Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Polska flaga

Sztuczna inteligencja i prawdziwa odpowiedzialność

26 czerwca 2024 5 min czytania
Zdjęcie Dominika Bettman - dyrektor generalna Microsoftu w Polsce
Dominika Bettman
Sztuczna inteligencja i prawdziwa odpowiedzialność

Streszczenie: Sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej dostępna, co niesie ze sobą konieczność odpowiedzialnego jej wykorzystywania zgodnie z wartościami społecznymi oraz poszanowaniem praw i godności ludzi. Jednym z głównych wyzwań jest stronniczość danych używanych do trenowania modeli AI; jeśli dane są uprzedzone, AI może utrwalać te uprzedzenia, co może prowadzić do poważnych konsekwencji w obszarach takich jak zatrudnianie, udzielanie pożyczek czy wymiar sprawiedliwości. W 2024 roku, kiedy w ponad 65 krajach odbywają się wybory, istnieje ryzyko wykorzystania AI do tworzenia realistycznych deepfake’ów w celu manipulacji wyborcami.
W odpowiedzi na te zagrożenia, dwadzieścia firm technologicznych zawarło porozumienie mające na celu zwalczanie oszukańczego wykorzystania AI w wyborach, koncentrując się na eliminowaniu fałszywych materiałów wideo, audio i obrazów. Przejrzystość w działaniu systemów AI jest kluczowa; zrozumienie, jak podejmują one decyzje, oraz wyjaśnienie tego opinii publicznej jest niezbędne. Microsoft od sześciu lat inwestuje w programy zapewniające odpowiedzialne projektowanie systemów AI, skupiając się na trzech głównych celach: etycznym wykorzystaniu AI, wspieraniu międzynarodowej konkurencyjności i bezpieczeństwa narodowego oraz służeniu ludziom i planecie. MIT Sloan Management Review Polska
W marcu 2024 roku Parlament Europejski przyjął AI Act, pierwsze na świecie przepisy regulujące rozwój i wykorzystanie technologii AI, tworząc zharmonizowane ramy prawne sprzyjające transparentności i innowacyjności. Aby AI mogła naprawdę służyć ludzkości, konieczne jest multidyscyplinarne podejście, łączące informatyków, naukowców zajmujących się danymi oraz specjalistów z dziedzin humanistycznych i społecznych, wyposażonych w zdrowy rozsądek. MIT Sloan Management Review Polska

Pokaż więcej

Technologia zdemokratyzowała się jak nigdy wcześniej. Sztuczna inteligencja jest powszechnie dostępna, więc jej odpowiedzialne stosowanie staje się kluczową kwestią. Ponieważ już w tej chwili zaczyna ona wpływać na wszystko, co dotyczy naszego życia, musimy zadbać o to, żeby jej rozwój i wykorzystanie odbywały się w sposób zgodny z naszymi wartościami oraz z poszanowaniem praw i godności ludzi.

Jednym z  z największych wyzwań związanych z odpowiedzialną sztuczną inteligencją jest potencjalna stronniczość danych wykorzystywanych do szkolenia jej systemów. Modele AI są tak dobre jak dane, na których są szkolone. Jeśli dane są stronnicze, sztuczna inteligencja będzie to odzwierciedlać i utrwalać. To może mieć poważne konsekwencje szczególnie w takich obszarach jak zatrudnianie, udzielanie pożyczek czy na przykład w kwestiach dotyczących wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych lub wyborach parlamentarnych. Rok 2024 jest rekordowy ze względu na liczbę wyborów, które odbędą się w ponad 65 krajach między początkiem marca a końcem roku. Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji oferuje niezwykłe korzyści, ale także umożliwia „złym aktorom” oszukiwanie wyborców poprzez tworzenie realistycznych „deepfake’ów” kandydatów i innych osób publicznych.

W lutym tego roku sektor technologiczny spotkał się na Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa, aby wykonać ważny krok naprzód. Dwadzieścia firm ogłosiło nowe porozumienie technologiczne w sprawie zwalczania oszukańczego wykorzystania sztucznej inteligencji w wyborach w 2024 roku. Jego cel jest prosty, ale niezwykle istotny – zwalczanie wideo, audio i obrazów, które fałszują lub zmieniają wygląd, głos lub działania kandydatów politycznych, urzędników wyborczych i innych kluczowych interesariuszy.

