biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Biznesowo-technologiczna piątka roku 2021

Kończący się powoli rok 2020 był czasem przyśpieszonej transformacji cyfrowej. Oto subiektywny wybór pięciu ważnych trendów 2020 roku, które będą istotne także w roku nachodzącym.

1. Rynek gier przyśpieszył i ani myśli zwalniać

Zacznijmy od rozrywki. Przymusowe pozostawanie w domu sprawiło, że klienci częściej sięgali po gry wideo. Przychody z nimi związane najbardziej wzrosły wiosną, ale przez cały mijający rok pozostawały na wysokim poziomie. Developerzy mają też nadzieję, że osoby, które zajęły się grami podczas przymusowej izolacji, także po pandemii będą nimi zainteresowane. Wielu graczy czeka na 10 grudnia, czyli dzień premiery długo wyczekiwanej gry „Cyberpunk2077”. Według wyliczeń Research and Markets globalny rynek gier konsolowych w całym roku wzrośnie o 41%. Z 41 miliardów dolarów w 2019 roku do około 58 miliardów dolarów na koniec bieżącego roku. Rozwój gier konsolowych był napędzany przez wzrost liczby „graczy” na całym świecie: w 2017 roku było około 2,21 miliarda graczy, ale już w 2021 roku ma grać w gry 2,73 miliarda ludzi. Oznacza to, że ponad 60% osób mających dziś dostęp do sieci będzie graczami.

2. Galopujący e‑commerce i pełzający biznes

Nie zwalnia sektor e‑commerce, choć tak dynamiczny i nagły rozwój tej formy sprzedaży niekoniecznie jest dla biznesu korzystną sytuacją. Do tej pory dla wielu firm retail był głównym kanałem sprzedaży, zaś e‑commerce tylko dodatkiem. Często kosztownym, bo przez ostatnie lata doszło do przeniesienia kosztów procesów z klientów na firmy - darmowa dostawa i bezpłatny zwrot mają swoją cenę. To wszystko sprawiło, że marża przy sprzedaży online jest niższa.

Na przymusowym przeniesieniu biznesu do sieci ucierpiała silnie branża gastronomiczna. Wiele restauracji korzysta z usług pośredników, tj. platform dostawczych, takich jak Uber Eats czy Pyszne.pl, które pobierają opłaty za swoje usługi, sięgające nawet 30% wartości składanych za ich pośrednictwem zamówień.

Wiele przedsiębiorstw, które pandemia zastała bez stosownych narzędzi umożliwiających cyfrowych handel, znalazło się w trudnej sytuacji. Przymusowe przejście na model cyfrowego było dla nich kosztownym wyzwaniem. W zupełnie innym miejscu znalazły się firmy, które jeszcze przed pandemią sprzedawały głównie, bądź wyłączenie, w sieci. Dla nich lockdown nie był żadnym zagrożeniem. A naprawdę złote żniwa stały się udziałem platform do sprzedaży online. W skali globalnej rozkwita Amazon, na rodzimym rynku zaś Allegro.

3. Bogaci są coraz bogatsi, ale rynek dóbr luksusowych ma się nienajlepiej

Globalny rynek osobistych dóbr luksusowych takich jak odzież, akcesoria czy kosmetyki odnotował w 2020 roku najgłębszy spadek w historii, po tym jak z powodu pandemii konsumenci ograniczyli wydatki a kraje wprowadziły restrykcje w podróżowaniu. Wartość sprzedanych towarów tego typu skurczyła się w porównaniu do roku ubiegłego o 23% i wyniosła 217 mld euro. Takie są szacunki opublikowane w corocznym raporcie międzynarodowej firmy doradczej Bain & Company.

Z powodu pandemii ucierpiały wszystkie największe rynki sprzedaży, poza chińskim. O ile w Europie i Stanach Zjednoczonych rynek skurczył się o odpowiednio o 36 proc i 26 proc., to rynek chiński wzrósł o 45%. Załamał się natomiast rynek usług turystycznych, zaś powiązane z nim branże – takie jak transportowa czy ubezpieczeniowa – także są w nienajlepszej sytuacji.

