Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Motywowanie przez nagradzanie

· · 2 min

W dobie start‑upów, nowych technologii czy chwilowych trendów niezmiennie kluczem do dobrze prosperującego biznesu pozostają lojalni i zmotywowani pracownicy oraz klienci. Rynek zdobywają firmy, które swoje strategie opierają na holistycznym podejściu do budowania zaangażowania wśród wszystkich grup docelowych – zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Integracja obu tych światów oparta na mechanizmach nagradzania przynosi ponadprzeciętne efekty.

Partnerem materiału jest Sodexo.

Zadowolony pracownik = zadowolony klient

Nikt już nie dyskutuje z faktem, że zadowolony pracownik to zadowolony klient. Dlatego większość firm dużą wagę przywiązuje do przyciągania i zatrzymania talentów, a co najważniejsze – traktuje motywowanie zatrudnionych jako przemyślaną inwestycję w kapitał ludzki. Przed działami HR ogromne wyzwania: jak budować pozytywne doświadczenia związane z pracą i daną organizacją oraz jak umiejętnie zarządzać potencjałem wielopokoleniowych i różnorodnych, na niespotykaną do tej pory skalę, zespołów? Z raportu „Cztery osobowości – jeden rynek pracy” opracowanego przez Antal i Sodexo wynika, że 92% Polaków chce samodzielnie decydować o własnym rozwoju, m.in. na jakie szkolenie pójdzie czy z jakich świadczeń pozapłacowych skorzysta. Warto na tę potrzebę odpowiedzieć i zaproponować system kafeteryjny, z którego pracownik sam wybierze interesujące go benefity. Należy pozwolić mu zdecydować, jakiego szkolenia potrzebuje, czy może woli dofinansowanie posiłków, opiekę medyczną lub bilety do kina. Taki model gwarantuje także bardziej efektywne wykorzystanie budżetów. Ponadto, aby ludziom chciało się chcieć i mieli poczucie, że to, co robią, ma głębszy sens, firmy coraz częściej wdrażają projekty, których celem jest angażowanie zatrudnionych w działania z zakresu CSR, zrównoważonego rozwoju czy promujące zdrowy styl życia. Zwrot z inwestycji w pracownika ma fundamentalne znaczenie dla osiąganych przez firmę rezultatów. Kiedy pracownicy są zmotywowani i zaangażowani, organizacje osiągają ponadprzeciętne wyniki. Badania Gallupa wykazały, że zespoły wysoce zaangażowane mają o 10% więcej zadowolonych klientów, o 22% większe zyski i o 21% większą produktywność. Cała sztuka polega na dostosowaniu motywatorów do aktualnych potrzeb i oczekiwań pracownika, co bez wsparcia odpowiednich rozwiązań systemowych jest niewykonalne. W Sodexo z sukcesami projektujemy indywidualne programy motywacyjne skoncentrowane na człowieku. Jesteśmy przekonani, że zbudowanie solidnych fundamentów szeroko pojętej lojalności i zaangażowania wewnątrz organizacji jest początkiem do budowania długotrwałych relacji z klientami.

Zadowolony klient = wyższe zyski firmy

Kluczem do pozyskania i utrzymania lojalnych klientów jest przeniesienie relacji z obszaru transakcyjnego na partnerstwo i współpracę. Szczególnie w B2B, gdzie proces pozyskania klienta jest znacznie dłuższy i bardziej złożony niż w B2C. Siła detalistów, hurtowników czy dystrybutorów przejawia się bowiem w ich aktywnej postawie i zaangażowaniu. Dlatego należy stwarzać im przestrzeń do współdziałania i projektować programy wsparcia sprzedaży zgodne z ich oczekiwaniami. A według wyników badania „Kompas lojalności w B2B”, przeprowadzonego przez IRCenter dla Sodexo, uczestnicy programów lojalnościowych B2B chcą otrzymać nie tylko atrakcyjny katalog nagród (40%), ale także wyzwanie w codziennej pracy (33%). Dla 29% respondentów taki program jest formą zabawy i stanowi urozmaicenie w pracy. Jeśli dodamy do tego fakt, że 29% respondentów buduje za pośrednictwem programu pozytywne relacje z kontrahentami i podnosi profesjonalizm świadczonych usług, to otrzymujemy jasną wskazówkę, że skuteczny program powinien angażować uczestników, wspierać ich w codziennej pracy, a jednocześnie stanowić miłą odskocznię od obowiązków.

Dobrze przygotowane mechanizmy nagradzania wpływają na lojalność i budowanie pozytywnych relacji z grupami otoczenia. To przekłada się na liczbę zawieranych kontraktów, wzrost satysfakcji zatrudnionych, szybszą rotację produktów w kanale dystrybucji, a w efekcie – na wyniki sprzedaży. Jednak, aby czerpać z nich maksymalne korzyści, należy przede wszystkim zdawać sobie sprawę, że bez względu na branżę, w której funkcjonuje firma, nasz klient – zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny – chce poczuć się wyjątkowy i doceniony. Sodexo realizuje kompleksowe projekty motywacyjne – od pracownika, przez kontrahenta i detalistę, po konsumenta. Kluczowy jest szeroki zakres naszej oferty, który pozwala nam rzetelnie i bezstronnie doradzać klientowi i zaoferować mu optymalne rozwiązania. Optymalne z jego punktu widzenia, a nie oferenta. Bowiem zadowolenie wszystkich grup i zdobycie ich zaufania jest gwarantem pełnego sukcesu.

Arkadiusz Rochala

dyrektor generalny polskiego oddziału Sodexo Benefits and Rewards Services

Polecane artykuły

Polecane artykuły