Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Pod nieustanną obserwacją

· · 1 min
Pod nieustanną obserwacją

Ponad 70 lat temu George Orwell opublikował powieść Rok 1984. Przedstawił w niej przygnębiającą wizję świata, w którym policja za pośrednictwem dwukierunkowej telewizji bombardowała ludzi propagandą i równocześnie ich obserwowała. Główny bohater, poddany przez władze totalnej inwigilacji, początkowo sprzeciwiał się kontroli, jednak z czasem pogodził się z nią i przestał postrzegać nieustanny nadzór jako problem.

Dziś na naszych oczach urzeczywistnia się ta wizja. Rolę telewizji nadawczo‑odbiorczej skutecznie przejęły podłączone do globalnej sieci komputery i smartfony, a w Wielkich Braci wcieliły się platformy internetowe, firmy i różnego rodzaju agencje, które zbierają dane o klientach i podsuwają im precyzyjnie dopasowane reklamy. My zaś doskonale odgrywamy rolę orwellowskiego bohatera i wyrażamy zgodę na totalną inwigilację, klikając linki podsyłane nam na stronach WWW, banerach, w aplikacjach mobilnych i newsletterach.

W czerwcowym wydaniu magazynu przyglądamy się metodom i konsekwencjom wszechobecnej infiltracji, prowadzącej do jak najcelniejszego dopasowania firmowych przekazów do potrzeb i oczekiwań klientów. W artykule Nieświadoma zgoda na inwigilację pokazujemy zagrożenia związane z dążeniem firm do gromadzenia jak największej ilości danych i zastanawiamy się, jak przywrócić równowagę zachwianemu systemowi. Przedstawiamy też przykład dobrych praktyk stosowanych przy ocenie pracowników, gdzie analizie są poddawane dane zagregowane zamiast identyfikacji zachowań indywidualnych. To nowatorskie podejście opisaliśmy w artykule Etyczna i skuteczna analityka personalna. Z kolei w tekście Przestańmy zajmować się zgodą na udostępnianie danych pionierka badań nad cyfrową prywatnością i filozofka Helen Nissenbaum analizuje wady różnych praktyk gromadzenia danych i zastanawia się, w jaki sposób zadbać o etyczne podstawy cyfrowych mediów.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i zachęcam do ostrożnego zarządzania swoimi danymi oraz konsekwencji w chronieniu prywatności.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły