Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
SZTUCZNA INTELIGENCJA

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

18 czerwca 2025 7 min czytania
Zdjęcie Thomas H. Davenport - Zasłużony profesor zarządzania i informatyki w Babson College i współzałożyciel International Institute for Analytics.
Thomas H. Davenport
Zdjęcie Randy Bean - Randy Bean (@randybeannvp) jest branżowym ekspertem, pisarzem i prezesem założonej w 2001 roku firmy konsultingowej NewVantage Partners, która specjalizuje się w doradztwie w zakresie strategii i zarządzania. Współpracuje z czasopismami „MIT Sloan Management Review”, „Forbes”, „Harvard Business Review” i „The Wall Street Journal”. Kontakt: rbean@newvantage.com.
Randy Bean

Streszczenie: Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Pokaż więcej

Firma private equity intensywnie pracuje nad wdrożeniem możliwości sztucznej inteligencji (AI) w spółkach, w które zainwestowała.

Firmy z wielu branż coraz intensywniej koncentrują się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, by zdobyć przewagę konkurencyjną i odblokować wzrost wydajności. Biorąc pod uwagę transformacyjny potencjał tej technologii, nie dziwi fakt, że inwestorzy private equity również starają się wykorzystać moc AI w swoich portfelach inwestycyjnych.

Apollo Global Management to jedna z firm, która zdecydowanie stara się budować zdolności związane z AI w swoich spółkach portfelowych. Firma prowadzi działalność w zakresie zarządzania aktywami i udzielania pożyczek, ale jej głównym obszarem pozostaje private equity. Ten segment obejmuje kupowanie, rozwijanie i sprzedawanie firm, przy jednoczesnym generowaniu wartości dla inwestorów na każdym etapie. Podczas gdy wiele firm ma trudności z tworzeniem wartości ekonomicznej za pomocą AI, Apollo stosuje zdyscyplinowaną strategię inwestycyjną. Dochodzi do tego podejście oparte na rozwijaniu kompetencji, by uczynić spółki portfelowe bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi.

To dobrze wróży dla dalszych inwestycji w zastosowania biznesowe AI. Jeśli firmy private equity nadają temu priorytet, oznacza to, że technologia ta ma bezpośredni i wymierny potencjał tworzenia wartości. Podejścia i ramy, które sprawdziły się w Apollo, mogą być również istotne dla innych firm pragnących zastosować sprawdzone przypadki użycia w swoim biznesie.

Podręcznik tworzenia wartości

Około pięć lat temu Apollo znacząco zwiększyło nacisk na transformację cyfrową, analitykę i sztuczną inteligencję w swoich spółkach portfelowych. W tym celu stworzył zespół ds. operacji portfelowych. David Sambur, partner i współkierujący pionem private equity, był silnie przekonany, że konieczne jest większe skupienie się na generowaniu wartości poprzez zdolności cyfrowe w spółkach portfelowych. W połowie 2021 roku firma zatrudniła Vikrama Mahidhara jako partnera operacyjnego. Obecnie kieruje on zespołem ds. danych, cyfryzacji i AI w Apollo. Mahidhar wcześniej kierował praktyką AI w firmie Genpact, był częścią zespołu zarządzającego w odnoszącym sukcesy startupie AI. Został on przejęty przez Genpact, a także pracował nad wczesnymi wdrożeniami AI jako dyrektor zarządzający w Deloitte.

Jednym z jego pierwszych zadań w Apollo było zidentyfikowanie zestawu tzw. „basenów wartości” (value pools). Czyli obszarów i kompetencji, które można usprawnić za pomocą technologii cyfrowych, by zwiększyć wydajność i wartość w spółkach portfelowych. Obejmowały one inżynierię produktów, transformację chmurową, sprzedaż i marketing, finanse, AI, operacje oraz obsługę klienta. AI szybko stała się najbardziej kluczowa spośród tych obszarów, ponieważ działa jako katalizator dla większości pozostałych.

Studia przypadków spółek portfelowych

Obecnie inkubator posiada 11 firm, które obejmują szeroki zakres możliwości AI. Począwszy od odporności łańcucha dostaw i czasu reakcji w produkcji, aż po zarządzanie reputacją. Jest jeszcze za wcześnie, by ocenić pełny zakres zastosowań tych technologii. Jednak Mahidhar z optymizmem patrzy na ich potencjał do tworzenia szerokiej gamy powtarzalnych przypadków użycia.

