Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Premium
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Magazyn (Nr 29, kwiecień - maj 2025)

AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

17 kwietnia 2025 6 min czytania
AI dla wszystkich - Mechło
Radosław Mechło
AI dla wszystkich - Mechło

Streszczenie: Edukacja w zakresie sztucznej inteligencji przestaje być jedynie opcjonalnym dodatkiem, a staje się strategicznym imperatywem. Umiejętność pracy z narzędziami AI należy traktować jako nową, fundamentalną kompetencję biznesową, niezbędną do nawigowania we współczesnym środowisku zawodowym i wykorzystania pełni możliwości oferowanych przez tę technologię. Ma to szczególne znaczenie w obliczu rosnącej obecności generatywnej AI (GenAI) na polskim rynku, która oferuje przedsiębiorstwom szerokie spektrum zastosowań – od automatyzacji rutynowych zadań po realizację strategicznych inicjatyw. Inwestycja w rozwój kompetencji AI wśród pracowników jest kluczowa dla odblokowania realnej wartości tej transformacyjnej technologii i budowania trwałej przewagi konkurencyjnej.

Pokaż więcej

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Zostało 86% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

AI to miecz obosieczny. Jak wykorzystać jej moc i nie paść jej ofiarą?
Premium
AI to miecz obosieczny. Jak wykorzystać jej moc i nie paść jej ofiarą?

Isaac Asimov powiedział kiedyś: „Nie boję się komputerów, ale boję się ich braku”. Dziś moglibyśmy powiedzieć to samo o sztucznej inteligencji. Jedni widzą w niej narzędzie oszczędności i rozwoju, inni boją się, że coś im umknie, jeśli jej nie wykorzystają. O tym, czym jest i czym może się stać AI, Paweł Kubisiak rozmawia z Aleksandrą Przegalińską, czołową badaczką sztucznej inteligencji w Polsce.

Paweł Kubisiak: Jako badaczka i wykładowczyni jest pani znana z pionierskiego wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji w pracy i nauczaniu. Dlatego zacznę od podziękowań za to, że dotarła pani na to spotkanie ze mną osobiście, a nie w postaci awatara czy agenta AI.

Aleksandra Przegalińska: Mam wrażenie, że im więcej korzystam z awatara, tym większa staje się moja potrzeba osobistego kontaktu z ludźmi. Awatary są bardzo przydatne w edukacji. Współtworzymy obecnie na Akademii Leona Koźmińskiego projekt „Uniwersytet Europejski” – wirtualny kampus oparty na sztucznej inteligencji. Studenci będą mieli dostęp do kursów prowadzonych przez awatary, będą mogli trenować rozmowy egzaminacyjne czy powtarzać materiał. To fantastyczne narzędzie wspierające naukę. Ale im dłużej nad tym pracujemy, tym bardziej widzimy, jak istotna jest równowaga między technologią a bezpośrednim kontaktem z ludźmi.

Anna Topol: nie musimy się bać sztucznej inteligencji Anna Topol: nie musimy się bać sztucznej inteligencji

Jak sztuczna inteligencja zmieni rynek pracy, style zarządzania, a w końcu i nasze codzienne przyzwyczajenia. O tym podczas pierwszego kongresu MIT Sloan Management Review Polska opowiadała Anna Topol, ceniona na całym świecie ekspertką od innowacji, CTO THINK Lab utworzonym przy IBM.

AI to przyszłość biznesu – o tym, jak sztuczna inteligencja zapewnia przewagę nad konkurencją AI to przyszłość biznesu – o tym, jak sztuczna inteligencja zapewnia przewagę nad konkurencją

O sztucznej inteligencji słyszymy od lat. Jest to temat często poruszany przy okazji rozmów o transformacji technologicznej organizacji. Jednak dopiero ostatnio widzimy faktyczne wprowadzanie AI na dużą skalę do codziennego użycia w średnich i dużych firmach. Na pytanie: „Dlaczego AI to przyszłość biznesu?”, odpowiada Dariusz Kupiec, dyrektor ds. wdrożeń w Cloudware Polska.

Partnerem materiału jest Cloudware Polska.

W wielu polskich firmach wdrożenie procesów opartych na AI i deep learning to wciąż przyszłość. Dlaczego?