Jednocześnie pandemia powiększyła i tak gigantyczne już nierówności w zamożności różnych grup. Jak pokazuje raport szwajcarskiego banku UBS w szczytowym okresie kryzysu (od kwietnia do lipca) majątek miliarderów zwiększył się średnio o… 27,5%. W tej chwili w rękach 2189 najbogatszych osób na świecie znajduje się 10,2 biliona dolarów, co stanowi rekordowy wynik. Do tej pory największą łączną wartość majątku osób najbogatszych odnotowano w 2017 roku, było to wówczas 8,9 bln dolarów. Na czym zyskali miliarderzy? Szwajcarski bank zwrócił uwagę, że wzrost wartości majątku osób najbogatszych jest między innymi efektem zakupu akcji spółek w czasie giełdowego krachu na początku pandemii. Po chwilowym ogromnych wahnięciu, ceny wróciły do normy, a kupujący wzbogacili się jeszcze bardziej.

4. Total experience dynamicznie zyskuje na znaczeniu

Postępująca transformacja cyfrowa to także rozwijające się mechanizmy analizy zachowań klientów i postaw konsumenckich. Silnym trendem jest koncentrowanie się na całościowym doświadczeniu klienta i innych interesariuszy – total experience (TE). Jest to połączenie kilku podejść: multiexperience (MX), customer experience (CX), employee experience (EX) oraz user experience (UX) tak, by dostarczyć jak najlepsze doświadczenia wszystkich zainteresowanym stronom.

Większy nacisk na total experience związany jest z tym, że w dobie przyśpieszonej transformacji cyfrowej i związanego z tym rozwoju sektora e‑commerce, firmy mogą wykorzystywać coraz większą liczbę cyfrowych śladów pozostawianych przez nabywców, a śledzenie przyzwyczajeń i decyzji klienta jest łatwiejsze i prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.

5. Hybrydowe miejsca pracy i „ciągnący się” za nimi dług technologiczny

Przedłużająca się pandemia i związany z nią przymus utrzymywania dystansu społecznego sprawiły, że praca zdalna stała się standardem. Jednak wielu pracowników dostrzega jej wady. Także dla menedżerów zarządzanie zespołami pracującymi wyłącznie zdalnie jest nie lada wyzwaniem. Dlatego prawdopodobne jest, że w 2021 dominować będzie model hybrydowy – częściowo będziemy pracować zdalnie, częściowo stacjonarnie.

Pracownicy będą więc mieć de facto dwa miejsca pracy: dom i biuro. Kluczowe okaże się stworzenie warunków do efektywnej pracy, niezależnie od miejsca jej wykonywania. Według szacunków ośrodka badawczego Gartner do 2023 r. aż 75% organizacji z grupy G2000, czyli największych spółek giełdowych na świecie, wprowadzi tzw. cyfrowy parytet i zadba o wyposażenie zdalnych pracowników w ten sam zestaw narzędzi i technologii do komunikacji, którym dysponuje personel w siedzibie firmy.

Z tą zmianą wiąże się jednak powstanie tzw. długu technologicznego. Gartner wskazuje, że problem wynikający z konieczności wprowadzania nowych rozwiązań IT „na skróty”, z dnia na dzień, będzie doskwierać blisko 70% dyrektorów ds. informatyki lub menedżerów zajmujących się transformacją cyfrową. Rozwiązanie tego problemu utrudni fakt brak specjalistów IT. Przy okazji Gartner ocenia, że do 2023 r. co drugi projekt związany z automatyzacją biznesu lub wdrażaniem hybrydowego modelu pracy zostanie opóźniony lub nie powiedzie się z powodu niewystarczających nakładów na tworzenie zespołów DevSecOps.


Należy się spodziewać, że 2021 rok przyniesie dalszy rozwój sztucznej inteligencji, automatyzacji pracy i procesów, a także masowej migracji narzędzi i danych do rozwiązań chmurowych. Na pewno na topie pozostanie analityka predykcyjna. Postępować będzie integracja świata rzeczywistego i wirtualnego. Rozwinie się Internet of Behavior, czyli kolejny etap Internetu Rzeczy (w uproszczeniu można powiedzieć, że IoT kolekcjonuje dane oraz informacje, a IoB zamienia je na wiedzę). Pośród wielu zmian, te powyżej opisane, mniej oczywiste, z pogranicza świata technologii, biznesu i rozrywki były kluczowe dla mijającego roku, ale dopiero skutki zmiany w pełni poczujemy na początku roku 2021.

Czy będzie to jednak rok nowej nadziei, czy przedłużenie chaosu roku 2020 w dużej mierze zależy od medycyny, a ta – w cyfrowych czasach – zależna jest od technologii.

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. Absolwent dziennikarstwa oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, a także podyplomowych studiów Digital Media na Uniwersytecie SWPS. Doświadczenie dziennikarskie zbierał w redakcjach „Polityki”, „Gazety Wyborczej” i Onetu. Współpracował z polskimi edycjami „Business Insidera” i „Forbesa”.