Telemetria to obecnie jedyna skuteczna metoda pozwalająca na zarządzanie flotą samochodową. Dzięki niej potrafimy nie tylko pozycjonować auta czy wyznaczać geostrefy, w obrębie których znajdują się kierowcy. Jesteśmy też w stanie efektywnie zarządzać wszystkimi komunikatami wysyłanymi przez opomiarowany samochód.
Telematyka – pojęcie to powstało pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i odnosiło się do przesyłania danych dotyczących samochodu za pomocą technologii wykorzystywanych w telekomunikacji. Od tamtego czasu zmieniło się naprawdę wiele, a to za sprawą osiągnięć z zakresu zarządzania dużymi zbiorami danych oraz internetu rzeczy. Dziś pojazdy są wyposażone w szereg czujników, które za sprawą centralnego komputera albo deski rozdzielczej informują o tym, co w danym momencie dzieje się z autem. Czujniki zbierają informacje na temat: faktycznej eksploatacji pojazdu, ewentualnych przeciążeń, zużycia paliwa na każdym odcinku trasy, faktycznego stanu silnika itd. Możemy otrzymywać także komunikaty serwisowe, np. o tym, która część samochodu i kiedy będzie nadawała się do wymiany albo kiedy należy wymienić olej lub uzupełnić płyn do spryskiwaczy. Dzięki zebranej wiedzy dotyczącej stanu technicznego wszystkich samochodów należących do floty jesteśmy w stanie ograniczyć zużycie firmowych samochodów oraz zmniejszyć koszt pracy kierowców.
Ekonomia i bezpieczeństwo
Trudne warunki, w jakich pracują samochody, były zmorą firmowych flot. Jednak dzięki coraz szerzej stosowanej telematyce menedżerowie są w stanie coraz efektywniej zarządzać flotą pojazdów. Zanim nowoczesne rozwiązania telematyczne stały się szerzej dostępne, za zgłoszenie niemal każdego zdarzenia serwisowego, np. wymiany oleju lub przeglądu, byli odpowiedzialni kierowcy, którzy często o tym zapominali. Zastąpienie ludzi nowoczesną technologią znacznie zmniejsza ryzyko ponadnormatywnego zużycia pojazdu. Dziś istotne dane dotyczące floty mogą być wysyłane do centrali, następnie analizowane i przesyłane menedżerom floty w postaci raportów o stanie technicznym pojazdów. To jednak nie wszystko. Zarządzający flotą mogą również w prosty sposób pilnować przestrzegania zasad ruchu drogowego. Do tego zadania doskonale nadaje się Webfleet – narzędzie stworzone przez firmę TomTom. Pozwala ono zdefiniować parametry dotyczące np. prędkości lub ekonomicznej jazdy. Jeśli zostaną przekroczone, system wysyła stosowny raport. Webfleet dysponuje informacją z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o obowiązujących limitach prędkości na konkretnych odcinkach dróg pierwszej i drugiej kategorii. Oprócz tego menedżerowie floty mogą sprawdzać, czy styl jazdy kierowców odpowiada wartościom podanym przez producenta danego pojazdu. Właściwy sposób jazdy, którego odzwierciedleniem jest m.in. optymalne zużycie paliwa lub liczba obrotów silnika, może wykluczyć wzrost kosztów użytkowania pojazdu. Jak przełożyć rekomendacje na praktykę?
Osoby zarządzające flotą mają też do dyspozycji funkcję OptiDrive. Wprowadza ona element grywalizacji do pracy kierowców, którzy w ramach danej jednostki operacyjnej lub w obrębie danego regionu mogą rywalizować w kategorii „jazda ekologiczna”. Tu nie liczy się już tylko optymalne zużycie paliwa, ale też parametry odpowiadające za bezpieczną jazdę, wykorzystywanie biegu jałowego, przeciążenie pojazdu, gwałtowne manewry, a także wytracanie prędkości. Kierowcy anonimowo obserwują, które miejsce zdobyli w ramach klasyfikacji swojego zespołu, opartej na wskaźnikach zdefiniowanych przez producenta lub skonfigurowanych przez menedżera floty. Narzędzie OptiDrive jest coraz częściej wykorzystywane do optymalizacji pracy kierowców.
Kompatybilne rozwiązania
Efektywne wykorzystanie telemetrii w zarządzaniu flotą to jeden z wielu rozwijanych dziś projektów w Volkswagen Financial Services. Wraz z firmą TomTom tworzymy indywidualne rozwiązanie, w którym moduł GPS jest kompatybilny z oprogramowaniem aut znajdujących się w portfelu Grupy Volkswagen. Dlaczego kompatybilność jest taka ważna? Współczesne samochody coraz bardziej przypominają komputery – zbierają dane zarówno o sobie, jak i z bezpośredniego otoczenia, aby przetwarzać je na bieżąco z wykorzystaniem wbudowanego oprogramowania. Gdyby dodatkowy moduł telematyczny nie był całkowicie zgodny z tym oprogramowaniem, mogłoby dochodzić do błędów.
