biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak sobie radzić z obłudnym liderem

Jak sobie radzić z obłudnym liderem

Premium

Mówiąc o przywództwie, skupiamy się na jego pozytywnych aspektach, takich jak transformacja, służba i etyka oraz na ich korzystnym wpływie na wyniki pracowników. Ostatnio zdaliśmy sobie sprawę, że kwestie przywództwa nie zawsze są tak proste, jak mogłoby się wydawać.

Często zdarza się, że pracownicy doświadczają agresji, zastraszania, wrogości, a nawet mobbingu ze strony swoich liderów co, ze zrozumiałych względów, prowadzi do wielu negatywnych konsekwencji, nie tylko dla dobrego samopoczucia pracowników. Tego typu przywództwo jest często określane jako nadużycie nadzoru (abusive supervision) i wiąże się z wieloma negatywnymi skutkami w organizacji (Mackey et al., 2017). Na przykład z masowymi odejściami pracowników, brakiem satysfakcji z pracy, konfliktem między pracą a życiem prywatnym oraz stresem (Tepper, 2000). W badaniach, które prowadzę obecnie, wraz z kolegami poszliśmy o krok dalej, aby dowieść, że negatywne skutki niewłaściwego nadzoru sięgają poza organizację i wiążą się z odpowiedzialnością społeczną biznesu.

W tym miejscu chcę zwrócić szczególną uwagę na zjawisko jakim jest niespójne przywództwo. Mam na myśli liderów, którzy w pewnych sytuacjach są czarujący i wspierający (często jest to pozór), a w innych wrodzy, zastraszający i nieprzystępni. Oczywiście, również w życiu prywatnym spotykamy się z takim ludźmi, nie zawsze muszą być to liderzy organizacji.

Opierając się na własnych doświadczeniach przypominam sobie menedżera, z którym wcześniej pracowałam. Zaprosił mnie na rozmowę do swojego gabinetu, chcąc sprawdzić, czy mógłby mi pomóc w roli, którą niedawno objęłam. Wyszłam pozytywnie nastawiona, czując jego wsparcie, tylko po to, by później tego samego dnia dowiedzieć się, że protekcjonalnie plotkował o naszej rzekomo poufnej rozmowie z kolegą, który z zadowoleniem powiedział mi o tym. Zaskakujące jest to, że mówimy o plotkujących pracownikach i (często) negatywnych konsekwencjach takiego postępowania, ale nie zwracamy wystarczającej uwagi na liderów, którzy również są ludźmi i są podatni na te same słabości! Istnieje jednak zasadnicza różnica w przypadku liderów – ich działania mają o wiele poważniejsze konsekwencje ze względu na ich władzę i autorytet.

Moje doświadczenie nie było odosobnione – ten lider był w oczywisty sposób obłudny. Kreował swój wizerunek wspierającego lidera, zewnętrznego rzecznikiem zespołu, któremu przewodzi, a także organizatora regularnych spotkań towarzyskich zespołu i obrońca jego interesów. Wszystko to były pozory, ponieważ jednocześnie plotkował o swoich pracownikach, obrażał ich i po prostu utrudniał życie tym, których nie lubił.

Jak sobie radzić z takimi ludźmi? Trudno ich ignorować, zważywszy na to, że owa dwulicowość jest powszechna, a konfrontacja z nimi jest niemożliwa, gdyż mogłaby doprowadzić do niepożądanych konsekwencji w obecnym miejscu pracy, ale też mogłaby niekorzystnie wpłynąć na całą karierę zawodową.

Zostało 67% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Nishat Babu

Adiunkt w grupie Work & Organization na Uniwersytecie Loughborough w Wielkiej Brytanii. Jej badania koncentrują się na przywództwie, społecznej odpowiedzialności biznesu w skali mikro oraz dobrostanie.