Od bardzo dawna w naszej biznesowej debacie pojawiają się hasła AI, sztuczna inteligencja, deep learning, ale mam wrażenie, że do tej pory, choć sporo o tych technologiach mówiono, to nie wdrażano w ich w życie. Do określenia, gdzie faktycznie warto zaimplementować rozwiązania oparte na AI i deep learningu, potrzebny jest wiarygodny partner biznesowy, który pomoże zdefiniować potrzeby i ocenić, czy dana inwestycja jest słuszna z finansowego i strategicznego punktu widzenia. Wiele organizacji nadal postrzega pieniądze wydane na zrealizowanie takich innowacyjnych projektów jako koszt, a nie inwestycję. Natomiast badania pokazują zupełnie inny trend: wg raportu Gartnera, firmy, które między 2018 a 2019 rokiem wprowadziły rozwiązania oparte na AI, wzrosły od 4 do 14%. To pokazuje, że po prostu opłaca się wprowadzać nowe technologie do procesów w organizacji.

Jakie korzyści dla organizacji niesie za sobą wprowadzenie rozwiązań opartych na AI i uczeniu maszynowym?

Na pewno warto rozważyć skorzystanie z nich, gdy np. organizacja nie jest w stanie zapewnić wystarczającej liczby osób do obsługi danych procesów, gdy liczba przechowywanych danych przyrasta w szybkim tempie i nie jesteśmy w stanie ich przeanalizować lub gdy musimy wprowadzić kluczowe zmiany dla przyspieszenia obsługi klienta. AI może być pomocne, jeśli zdefiniowane problemy nie mają charakteru stałego i ustalonego, a możemy tylko mówić o wzorcach. Poza podanymi przykładami zastosowań może być wiele, w zasadzie są to wszystkie obszary, w których mamy do czynienia z decyzjami podejmowanymi przez ludzi i oczekujemy ich wsparcia lub odpowiedzi na pytania i zdefiniowane problemy.

Pomyślmy chociażby o sektorze bankowym – jest to branża, w której podmioty intensywnie walczą między sobą o klienta końcowego. Zatem szybkość i jakość obsługi jest dla nich kluczowa i aby ją poprawić, warto skorzystać z AI i uczenia maszynowego. Mamy na polskim rynku przykłady instytucji bankowych, które wdrożyły np. chatboty (oparte na IBM Watson), które wspierają pracę konsultantów BOK. Dzięki nim pracownicy są w stanie o wiele szybciej rozwiązać problemy, z którymi zgłaszają się do nich klienci, nawet jeśli na początku rozmowy nie wiedzą, jaka będzie najlepsza ścieżka. Mogą bowiem zadawać pytania botowi, który dodatkowo uczył się na każdej przepracowanej sytuacji. Dodatkową możliwością jest automatyzacja rozpatrywania wniosków składanych przez platformy bankowości elektronicznej. Szczególnie doceniono możliwości, jakie daje AI i deep learning, podczas pandemii koronawirusa, ponieważ wszyscy znaleźliśmy się w bardzo nietypowej sytuacji i nie mogliśmy przez jakiś czas praktycznie nic załatwić bez pośrednictwa internetu.

AI to przyszłość biznesu. Warto być jednym z innowatorów i wykorzystać szansę, jaką dają nam nowe technologie.

Innym z przykładów jest wprowadzenie tych technologii w organizacjach działających w sektorze energetycznym. Inżynierowie używają deep learningu przy rozwiązywaniu bardzo skomplikowanych problemów technicznych, korzystając z obszernych zbiorów danych, które mogą być dostosowywane do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa. To naprawdę technologia przyszłości, a jej wdrożenie, nawet w nieoczywistych przypadkach, może zaowocować zauważalnymi oszczędnościami finansowymi i pomoże budować przewagę konkurencyjną na rynku. Innym obszarem jest wykrywanie oszustw oraz szeroko pojęte identyfikowanie przestępstw. Nie możemy przewidzieć, czy i jakie przestępstwo, np. finansowe, zostanie popełnione, ale możemy określić wzorzec działania, charakterystycznego np. dla oszustw. To pozwala wzmóc czujność i odpowiednio wcześnie zareagować.

Jeśli wdrożenie tych rozwiązań ma przynieść zysk, to jakie działanie jest najważniejsze?