Drugim wyróżnikiem jest pewność co do tego, że moduły stworzone przez Volkswagen Financial Services będą spełniały wymogi działu technicznego centrali firmy w Wolfsburgu, jak również jej wymagania dotyczące architektury danych. Oznacza to, że w odróżnieniu od modułów pozyskiwanych od innych firm urządzenia tworzone przez Volkswagen Financial Services nie będą bombardować komputerów centralnych dużą ilością zapytań o przesyłanie danych, ponieważ bazują na komunikatach przechodzących w sposób bierny przez magistrale danych. Oznacza to, że urządzenia kompatybilne wymagają znacznie mniej pamięci roboczej i nie zakłócają pracy samych samochodów.
Zanim nowoczesne rozwiązania telematyczne stały się szerzej dostępne, za zgłoszenie niemal każdego zdarzenia serwisowego, np. wymiany oleju lub przeglądu, byli odpowiedzialni kierowcy, którzy często o tym zapominali.
Tak rozwinięty system przesyłania i analizy danych wymaga bezpieczeństwa. Informacje, które docierają do centrali TomTom za pośrednictwem systemu Webfleet, są przechowywane na wydzielonych serwerach. Dopóki klient umożliwi do swoich danych, Volkswagen Financial Services nie ma do nich wglądu. Rozwiązanie to jest jednym z niewielu obecnych na rynku polskim, które spełniają standardy ISO 27001:2013 gwarantujące poufność danych.
Oprócz prostego w obsłudze portalu internetowego klient ma do dyspozycji dwie aplikacje mobilne. Pierwsza z nich, przeznaczona dla kierowców, pozwala na stworzenie profilu kierującego pojazdem, dzięki czemu ilekroć kierowca wsiada do samochodu, system identyfikuje go jako konkretnego użytkownika. Aplikacja zastępuje używane do tej pory dodatkowe karty magnetyczne i chipy, umożliwiając wielu osobom posiadającym unikalne profile korzystanie z jednego pojazdu. Ponadto, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, użytkownik może w dowolnym momencie włączyć tryb prywatny, w którym dane o jego lokalizacji nie są zbierane. Aplikacja ta ma także wiele innych użytecznych funkcji, takich jak zdalna deska rozdzielcza pokazująca poziom paliwa, przebieg pojazdu, analizę tras, a nawet potencjalne usterki. Druga aplikacja umożliwia menedżerowi floty podgląd wszystkich samochodów. Dzięki niej zarządzanie flotą jest jeszcze efektywniejsze.
Prawdziwy koszt samochodu
Telematyka jest bardzo ściśle powiązana z zarządzaniem flotą w kontekście TCO (Total Cost of Ownership – całkowity koszt posiadania). Szacuje się, że dzięki samej instalacji urządzeń telemetrycznych koszty eksploatacji floty, jeżeli chodzi o zużycie paliwa, spadają według danych szacunkowych o 30%. Poza zmniejszeniem spalania firmy mogą także liczyć na redukcję zużycia części, zmniejszenie kosztów serwisu, zmniejszenie wydatków na ubezpieczenie wynikające z braku kolizji drogowych. Dzięki zgromadzonym informacjom będzie można przewidzieć, jaką część i kiedy trzeba będzie wymienić, co pozwala wyeliminować niespodziewaną konieczność wyłączenia pojazdu z ruchu. Kolejnym aspektem optymalizacji jest czas pracy kierowców wybierających najkrótszą trasę przejazdu, co w przypadku przedsiębiorstw transportowych pozwala w oczywisty sposób budować przewagę nad konkurencją.
Dzisiaj ciężko jest wyobrazić sobie efektywne zarządzanie flotą pojazdów bez dokładnych informacji na jej temat. A jedyną metodą pozwalającą w czasie rzeczywistym monitorować flotę pojazdów, jej stan techniczny i intensywność eksploatacji jest właśnie telematyka. Staje się ona partnerem menedżera floty, który podobnie jak pilot samolotu potrzebuje wielu dokładnych danych, aby podejmować najlepsze decyzje, wpływające na bezpieczeństwo pasażerów, koszty i trwałość maszyn. Telematyka staje się narzędziem do zarządzania TCO, a w połączeniu z usługą wynajmu długoterminowego (Full Service Leasing) pozwala na optymalizację nie tylko kosztów, ale też wielu procesów w firmie.