Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analiza danych, Big Data
Polska flaga

Wszyscy kłamią

1 lipca 2017 3 min czytania
Daniel Arak
Wszyscy kłamią

Streszczenie: Ludzie często kłamią, ale dane zawsze mówią prawdę. Seth Stephens-Davidowitz, były analityk danych w Google, podkreśla, że dane stają się cyfrowym "serum prawdy", które rewolucjonizuje marketing i sprzedaż. W przeszłości firmy segmentowały swoich klientów na podstawie danych historycznych i osobistych doświadczeń, lecz teraz dzięki sztucznej inteligencji, która analizuje rzeczywiste zachowania klientów, możliwe jest tworzenie bardziej trafnych prognoz i ofert. Używając zaawansowanej analityki, takie narzędzia jak Behaviolytics pomagają przewidywać potrzeby klientów, a także optymalizować decyzje biznesowe w czasie rzeczywistym. Dzięki temu, można skuteczniej dopasować oferty do rzeczywistych zachowań i preferencji klientów, eliminując błędy wynikające z ich deklaracji.

Pokaż więcej

Fani serialu Dr House znają zasadę „wszyscy kłamią”. To kredo głównego bohatera – kierował się nim zarówno w leczeniu pacjentów, jak i w życiu prywatnym. O ile ludzie rzeczywiście mogą okłamywać swoich znajomych, członków rodziny, a nawet siebie, to dane zawsze powiedzą prawdę.

1https://www.itmagination.com/pl/home#main

Seth Stephens‑Davidowitz, były analityk danych w Google’u i autor bestsellera Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are, stwierdza, że dane są rodzajem cyfrowego serum prawdy, które zrewolucjonizuje marketing i sprzedaż dzięki możliwości zaoferowania dokładnie tego, czego klient potrzebuje.

Dotychczas działy sprzedaży segmentowały klientów, tworząc ich profile (tzw. persony) na podstawie danych historycznych, własnego doświadczenia i myślenia życzeniowego. Obecnie sztuczna inteligencja wykorzystująca technologię machine learning nie potrzebuje profilowania. Zamiast tego jest w stanie analizować dane prawdziwych klientów, ucząc się, które zachowania prowadzą do największej liczby konwersji, a następnie szukać potencjalnych klientów zachowujących się analogicznie.

W ITMAGINATION stworzyliśmy koncepcję Behaviolytics, której celem jest pomoc firmom w wyszukiwaniu ukrytych potrzeb klientów. Opiera się ona na czterech filarach:

  • eksploracja danych (data mining) – analiza historycznych danych klientów, tj.: produkty, transakcje, dane demograficzne i geograficzne;

  • modele analityczne – różnego rodzaju modele, zależne od profilu biznesowego, oparte na przykład na wyodrębnianiu grup klientów o podobnych cechach;

  • silnik decyzyjny – narzędzie wykorzystujące kalendarz i dostarczające klientowi next best offer, next best action, zapewniające segmentację online i dynamiczną kalkulację cen;

  • uczenie maszynowe (machine learning) – ciągła optymalizacja zastosowanych rozwiązań w oparciu o zmiany w zachowaniu klientów.

W odniesieniu do branży finansowej Behaviolytics pozwala na przykład na dopasowanie oferty banków do potrzeb istniejących klientów, przewidywanie ich przyszłych potrzeb, ale też i zdobywanie nowych odbiorców. Używa zaawansowanej analityki do proponowania działań klientom, które są powiązane z ich codziennymi decyzjami i wydatkami. Behaviolytics może zaproponować wykonanie przelewu między kontami, aby nie wpaść w debet. Może w odpowiednim momencie zaproponować kartę walutową lub skorzystanie z kantoru internetowego. Może wreszcie zaproponować wizytę w restauracji, zgodnie z przyzwyczajeniami i oczekiwaniami klienta w odwiedzanej właśnie miejscowości.

Behaviolytics będzie też nieocenionym źródłem dla algorytmów scoringowych w instytucjach finansowych. Im więcej danych o kliencie będziemy mieli, tym dokładniej będziemy mogli określić ryzyko związane z podjęciem danej akcji (takiej jak udzielenie kredytu czy podpisanie umowy leasingowej) w danym momencie dla tego właśnie klienta. Scoring zostanie oparty na danych, a nie na deklaracjach klientów, co przełoży się na bardziej adekwatny wynik obliczeń.

I o to właśnie chodzi – w ITMAGINATION mamy właściwych ludzi i odpowiednie technologie, by pomóc ci odkryć, czego naprawdę potrzebują twoi klienci, zamiast polegać na tym, o czym mówią. Ludzie mogą kłamać, ale dane? Nigdy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Recepta na innowacyjność »

Jak pobudzać innowacyjność organizacji? 

Daniel Arak PL

Jak wytwarzać innowacje w sytuacji, gdy pracownicy koncentrują się głównie na codziennej pracy?

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!