Streszczenie:
Artykuł podkreśla znaczenie umiejętności poznawczych – takich jak krytyczne myślenie, kreatywność i inteligencja emocjonalna – jako kluczowego czynnika przewagi konkurencyjnej w erze AI. Sztuczna inteligencja nie zastępuje ludzi, lecz wzmacnia ich potencjał. Autorzy akcentują potrzebę inwestowania w kompetencje przyszłości, zdolność adaptacji i etyczne podejście do wdrażania AI w organizacjach.
Temat rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji nie traci na popularności. Rewolucja AI wciąż postępuje. Choć GenAI zyskało zarówno zwolenników, jak i sceptyków, korzystanie z niej nie jest już kwestią wyboru. Stało się koniecznością. Jak uzyskać przewagę w tym obszarze? Kluczem do sukcesu okazuje się nie sam dostęp do technologii, lecz umiejętność właściwego jej wykorzystywania. Na jakie kompetencje zatem postawić?
Wiele organizacji popełnia ten sam błąd. Wdraża narzędzia oparte na AI z przekonaniem, że sam fakt ich wprowadzenia nie wystarczy, by zwiększyć efektywność pracy. Tymczasem problem nie leży w samej technologii, lecz w tym, jak ludzie potrafią ją wykorzystywać. Jest to podobna sytuacja do tej z początku epoki cyfrowej. Obsługa komputera, która była wtedy kluczową kompetencją, wkrótce stała się podstawą. Podobnie dziś samo sprawne posługiwanie się narzędziem AI to dopiero początek. Rzeczywista przewaga wynika ze zdolności łączenia technologii z głębokim rozumieniem potrzeb biznesowych i otoczenia. Zdaniem czołowych ekspertów, przewagę konkurencyjną osiągną organizacje, które zainwestują nie tylko w technologię, lecz także w umiejętności metapoznawcze. Chodzi o zdolność do analizy, interpretacji, krytycznego osądu i dynamicznej współpracy z AI.
Trzeba zmienić sposób myślenia o AI, stawiając w centrum umiejętności metapoznawcze
Osiągnięcie sukcesu w dobie generatywnej AI wymaga zmiany sposobu myślenia o tej technologii. Nie wystarczy wiedzieć, jak używać nowego narzędzia. Trzeba też rozumieć, po co to robić, kiedy i czy w ogóle warto. Ta transformacja musi się zacząć od liderów, którzy wytyczą drogę dla reszty organizacji. Prezesi i członkowie zarządów muszą zdać sobie sprawę, że w większości zadań AI nie zastępuje ludzkiej pracy, lecz ją uzupełnia. Przykładowo, przy sprzedaży skomplikowanych usług, takich jak ubezpieczenia bądź rozwiązania finansowe, ważne są relacje międzyludzkie i wzajemne zaufanie. AI nie powinna wypierać tych kompetencji, lecz wzmacniać je, by ułatwić komunikację.
Badania naukowców firmy Apple dowodzą, że najbardziej zaawansowane modele rozumujące nie są w stanie poradzić sobie z bardziej skomplikowanymi problemami, które dla człowieka nie są niemożliwe do wykonania. Za przykład mogą posłużyć łamigłówki logiczne, takie jak wieże Hanoi. Przy odpowiednio dużej ilości zmiennych w problemie, dochodzi do istnego „załamania rozumowania AI”, co więcej, dotychczas nie wymyślono skalowalnego rozwiązania na tę wadę modeli. Niemniej, nie chodzi wyłącznie o sferę teoretyczną. Wiele rzeczywistych biznesowych problemów również cechuje się wysokim stopniem skomplikowania. Żeby je skutecznie rozwiązywać, nie można posługiwać się półśrodkami i nieadekwatnymi narzędziami. Trzeba postawić na umiejętne korzystanie z technologii AI przez świadomych użytkowników. Modelom brakuje także innych kompetencji, między innymi zdolności holistycznego postrzegania kontekstu sytuacyjnego i umiejętności krytycznego myślenia. Ludzkie umiejętności metapoznawcze mogą zapełnić tę lukę i sprawić, że zespół człowiek–maszyna będzie bardziej efektywny niż kiedykolwiek. Generatory AI są w stanie wykonywać pojedyncze zadania czy ich elementy, ale do wykonania obowiązków wymaganych na większości stanowisk jest potrzebne zrozumienie i trafny ogląd ogółu sytuacji.