Pierwszą i najprostszą odpowiedzią, która się nasuwa, jest odpowiednie przygotowanie. Mam tutaj na myśli przygotowanie merytoryczne, sprzętowe i projektowe. Niewiele organizacji jest w stanie efektywnie dostarczyć taki projekt zasobami wewnętrznymi. Potrzeba obiektywnego spojrzenia na procesy, potrzeby i możliwości firmy, by optymalnie dobrać rozwiązania i zaplanować wdrożenie. Zespół Cloudware pracuje na co dzień z największymi organizacjami z sektora finansowego, ubezpieczeniowego, energetycznego, publicznego czy telekomunikacyjnego i często poświęcamy bardzo wiele czasu na stworzenie projektu, który umożliwi sprawne przeprowadzenie wdrożenia. Jednym z elementów dobrego przygotowania jest dobór infrastruktury, np. zastosowanie serwera IBM Power 9, który jest zoptymalizowany pod implementacje związane z AI i deep learningiem, bo przetwarzanie ogromnych ilości danych wymaga niezawodnego sprzętu.

Ale nawet najpotężniejszy komputer nie jest magiczną czarną skrzynką, do której wystarczy włożyć dużą ilość danych (które organizacja i tak przechowuje), by otrzymać trafne prognozy. Rzecz jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, a próba uproszczenia procesu może spowodować niedoszacowanie kosztu i utrudnić projekty związane z deep learningiem. Tak naprawdę tylko odpowiednie przygotowanie i dobór danych oraz skrupulatne zaplanowanie przebiegu projektu daje nam gwarancję powodzenia i zysku na inwestycji.

W jakich sektorach AI i deep learning mogą się sprawdzić?

We wszystkich! Tam, gdzie zbieramy dane i chcemy usprawnić procesy lub je zrewolucjonizować, nowoczesne technologie, właśnie takie jak AI czy deep learning, dają możliwości, o których wcześniej nawet nie mogliśmy marzyć. Niezależnie od branży, dokładnie określona potrzeba, dobrze przygotowany projekt i sprawnie przeprowadzone wdrożenie zaowocują innowacjami i pozytywnie wpłyną na powiększanie przewagi konkurencyjnej. Weźmy na przykład wspominany już sektor energetyczny, w którym generowane są ogromne ilości danych. Zarówno przez urządzenia w mieszkaniach klientów końcowych, jak i przez urządzenia opiekunów klienta i innych pracowników aż po maszyny w elektrowni. Bez wykorzystania nowoczesnych technologii trudno sobie wyobrazić aż tak ogromne zbiory danych i sposób na ich uporządkowanie, przetwarzanie i co najważniejsze – skuteczne wykorzystanie dla wprowadzania innowacji. Widzę ogromny potencjał wykorzystania AI i deep learningu w branży energetycznej.

Pierwszym krokiem do tego, żeby ten sektor mógł czerpać korzyści ze wspomnianych nowych technologii, jest pełna cyfryzacja i gromadzenie informacji stanowiących bazę dla implementowanego AI. Jednym z kluczowych warunków jest odpowiedni dobór sprzętu, który będzie niezawodny, np. IBM Storage i IBM Power 9. Informacje można zbierać i wykorzystywać chociażby w handlu energią elektryczną, inteligentnych sieciach czy na styku łączących się ze sobą branż energii elektrycznej, gazu, ciepła i transportu. Ogromne oszczędności może dać zbudowany z użyciem wspomnianych technologii system ostrzegania przed możliwymi awariami, przewidywania działań serwisowych, obciążenia sieci czy prognozowania zużycia i prawdopodobnych cen w przyszłości. Statystyki pokazywane przez firmę Gartner mówią same za siebie – AI to przyszłość biznesu. Warto być jednym z innowatorów i wykorzystać szansę, jaką dają nam nowe technologie.

5 nieoczywistych tekstów na temat sztucznej inteligencji, które chciałbyś znać 5 nieoczywistych tekstów na temat sztucznej inteligencji, które chciałbyś znać

Dziś sztuczna inteligencja bywa wytrychem marketingowym i buzzwordem. Czym jest jednak w istocie? Sama definicja nie wystarczy, bowiem z definicją sztucznej inteligencji jest jak ze statystyką – mówi dużo, ale nie powie tego, co najważniejsze. Dlatego proponujemy 5 unikatowych tekstów o AI, które mogą przybliżyć nas do prawdy. 

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!