AI POTRZEBUJE LUDZI Z DAWKĄ ZDROWEGO ROZSĄDKU

Przejrzystość to kolejny ważny aspekt odpowiedzialnej sztucznej inteligencji. Kluczowe jest zrozumienie, w jaki sposób systemy AI podejmują decyzje i wyjaśnienie tego opinii publicznej. Od sześciu lat Microsoft inwestuje w program mający zapewnić, że nasze systemy sztucznej inteligencji są odpowiedzialne już na etapie projektowania. Uważamy, że powinniśmy skupić się na trzech najważniejszych celach.

Po pierwsze, musimy zapewnić, że sztuczna inteligencja jest budowana i wykorzystywana w sposób odpowiedzialny i etyczny.

Historia uczy nas, że technologie transformacyjne, takie jak AI, wymagają wprowadzenia nowych zasad. Skuteczne regulacje dotyczące sztucznej inteligencji powinny koncentrować się na zastosowaniach o najwyższym ryzyku i być nastawione na wynik oraz trwałe w obliczu szybko rozwijających się technologii i zmieniających się oczekiwań społecznych. Aby jak najszerzej rozpowszechnić korzyści płynące ze sztucznej inteligencji, podejścia regulacyjne na całym świecie będą musiały być interoperacyjne i adaptacyjne, podobnie jak sama sztuczna inteligencja.

Jednym z działań mających na celu zapewnienie bezpiecznego i etycznego wykorzystania AI jest przyjęcie 13 marca 2024 roku przez Parlament Europejski AI Act, pierwszego na świecie dokumentu mającego na celu stworzenie regulacji dotyczących rozwoju i wykorzystania technologii sztucznej inteligencji. Konkretne, zharmonizowane ramy prawne poruszania się w obszarze AI mogą sprzyjać rozwojowi sztucznej inteligencji właśnie w takiej postaci, stwarzając transparentne, zachęcające środowisko do działania.

Po drugie, musimy zadbać o to, by sztuczna inteligencja wspierała międzynarodową konkurencyjność i bezpieczeństwo narodowe.

Warto także pamiętać, że AI ma służyć społeczeństwu w szerokim, a nie wąskim zakresie. Potrzebujemy nowych inicjatyw, aby dotrzymać kroku, tak aby pracownicy mogli zostać wzmocnieni przez sztuczną inteligencję, uczniowie mogli osiągnąć lepsze wyniki w nauce, a jednostki i organizacje mogły cieszyć się sprawiedliwym i sprzyjającym włączeniu społecznemu wzrostem gospodarczym.

Najbardziej wrażliwe grupy, w tym dzieci, będą potrzebowały więcej wsparcia niż kiedykolwiek, aby rozwijać się w świecie opartym na sztucznej inteligencji, a my musimy zapewnić, że kolejna fala innowacji technologicznych poprawi zdrowie psychiczne i dobrostan ludzi, zamiast stopniowo je niszczyć.

Po trzecie, sztuczna inteligencja musi służyć ludziom i planecie.

Może ona odegrać kluczową rolę w walce z kryzysem klimatycznym, w tym poprzez analizę wyników środowiskowych i rozwój technologii czystej energii, jednocześnie przyspieszając przejście na czystą energię elektryczną.

Przyszłość sztucznej inteligencji wymaga multidyscyplinarnego podejścia. Sektor technologiczny został zbudowany przez inżynierów. Jeśli jednak sztuczna inteligencja ma naprawdę służyć ludzkości, przyszłość wymaga połączenia pracy informatyków i naukowców zajmujących się danymi z ludźmi specjalizującymi się w każdej dziedzinie życia. Bardziej niż kiedykolwiek technologia potrzebuje ludzi wykształconych w naukach humanistycznych, społecznych i z ponadprzeciętną dawką zdrowego rozsądku.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!