Streszczenie: Streszczenie: Generowanie trwałej wartości biznesowej z AI wymaga świadomego zastosowania filozoficznych ram myślowych, które określają cele (teleologia), sposoby zdobywania wiedzy (epistemologia) oraz reprezentacji rzeczywistości (ontologia). Ignorowanie tych aspektów prowadzi do błędów strategicznych, jak ilustruje porażka modelu Gemini AI Google’a. Firmy, które wprowadzają filozofię do strategii AI – jak Starbucks czy Amazon – efektywnie budują lojalność klientów, wykraczając poza metryki. Skuteczna AI musi autonomicznie zdobywać wiedzę, rozumieć kontekst systemowy, świadomie realizować cele oraz samodzielnie dokonywać wyborów etycznych.
W 2011 r. Marc Andreessen, programista, a później inwestor venture capital, na łamach „The Wall Street Journal” ogłosił: „Oprogramowanie pożera świat”. Jego manifest opisywał technologię, która z niezwykłą żarłocznością przekształca każdą branżę, którą obejmuje. Nie mylił się – oprogramowanie wciąż dominuje na świecie.
Niecałe sześć lat później Jensen Huang, współzałożyciel i dyrektor generalny Nvidii, odważnie rozwinął myśl Andreessena, stwierdzając: „Oprogramowanie pożera świat… ale AI pożera oprogramowanie”. Nabierające rozpędu przechodzenie od tradycyjnego kodowania przez ludzi do uczenia maszynowego skłoniło Huanga do takiej konstatacji: „Uczenie głębokie to strategiczny imperatyw dla każdej dużej firmy technologicznej. Coraz bardziej przenika ono każdy aspekt pracy – od infrastruktury i narzędzi aż po sposób tworzenia produktów”. Gigantyczna kapitalizacja rynkowa Nvidii jest dowodem na trafność jego przewidywań z 2017 r.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję