Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Innowacje ochronią twoją firmę

Przełomowe innowacje i kryzysy, jak ten obecny związany z COVID‑19, sprawiają, że otoczenie biznesowe staje się coraz bardziej nieprzewidywalne. Menedżerowie szukają więc sposobów na zabezpieczenie się przed nagłymi zmianami koniunktury. O tym, jak stworzyć firmę odporną na zagrożenia i dlaczego innowacyjność musi być wpisana w jej działalność, mówi nam Yves Pigneur z Uniwersytetu w Lozannie. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”.

Paweł Górecki: Jeśli dobrze rozumiem ideę pana nowej książki The Invincible Company, firma, która chce zyskać odporność, musi być „oburęczna”, co oznacza, że musi zachowywać idealną równowagę między wykorzystywaniem istniejących modeli biznesowych a odkrywaniem nowych. Czy mógłby nam pan powiedzieć trochę więcej o tym, jak ten portfel modeli biznesowych powinien wyglądać?

Yves Pigneur: Zacznijmy od tego, co rozumiemy pod pojęciem firmy odpornej czy niezwyciężonej. Otóż ma ona trzy cechy: jest w stanie wymyślać się na nowo, potrafi zmienić branżę oraz umie konkurować modelami biznesowym (a nie tylko produktami i technologiami).

Po drugie, „oburęczność”, o której pan wspomniał, oznacza umiejętność wykorzystywania obecnych modeli biznesowych przy jednoczesnym odkrywaniu nowych pomysłów biznesowych, na przykład w celu zastąpienia obecnego biznesu, który jest w fazie schyłkowej. Bazując na tych koncepcjach, trzy lata temu razem z Alexem Osterwalderem zaczęliśmy opracowywać narzędzie do opisu takiego idealnego portfela modeli biznesowych. Zakładaliśmy przy tym, że większość firm ma dwa, trzy, cztery, a nawet pięć różnych modeli biznesowych.

Zostało 82% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Yves Pigneur

Yves Pigneur jest informatykiem i profesorem systemów informatycznych zarządzania na uniwersytecie w Lozannie. Uznawany za jednego z najważniejszych teoretyków współczesnego biznesu. Razem ze swoim długoletnim współpracownikiem Alexem Osterwalderem wydał właśnie książkę The Invincible Company (Firma niezwyciężona).

Paweł Górecki

Redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy