowanych do skalowania systemów. Firmy powinny uważnie analizować dostępne opcje, zwracając uwagę na możliwości integracji z systemami IT, elastyczność, łatwość użytkowania oraz zdolność do spełniania obecnych i przyszłych wymagań w zakresie raportowania i audytu. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Digitalizacja ESG jest niezbędna do zapewnienia zgodności z nowymi wymogami regulacyjnymi, między innymi takimi jak dyrektywa w sprawie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (CSRD). Tymczasem wielu przedsiębiorstwom brakuje świadomości, jak skutecznie realizować proces digitalizacji ESG, a ponadto często bagatelizują jego znaczenie.

W OBLICZU NOWYCH regulacji unijnych, które nakładają na przedsiębiorstwa obowiązek skrupulatnego przedstawiania danych związanych z ich wpływem na otoczenie, zmiana sposobu postrzegania zarządzania danymi ESG z prostego „odhaczania” zgodności regulacyjnej do wykorzystywania tych procesów jako źródła strategicznych przewag może pomóc firmom już teraz podjąć właściwe decyzje.

Konieczność digitalizacji ESG

Firmy działające w Polsce są zmuszone dostosować się do złożonego unijnego systemu regulacji ESG. Digitalizacja procesów związanych z ESG staje się nieunikniona. Tylko w pierwszym opublikowanym zestawie Europejskich Standardów Zrównoważonego Rozwoju (ESRS) uwzględniono 1144 punkty danych, dla których firmy będą zobowiązane przygotować ujawnienia ilościowe i opisowe. Mimo że nie wszystkie punkty danych będą miały zastosowanie dla każdego raportującego przedsiębiorstwa, to wysiłek związany z ich raportowaniem będzie za każdym razem znaczny. Szczególnie wymagającym zadaniem dla firm w kontekście dostosowywania się do wymogów ESRS jest raportowanie śladu węglowego. W przeciwieństwie do innych wskaźników raportowanie emisji dwutlenku węgla wymaga przetworzenia ogromnej ilości danych. Szacuje się, że obliczenie śladu węglowego w zakresie 3. (emisje pośrednie, w tym te znajdujące się w łańcuchu wartości dodanej) dla dużego międzynarodowego koncernu wymaga zebrania i przeliczenia 3 miliardów wierszy danych.

Dodatkowe korzyści z digitalizacji ESG

Przedsiębiorstwa, które efektywnie dostosują się do nowych standardów raportowania ESG, mogą oczekiwać konkretnych korzyści. Precyzyjne raportowanie ESG jest wymagane głównie przez zachodnich kontrahentów. Aby zmniejszać ryzyka ESG w swoich łańcuchach dostaw, klienci będą wymagać coraz dokładniejszych danych o nabywanych produktach. Dlatego bardziej cenieni będą dostawcy, którzy są w stanie dostarczać precyzyjnych informacji o swoich wyrobach i usługach. Podobnie inwestorzy, w tym fundusze inwestycyjne oraz banki, zaczynają premiować aktywa o niskich ryzykach ESG.

Traktuj zarządzanie danymi ESG nie jak proste „odhaczanie” zgodności regulacyjnej, lecz jako źródło strategicznych przewag.

Poza tym posiadanie wielu dobrej jakości informacji ESG umożliwia firmom identyfikację obszarów do optymalizacji kosztów poprzez efektywne zarządzanie zasobami. Wiarygodne dane ESG pozwalają także przewidywać ryzyka i tendencje rynkowe, tak aby przystosowywać się do nich w proaktywny sposób. To z kolei może przyczynić się do zdobycia przewagi rynkowej.

Zarządzanie danymi ESG za pomocą zaawansowanych narzędzi digitalizacji odpowiada na wyzwanie regulacyjne, a ponadto otwiera nowe możliwości rozwoju. Inwestycje w odpowiednie technologie w przyszłości mogą zaowocować wzrostem wartości firmy i jej marki.

Wyzwania nieskalowalnych rozwiązań ESG

Aktualnie wiele firm poszukuje narzędzi gwarantujących zgodność z przepisami CSRD. Jednak często brakuje im wizji co do docelowej architektury swoich rozwiązań. To może prowadzić do wyboru rozwiązań niedojrzałych, nieskalowalnych i niewspierających głębokiej integracji z istniejącymi systemami informatycznymi w firmie.

Niezintegrowane, fragmentaryczne narzędzia służące raportowaniu ESG stawiają przed firmami szereg wyzwań, w tym problem niespójnych zestawów danych, niekompatybilność technologiczną oraz trudności w utrzymaniu baz danych. Komplikuje to procesy zarządzania ESG i wyklucza efektywne wykorzystanie najnowszych technologii, w tym bazujących na sztucznej inteligencji.

Strategiczne podejście do digitalizacji danych ESG

Strategiczne podejście do digitalizacji ESG zakłada posiadanie dobrze przemyślanej koncepcji systemu zarządzania danymi, a następnie stopniowe rozwijanie docelowej infrastruktury danych, bazując na solidnej podstawie technologicznej. Takie działanie umożliwia tworzenie spójnych, wszechstronnych i przystosowanych do skalowania systemów. Dlatego przedsiębiorstwa szukające skutecznych rozwiązań w dziedzinie ESG powinny uważnie analizować dostępne opcje. Głównymi kryteriami oceny powinny być możliwości integracji z systemami IT, elastyczność, łatwość użytkowania oraz zdolność do spełniania obecnych i przyszłych wymagań w zakresie raportowania i audytu.

Platformą technologiczną, która wpisuje się w te wymagania, jest Microsoft Cloud for Sustainability. Pozwala ona na pełną automatyzację obliczeń śladu węglowego i innych wskaźników ESG. Dodatkowo wspiera użytkowników w zakresie analizy danych za pomocą sztucznej inteligencji i zapewnia pełną weryfikację procesu. W ramach platformy możliwe jest budowanie dodatkowych narzędzi o szczególnej wartości dla firm, np. aplikacji do zbierania danych dostosowanej do procesów biznesowych. Microsoft Cloud for Sustainability to dynamiczne środowisko, które stale się zmienia poprzez dodawanie nowych, użytecznych komponentów, dostosowując się zarówno do potrzeb klientów, jak i zmian regulacyjnych.

Strategiczne podejście do digitalizacji ESG zakłada także nawiązanie współpracy z właściwym partnerem technologicznym. Idealny partner powinien być w stanie wdrożyć zaawansowane narzędzia do raportowania ESG oraz zapewnić wsparcie merytoryczne. Taką gwarancję daje współpraca z firmą Clouds on Mars – oficjalnym partnerem Microsoftu. Clouds on Mars oferuje wdrożenia kompleksowego systemu narzędzi – od zbierania danych przez ich przechowywanie po raportowanie. Ponadto wspiera swoich klientów specjalistyczną wiedzą w zakresie mierzenia śladu węglowego, raportowania ESRS czy audytu. Dzięki temu firma Clouds on Mars zdobyła uznanie jako wiodący partner Microsoftu w zakresie wdrożeń ESG nie tylko w Polsce, ale też w całym regionie EMEA.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!