Co to jest deepfake?

CZY WIESZ, ŻE słowo deepfake powstało dopiero pod koniec 2017 roku. Ale to zjawisko już zmienia świat – i biznes.

Samo słowo deepfake pochodzi od dwóch angielskich zwrotów: deep learning (głębokie uczenie) oraz fake (fałsz, podróbka). I już to dobrze tłumaczy, czym jest deepfake – obróbką dźwięku i obrazu, która ma na celu utworzenie fałszywych obrazów i dźwięków przy użyciu technik z zakresu sztucznej inteligencji. W założeniu pozwala to na stworzenie materiałów, które będą trudne lub niemożliwe do odróżnienia od filmów lub zdjęć, które zostały zrealizowane w tradycyjny sposób – z udziałem żywych osób.

Cechy charakterystyczne deepfake:

  • w większości przypadków dotyczy obrazów lub filmów, na których występują ludzie;
  • nie tworzy obrazów czy filmów, ale bazuje na wcześniej utworzonym materiale, który jest przerabiany;
  • najczęściej przerabiane są materiały filmowe, ale do deepfake’ów zaliczamy także przeróbki głosu oraz zdjęć;
  • to nowe zjawisko: sama nazwa pojawiła się pod koniec 2017 r., choć pierwsze rozwiązania wykorzystujące głębokie uczenie w obróbce obrazu pojawiły się już co najmniej 5 lat wcześniej.

Sposoby wykorzystania deepfake:

  • rozrywka, zabawa – aplikacje, które w jakiś sposób przerabiają twarz, podmieniają ją we fragmentach znanych filmów itp.;
  • wirtualne postacie – np. kreacjeprezenterów telewizyjnych, występujących w chińskiej telewizji (zjawisko z pogranicza deepfake’ów);
  • fake news – tworzenie fałszywych materiałów z wypowiedziami polityków i osób publicznych;
  • pornografia – podmiana twarzy osób występujących w filmach pornograficznych. Zagrożone są zwłaszcza kobiety – aktorki, celebrytki, ale także osoby prywatne (zjawisko revenge porn). Tak jak w przypadku wielu innych technologii to branża pornograficzna jest w tym momencie jednym z głównych motorów napędowych rozwoju technologii i popularyzacji zjawiska deepfake’ów;
  • logowanie, autoryzacja – oszukiwanie systemów posługujących się twarzą użytkownika, ale zabezpieczających się poprzez konieczność wykonania ruchu głową, mrugnięcia okiem albo wypowiedzenia krótkiej kwestii;
  • ataki finansowe – podszycie się pod menedżera wysokiego szczebla i wydawanie przez telefon lub podczas rozmowy wideo poleceń finansowych (np. wykonanie przelewu).

Bardziej szczegółowo na temat zagrożeń finansowych w biznesie związanych ze zjawiskiem deepfake, a także stosowanych obecnie sposobów obrony, piszemy w oddzielnym materiale.

Inspiracje z serii CZY WIESZ, ŻE są jak dobra kawa i chwila relaksu w pracy.
Jeśli jednak chcesz pogłębić umiejętności stosowania nowych technologii w biznesie, zapraszamy na stronę główną MIT Sloan Management Review Polska.