To umiejętności metapoznawcze, a nie sama technologia będą kluczowym wyróżnikiem pomiędzy przegranymi a wygranymi
Zdaniem naukowców z uczelni HEC Paris skutki wdrożenia generatywnej sztucznej inteligencji mogą zwiększyć nierówności między pracownikami. Kluczowym wyróżnikiem nie jest bynajmniej sam dostęp do technologii – mimo niepomijalnych kosztów eksploatacji jest on stosunkowo powszechny. Ponadto coraz więcej firm wprowadza dedykowane rozwiązania. Kluczem do sukcesu jest sprawne posługiwanie się dostępnymi narzędziami. Najwięcej zyskają ci, którzy wykorzystają nowe możliwości do wspierania własnych kompetencji i ułatwiania interakcji międzyludzkich. Z kolei ci, którzy odrzucą potencjał sztucznej inteligencji, bądź będą korzystać z niej powierzchownie, bez zrozumienia szerszego kontekstu, utracą konkurencyjność na rynku pracy. Z tej perspektywy widać, jak istotne stają się umiejętności metapoznawcze pozwalające utworzyć pełny obraz sytuacji i łączyć elementy zadań wykonywane przy pomocy AI w spójną całość. Liderzy powinni wspierać oddolne inicjatywy swoich pracowników i dążyć do tego, żeby w ich organizacjach nikt nie pozostawał w tyle.
Zobacz także: https://mitsmr.pl/kultura-organizacyjna/komunikacja-w-dobie-ai-niedoceniany-filar-sukcesu/
Co zrobić, żeby wyrównać szanse wewnątrz organizacji?
Bardzo ważnym aspektem jest wyrobienie wśród pracowników postawy „uważności technologicznej” (IT mindfulness). Polega ona na świadomym użytkowaniu technologii i prężnym korzystaniu z jej możliwości, zamiast ograniczać się do mechanicznego wykonywania wyuczonych czynności. Osoby cechujące się tą postawą częściej eksperymentują i dostosowują ustawienia do swoich preferencji, dzięki czemu mniej się męczą i lepiej wykorzystują innowacje. Dla niektórych jest to naturalny sposób obcowania z technologią, innym jednak przychodzi z większym trudem. Nie oznacza to, że są oni mniej wartościowymi pracownikami. Organizacja powinna zachęcić takie osoby do rozwoju i stworzyć pozytywną kulturę, w której pionierzy, czyli osoby aktywnie wykorzystujące nowe technologie, dzielą się umiejętnościami i wiedzą oraz pomagają pozostałym nadrobić zaległości.
Sukces wdrażania AI zależy nie od biernego oczekiwania na przyszłość, lecz od prób jej kształtowania
Wyrobienie odpowiednich kompetencji wśród pracowników i stworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi nie jest prostym zadaniem. Liderzy już dziś powinni aktywnie działać w tym zakresie. Mogą w tym pomóc następujące działania:
- Tworzenie i wspieranie interdyscyplinarnych zespołów.
- Zapewnienie możliwości personalizacji i eksperymentowania z AI podczas pracy.
- Umożliwianie współtworzenia dedykowanych modeli – agentów AI.
- Program szkoleń pozwalający poznać mocne strony i ograniczenia AI.
- Utworzenie wspierającej kultury organizacyjnej stawiającej na współpracę człowieka z technologią.
Wdrożenie tych kroków w organizacji pomoże wynieść umiejętności metapoznawcze pracowników na nowy poziom i osiągnąć przewagę konkurencyjną w erze AI. Tylko poprzez wolę do działania z technologią w symbiozie możemy w pełni wykorzystać jej potencjał, a tym samym otworzyć się na zupełnie nowe kierunki rozwoju.