Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
AI SZTUCZNA INTELIGENCJA
Polska flaga

Projekt Doroty

15 listopada 2021 3 min czytania
Dorota Koprowska
Projekt Doroty

Streszczenie: W artykule przedstawiono wpływ projektów na rozwój organizacji oraz sposoby skutecznego zarządzania projektami, które mogą przyczynić się do wzrostu efektywności przedsiębiorstw. W szczególności omówiono rolę liderów projektów w kształtowaniu strategii i motywowaniu zespołów do osiągania celów. Zwrócono uwagę na znaczenie elastyczności w podejściu do zarządzania projektami, a także na konieczność dostosowania metod pracy do zmieniających się warunków rynkowych. Artykuł podkreśla również rolę komunikacji i współpracy w zespole, które są kluczowe dla sukcesu projektu. Nacisk położono na to, jak odpowiednia organizacja procesów i dobra strategia mogą zwiększyć konkurencyjność firmy na rynku. Zawiera także praktyczne wskazówki dla menedżerów, którzy chcą efektywnie prowadzić projekty w dynamicznym środowisku biznesowym.

Pokaż więcej

Choć to kobiety jako pierwsze zajmowały się programowaniem, to ich późniejszy wpływ na cyfrową transformację zmalał. Coraz głośniej i odważniej mówimy o tym, że należy to zmienić i przyciągnąć więcej liderek i specjalistek do obszarów STEM, w tym sektora AI. Jeśli teraz nie zadbamy o kobiety, to w przyszłości możemy się znaleźć pod wpływem bardzo stronniczej sztucznej inteligencji.

Kobietom brak silnej reprezentacji w świecie nowych technologii. Jak wynika z wyliczeń Światowego Forum Ekonomicznego piastują jedynie 26% stanowisk związanych z zajmowaniem się danymi i sztuczną inteligencją (zobacz Udział kobiet w zawodach przyszłości).  A polskie badania, opublikowane w raporcie przygotowanym przez Future Colars Tytanki pracy. Kobiety na rynku pracy w dobie cyfrowej transformacji, wykazały, że kobiety dostrzegają wagę cyfryzacji. Niestety, jednocześnie nie odnoszą związanych z nią zmian do swojej sytuacji i nie znajdują czasu na rozwój umiejętności przyszłości.

Pandemia zwiększyła tempo i zasięg cyfrowej transformacji, ale przy okazji…  pogorszyła sytuację kobiet pracujących. To ona spowodowała, że wydłużył się czas potrzebny na wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn, czyli zniwelowanie tzw. gender gap. Teraz o ponad 30 lat, z 99,5 lat do 135,6 lat. Przyszłość może być nieciekawa, ponieważ nowe rozwiązania cyfrowe mogą pogłębiać nierówności, zamiast im zapobiegać. Jeśli chcemy sprawiedliwych i obiektywnych systemów AI, trzeba obudzić drzemiącą w kobietach siłę i zadbać o ich pozycję na rynku pracy.  

Wielki problem ze stronniczością AI

Stronniczość algorytmów uczących się od ludzi polega na tym, że mogą one przejmować punkt widzenia ich twórców. Skoro projektantami tych rozwiązań są najczęściej biali mężczyźni, istnieje ryzyko, że w nowych systemach pojawi się pewien przechył prowadzący do  dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, płeć lub inne czynniki. Może to być zauważalne w sytuacjach, gdy sztuczna inteligencja analizuje podania o pracę, decyduje komu przyznać kredyt bankowy, lub komu zagwarantować dostęp do opieki medycznej.

PRZECZYTAJ TAKŻE:»

Gartner przewiduje, że już w 2022 roku 85% projektów AI wygeneruje błędne wyniki ze względu na stronniczość danych, algorytmów oraz zespołów odpowiedzialnych za zarządzanie nimi. Technologia, która miała nam pomóc podejmować lepsze decyzje, może stać się źródłem coraz większych nieporozumień.

Gartner przewiduje, że już w 2022 roku 85% projektów AI wygeneruje błędne wyniki ze względu na stronniczość danych, algorytmów oraz zespołów odpowiedzialnych za zarządzanie nimi.

ffafa

fe fl jafajfjaeru aiaj fa aj

  1. af afa

  2. f a fjia a

  3. jf ajfajf a

  • ja efjaifjie ajf ja

  • j ijfaj a

  • jfaijfa

fafafaf afa

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!