CENGAGE

Kilka spółek portfelowych Apollo Funds przeszło z konkretnymi aplikacjami AI od fazy pilotażowej do produkcyjnej i skalowanej. Na przykład wydawnictwo edukacyjne Cengage — gdzie Mahidhar zasiada w radzie dyrektorów — realizuje obecnie osiem projektów z zakresu AI. Mają one na celu zwiększenie produktywności w takich obszarach, jak wsparcie sprzedaży, obsługa klienta, produkcja treści i rozwój nowych produktów. Wstępne wyniki są bardzo dobre. Koszty spadły o 40% w wybranych procesach produkcji treści, o 15–20% w generowaniu leadów dzięki automatyzacji, o 15% w obsłudze klienta i o 10–15% w tworzeniu oprogramowania. Cengage uruchomiło również dwa nowe produkty oparte na AI. Pierwszy z nich, Infosec Skills Navigator tworzy spersonalizowane plany szkoleniowe z zakresu cyberbezpieczeństwa. Drufi – Student Assistant – jest botem-tutorem opartym na generatywnej AI. Został wdrożony przez milion studentów.

YAHOO

W firmie Yahoo, kolejnej inwestycji Apollo Funds, AI już teraz przynosi namacalne efekty w całej organizacji. Wydajność zespołu inżynierów wzrosła o ponad 20% i nadal rośnie, a programiści codziennie akceptują ponad 10 000 linii kodu wygenerowanego przez AI. Poza inżynierią, ogólnofirmowe narzędzia typu AI copilot przyczyniają się do mierzalnych wzrostów produktywności w dziale sprzedaży, finansach i HR. Szacuje się, że same te narzędzia oszczędzają około jednej godziny tygodniowo na użytkownika. To znacząco zwiększa dostępność zasobów ludzkich do realizacji priorytetów klientów.

BARNES GROUP

Firma Barnes Group, przejęta przez Apollo Funds w styczniu 2025 roku, produkuje elementy formujące i komponenty dla branż lotniczej i przemysłowej, gdzie wsparcie posprzedażowe odgrywa istotną rolę. Barnes dysponował dużym zasobem informacji technicznych o swoich produktach i procedurach wsparcia. Niestety, były one zgromadzone w dokumentach pisemnych, do których trudno było uzyskać dostęp. Dzięki rozwiązaniu opartemu na generatywnej AI, Barnes zidentyfikował, usunął duplikaty i zaindeksował wszystkie dokumenty specyfikacji produktów. Nie tylko na potrzeby obsługi posprzedażowej, ale też całej działalności operacyjnej. W efekcie technicy serwisowi mogą uzyskiwać natychmiastowy, dokładny dostęp do informacji o konkretnym sprzęcie. Nie muszą już czekać na odpowiedzi z centrali . Zmiana ta przyniosła pięciokrotny zwrot z inwestycji w AI w ciągu pierwszego roku.

UNIVAR SOLUTIONS

W firmie Univar Solutions, dystrybutorze chemikaliów i składników oraz dostawcy usług z wartością dodaną, przejętym w 2023 roku, platforma e-commerce ChemCentral przyciągnęła setki tysięcy klientów, którzy dokonują zakupów nieregularnie. Aby pobudzić wzrost, Univar wdrożył napędzanego AI agenta sprzedażowego. W sposób strategiczny ponownie angażuje nieaktywnych klientów, analizując ich wcześniejsze zachowania zakupowe i dostarczając spersonalizowaną komunikację. W pilotażu agent AI osiągnął 30% wskaźnik zaangażowania — co pokazuje duży potencjał do skalowania przychodów i reaktywacji klientów.

Apollo zastosowało również podejście platformowe na skalę całego portfela w celu uwolnienia kapitału obrotowego i optymalizacji wydatków wśród spółek portfelowych. W tym celu wykorzystuje własny system AI, który analizuje umowy zakupowe i faktury ponad 40 firm z portfela, by określić najlepszą cenę, jaką zapłacono za dany produkt. Na przykład oprogramowanie to jedna z głównych kategorii wydatków w wielu firmach. W jednym przypadku system AI Apollo przeanalizował 15 000 umów zakupowych dotyczących oprogramowania w ciągu kilku minut. To pozwoliło jednej ze spółek portfelowych zredukować koszty zakupu o ponad 65%. System ten umożliwia Apollo tworzenie własnych benchmarków. Można je wykorzystać w procesie due diligence przy przyszłych inwestycjach.

Praktyczna wartość sztucznej inteligencji

Te rzeczywiste przypadki użycia może nie są najbardziej futurystyczne, jakie przychodzą na myśl, gdy wyobrażamy sobie przyszłość z AI. Jednak jednoznacznie pokazują, że tworzenie wartości przez sztuczną inteligencję jest faktem. AI nie jest już eksperymentem. Stała się fundamentem, zmieniającym sposób, w jaki inwestorzy private equity myślą o generowaniu wartości oraz jak firmy są budowane, prowadzone i zarządzane. Po to, by lepiej służyć klientom i napędzać zrównoważony wzrost.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!