Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Rekrutacja, która przyciąga kandydatów. Jak to robić?

Choć kryzys wywołany wysoką inflacją i wojną w Ukrainie coraz bardziej daje się odczuć pracodawcom i zmusza ich do szukania oszczędności m.in. w kosztach zatrudnienia, rywalizacja o najlepszych pracowników nie schodzi na drugi plan. To oni mogą być dla firm szansą na przejście suchą nogą przez kryzys.

Rywalizacja o talenty, które w trudnych czasach będą naszą przewagą konkurencyjną, zaczyna się już na etapie konstruowania ogłoszenia o pracę. Nie mniejsze znaczenie ma jednak także późniejszy przebieg procesu rekrutacji – według danych Pracuj.pl 47% Polaków uważa, że czasochłonny proces aplikowania zniechęca ich do wysłania CV. Jak zatem powinna wyglądać rekrutacja, która nie zniechęci cennych kandydatów, a wyłoni prawdziwe talenty?

Must have dobrego ogłoszenia: widełki płacowe

Z danych portalu RocketJobs.pl wynika, że dobrze skonstruowana pod względem treści oferta pracy zwiększa zainteresowanie kandydatów nawet o 80%. Zarówno analiza zachowań użytkowników tej platformy, jak i dane ujęte w raporcie Pracuj.pl wskazują, że większe szanse na zainteresowanie kandydatów mają oferty z widełkami wynagrodzenia <a href=>– lepiej postrzegać ma je nawet 78% osób, a ostatecznie spływać ma na nie nawet 34% więcej aplikacji. Prawie 40% badanych przez Pracuj.pl chce znać wynagrodzenie przed rozmową o pracę. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt również w interesie firmy – jeśli od początku oczekiwania finansowe kandydata rozmijają się z tym, co możemy mu zaoferować, kontynuowanie takiego procesu rekrutacji jest dla obu stron stratą czasu.

Kolejny istotny element treści ogłoszenia to warunki współpracy, które powinny zawierać przynajmniej trzy podstawowe informacje: rodzaj umowy, wynagrodzenie i tryb pracy. Ta ostatnia ma obecnie olbrzymie znaczenie. Jak wynika z badań RocketJobs.pl, aż 67% więcej CV spływa na ogłoszenia z możliwością pracy zdalnej, niż na te, które jej nie oferują.

Joanna Osojca‑Wideryńska, wieloletnia HR menedżer, a dziś właścicielka firmy Mind Arts, radzi, od czego zacząć konstruowanie dobrego ogłoszenia: „Dobrze zidentyfikowane atuty pracodawcy stanowią niezbędne informacje do przygotowania ogłoszenia rekrutacyjnego (m.in. do części z opisem, co oferujemy, kim jesteśmy, jakie mamy wartości, dlaczego warto z nami pracować). Wyszkoleni menedżerowie, którzy prowadzą rekrutacje lub je współprowadzą z HR, muszą wiedzieć, że mają realny wpływ na decyzje kandydatów i tworzą wizerunek pracodawcy”.

Zdobądź przewagę dzięki brand story i szczerości

Według wyników badania Pracuj.pl 57% kandydatów każdorazowo dostosowuje swoją aplikację do oferty pracy, a 47% twierdzi, że lepiej jest przesłać swoje CV do maksymalnie kilku wybranych pracodawców niż do wielu naraz. Popularność tej postawy rośnie wraz z wiekiem kandydata. Co więc zrobić, by to do naszej firmy trafiła aplikacja? Okazuje się, że czynnikiem, który podnosi nasze szanse na pojawienie się potencjalnych pracowników, są nie tylko widełki płacowe, ale także informacje o firmie, które można znaleźć w sieci. Ponad 93% użytkowników RocketJobs.pl zawsze przed wysłaniem CV szuka informacji o ogłaszającym się pracodawcy. Warto zatem zadbać o to, by już na etapie ogłoszenia podać najistotniejsze informacje, skupiając się na tym, co wyróżnia naszą organizację. Jak wynika bowiem z danych zebranych przez portal, zawarcie w ogłoszeniu brand story (czyli opowieści o historii i wartościach marki) wydłuża czas wyświetlania oferty średnio o 20%. Nieformalny styl komunikacji generuje natomiast średnio o 37% więcej zgłoszonych CV.

Co jeszcze może wyróżnić ogłoszenie rekrutacyjne firmy? „Pracodawca powinien mieć świadomość, w których obszarach jest konkurencyjny w stosunku do innych firm. Benefity, które już są standardem, przestały być wyróżnikami. Nie każda organizacja jest też międzynarodowym gigantem, który może się pochwalić systemami kafeteryjnymi czy długimi listami benefitów. Organizacje z sektora MŚP przyciągną talenty szczerością i prawdomównością” – zauważa Joanna Osojca‑Wideryńska.

Czy już czas skończyć ze zdalną rekrutacją?

Choć praca zdalna jest niezwykle pożądanym benefitem, zmienia się nastawienie kandydatów do przeprowadzania rozmowy o pracę przez internet. Co prawda, przeprowadzanie jej zdalnie ma wiele zalet, już ponad 27% respondentów badania Pracuj.pl uważa ją za stratę czasu i zdecydowanie woli spotkania twarzą w twarz. Do zwolenników zdalnych rekrutacji, których jest wciąż aż 35%, przemawia to, że taka forma jest mniej stresująca i umożliwia oszczędność czasu. Natomiast 37,39% osób deklaruje elastyczność i jest gotowa dostosować się do propozycji pracodawcy w sprawie formy spotkania rekrutacyjnego. W badaniach portalu Pracuj.pl z 2021 roku aż 91% osób było pozytywnie lub neutralnie nastawionych do zdalnej rozmowy rekrutacyjnej, co oznacza, że zaledwie w ciągu roku taka forma starania się o pracę straciła na popularności o ok. 17 punktów procentowych. Jeśli wziąć pod uwagę cały proces starania się o pracę, 52% badanych Pracuj.pl woli bezpośredni kontakt z rekruterem od tego za pośrednictwem formularzy, e‑maili czy komunikatorów.

Informacja zwrotna, a raczej jej brak

W badaniach portali z ofertami pracy wyraźnie widać też, że kandydaci często nie są zadowoleni ze sposobu komunikacji z firmami. Z badań Pracuj.pl wynika, że pracodawcy powinni zwiększyć responsywność i udzielać informacji zwrotnej na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby jedynie poinformować kandydata o jego odpadnięciu na danym etapie selekcji – takiego zdania jest nawet 80% badanych. Natomiast 47% ankietowanych oczekuje informacji o wyniku rekrutacji po maksymalnie dwóch tygodniach, a 79% uważa, że akceptowalny okres na poinformowanie ich o podjętej decyzji to jeden tydzień. Oczekiwanie na decyzję ponad dwa tygodnie nie jest akceptowane przez prawie połowę kandydatów (48%). W przypadku rekrutacji trwającej powyżej miesiąca niezadowolenie wyraziłoby aż 81% respondentów.

Źródła

Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022, Praca.pl

Postawy zawodowe pracowników fizycznych, Pracuj.pl

Nowe oblicza pracy, Pracuj.pl

https://jakpisacspokoogloszeniaoprace.pl/

Maria Korcz

Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy