Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Co powstrzymuje firmy przed cyfryzacją?

Brak umiejętności technicznych (27%), opór przed zmianą funkcjonowania organizacji (26%) i brak strategii cyfryzacji (23%) to główne powody powstrzymujące europejskie firmy przed digitalizacji ich biznesu.

Tak wynika z badania przygotowanego dla Fellowmind, wiodącego w Europie partnera Microsoft, który pomaga organizacjom wkroczyć do cyfrowego świata dzięki rozwiązaniom chmurowym. W ramach badania The People & Technology Report 2022, zrealizowanego przez agencję badawczą Markteffect pytania zadano ponad 3000 menedżerów i specjalistów IT z 6 krajów europejskich. Z jednej strony badanie pokazało, jakie wg ankietowanych są przyczyny braku transformacji cyfrowej w firmach. Z drugiej jednak okazuje się, że 49% firm zainwestowało w narzędzia umożliwiające pracę online. Co więcej, ponad jedna trzecia respondentów dba o edukację pracowników, by w ten sposób wspomóc cyfrową transformację, a aż 31% firm zdecydowało się zatrudnić specjalistów IT lub tzw. cyfrowych tubylców, by digitalizacja firmowych procesów przebiegała sprawniej.

– Żyjemy w fascynujących czasach, w których cyfryzacja idzie w parze ze zmianą kulturową. Wyniki naszego badania pokazują, że chociaż świat po pandemii staje się wyraźnie cyfrowy, wiele firm początkowo nie było przygotowanych na zmiany. W ciągu ostatniego półtora roku organizacje zrealizowały liczne inwestycje w infrastrukturę cyfrową i zwiększenie kompetencji technologicznych pracowników. Ten wniosek potwierdza naszą wizję, że tradycyjny „analogowy” biznes zniknie w ciągu kilku lat, ponieważ już dziś technologia odgrywa istotną rolę w każdej organizacji. Mając to na uwadze, ważne jest, aby ludzie zrozumieli nowoczesne rozwiązania i korzystali z ich pomocy. Naszą misją jest wspieranie klientów w transformacji ich biznesu, wkraczając w erę cyfrową, gdzie człowiek i technologia idą w jednym kierunku – komentuje badanie Emiel Putman, założyciel i CEO Fellowmind.

Inwestowanie w zespół postawą cyfryzacji

Jak wynika z badania 86% respondentów z Polski przyznaje, że COVID‑19 wzmocnił presję przeprowadzenia cyfrowej transformacji. Pandemia w najmniejszym stopniu wpłynęła na przyspieszenie procesów digitalizacyjnych w Holandii – blisko 30% respondentów przyznało, że trwająca pandemia nie warunkowała tempa cyfryzacji w ich firmach.

Najczęściej wykorzystywanym przyspieszania digitalizacji w większych organizacjach (zatrudniających powyżej tysiąca osób) okazało się… inwestowanie w zespół. Prawie połowa (43%) decydentów w obszarze IT zatrudnia specjalistów na stanowiska seniorskie, a 44% rekrutuje cyfrowych tubylców. Blisko 38% respondentów decyduje się na szkolenie i inspirowanie zespołu, podczas gdy na przyjmowanie nowych pracowników stawia 31% z nich.

Czy sztuczna inteligencja napędza cyfrową zmianę?

Sztuczna inteligencja oraz robotyka są na ogół bardziej rozpowszechnione wśród największych organizacji, głównie ze względu na większe budżety i chęć oraz możliwość inwestowania. Ponad połowa respondentów z mniejszych firm (od 2 do 50 osób) nie korzysta z rozwiązań AI (52%) czy robotyki (59%). Najczęstszym powodem odstąpienia od wdrażania tego rodzaju innowacji jest fakt, że nie widzą związanych z nimi korzyści.

Z raportu Fellowmind wynika, że ponad trzy czwarte ankietowanych reprezentujących sektor finansowy (76%) korzysta z narzędzi na bazie sztucznej inteligencji, aby poprawić komunikację z klientami lub swoje usługi. Niewiele mniej (70%) respondentów deklaruje wspieranie procesów biznesowych robotyką. Takie rezultaty zdecydowanie wyróżniają rynek finansowy na tle pozostałych. Średnia dla reszty branż, zarówno w przypadku AI, jak i robotyki, nie przekracza 50%.

W Polsce z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji korzysta 31% organizacji. Optymizmem napawa fakt, że blisko 40% firm jeszcze ich nie wdrożyło, ale ma to w planach. Ponad trzy czwarte respondentów deklaruje, że inwestycja nastąpi w ciągu 2 lat. Polski biznes coraz częściej docenia korzyści związane z implementacją nowoczesnych technologii i nic nie wskazuje na to, aby cyfrowa transformacja miała się zatrzymać.

.

Rafał Pikuła

Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy