Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Skuteczny marketing opiera się na danych. Oto trzy kroki na drodze do tego celu

30 grudnia 2019 6 min czytania
Skuteczny marketing opiera się na danych. Oto trzy kroki na drodze do tego celu

Może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale jeszcze kilka‑kilkanaście lat temu marketing trochę bardziej przypominał sztukę. Liczył się przede wszystkim pomysł, oryginalne podejście do klienta i zbudowanie całościowej wizji tego, co i jak chcemy mu przekazać, w zależności od produktu, przekazu czy grupy docelowej – „Big Idea”.

Partnerem materiału jest Salesforce.

Może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale jeszcze kilka‑kilkanaście lat temu marketing trochę bardziej przypominał sztukę. Liczył się przede wszystkim pomysł, oryginalne podejście do klienta i zbudowanie całościowej wizji tego, co i jak chcemy mu przekazać, w zależności od produktu, przekazu czy grupy docelowej – „Big Idea”.

Współczesny marketing nadal docenia oczywiście dobre pomysły, innowacyjność i oryginalność, ale w znacznie większym stopniu bazuje na danych. To już mniej sztuka, a bardziej nauka, oparta już nie na fundamentach „Big Idea”, ale „Big Data”. To dane, często maksymalnie spersonalizowane i sprowadzone do poziomu pojedynczych klientów, są siłą napędową współczesnego marketingu.

Dlaczego dziś liczą się właśnie dane?

Umiejętności i pomysły osób zajmujących się marketingiem nadal są istotne, ale w dzisiejszych czasach nie wystarczają one do zapewnienia klientom tego, czego coraz bardziej oczekują – maksymalnie spersonalizowanych doświadczeń. To właśnie tego typu kontakty najmocniej wpływają na współczesną ocenę marek lub firm, a ich rynkowy sukces w ogromnym stopniu zależy od tego, czy przedstawiona klientowi oferta idealnie pokrywa się z jego osobistymi oczekiwaniami.

Mimo to transformacja firmy w kierunku modelu działania bazującego na danych nie jest wcale prosta – niezależnie od tego, czy myślimy tu o start‑upie, czy też o dużym przedsiębiorstwie o ugruntowanej pozycji i z bagażem wielu lat dobrych doświadczeń wdrażania udanych projektów marketingowych. Właściwe i skuteczne wykorzystanie danych może sprawić problem zarówno 2‑osobowemu zespołowi, jak i organizacji z setką specjalistów zajmujących się wyłącznie zagadnieniami z zakresu marketingu.

Istnieje jednak pewien schemat działania, który może im w tym pomóc:

1. Zrób spis swoich danych

Ilość i różnorodność danych, do których współczesne firmy mają dostęp, nigdy wcześniej nie były tak obfite i tak różnorodne. Często to właśnie ta ilość – i jej opanowanie – staje się pierwszym problemem, z którym muszą zmierzyć się współcześni eksperci od marketingu. Oto pytania, jakie między innymi powinni sobie zadać w trakcie inwentaryzacji danych zebranych podczas jednej kampanii, obejmują:

  • Czy dysponujemy danymi odbiorców, które dotyczą najnowszej kampanii e‑mailowej?

  • Czy są to także dane dotyczące skuteczności tej ostatniej kampanii?

  • Czy dysponujemy danymi o ostatnich zakupach, dotyczącymi odbiorców ostatniej kampanii e‑mail?

  • Czy mamy też dostęp do analizy aktywności internetowej i wizyt na naszej stronie internetowej dokonywanych przez odbiorców ostatniej kampanii e‑mail?

Warunkiem uzyskania maksymalnie konkretnych odpowiedzi na tego typu pytania jest współpraca z innymi zespołami w twojej firmie. Tak, abyś na końcu wiedział dokładnie, gdzie znajdują się gromadzone dane, w jaki sposób są gromadzone i przez jaki zespół. Jedną z najcenniejszych rzeczy, które może zrobić w dzisiejszych czasach firma, jest dobry spis zasobów gromadzonych przez nią danych.

2. Ujednolić swoje dane

Jeśli posiądziesz już wiedzę, do jakich danych masz dostęp i w jaki sposób możesz tego dokonać, pora na kolejny krok: znalezienia sposobu ich ujednolicenia. Dzięki temu będziesz w stanie prześledzić pełną „podróż” pojedynczego klienta. Oznacza to na przykład zrozumienie, że:

  • Konkretny klient otworzył twój e‑mail, następnie przejrzał twoją witrynę, a w efekcie utworzył koszyk, w którym umieścił kilka produktów.

  • Konkretny klient mógł również porzucić koszyk.

  • Kilka dni później, po obejrzeniu reklamy cyfrowej, która była częścią kampanii „retargetingowej”, klient, który zrezygnował z zakupów wrócił jednak do swojego koszyka i zakończył transakcję.

Choć prześledzenie tego typu podróży klienta wydaje się to łatwe, samo dotarcie do punktu, w którym ujednolicenie danych pozwoli na tego typu proces, wcale takie proste nie jest. Z reguły pojawiają się problemy techniczne związane z integracją różnorodnych systemów, które nie muszą być gotowe do współpracy. Dlatego badanie aktualnie wykorzystywanych systemów w kontekście unifikacji danych powinno być priorytetem wielu organizacji. Oto kilka pytań, które warto w tym kontekście postawić:

  • Czy moja firma zmierza w kierunku identyfikacji tożsamości klientów w systemach, w których gromadzi dane? Czy umożliwia to zidentyfikowanie tego samego klienta, na różnych etapach: podczas odwiedzania strony internetowej, otwierania wiadomości e‑mail czy dokonywania zakupów?

  • Czy technologie marketingowe, które wykorzystuje moja firma, są zoptymalizowane pod kątem wydajności poszczególnych kanałów, czy też pod kątem pełnej, holistycznej obsługi klienta? Czy stworzony przez nas system ma na celu zwiększenie liczby otwieranych wiadomości e‑mail, czy też budowanie bardziej całościowych doświadczeń klientów?

  • Czy holistyczne zbiory danych wpływają na zadowolenie klienta w każdym punkcie, w tym także podczas kontaktów niemarketingowych kontaktowych (np. obsługa, sprzedaż)? Czy mamy możliwość przesyłania danychmiędzy systemami w czasie zbliżonym do rzeczywistego?

3. Zaangażuj i zoptymalizuj

Ostatnim elementem procesu skutecznego bazowania na gromadzonych zasobów danych jest ich wykorzystanie w celu wzbogacenia obsługi klienta i wzbudzenia jego zaangażowania. Celem działań marketingowych jest bowiem maksymalnie pełne poznanie oczekiwań klienta, a następnie uczynienie ścieżki do tego doświadczenia tak przyjemnym, spersonalizowanym i bezproblemowym, jak to możliwe.

Warto przy tym pamiętać, że nie mówimy tylko o celu, ale raczej o procesie, który nie jest nigdy całkowicie zakończony. Gromadzone dane nie powinny tylko zwiększać zaangażowania klienta, ale także do ciągłego eksperymentowania i poszukiwania jeszcze lepszych strategii marketingowych (i szerzej – biznesowych).

Kiedy i jak zacząć zatem bazowanie na danych? W tym momencie i w miejscu, w którym znajduje się aktualnie twoja firma. Otoczenie biznesowe zmienia się bardzo szybko, nie warto zatem czekać na sprzyjające zbiegi okoliczności czy moment, w którym osiągniemy określony poziom kompetencji. Tak naprawdę pierwszym krokiem w podróży do celu, który chcesz osiągnąć, jest zrozumienie, gdzie jesteś teraz – i rozpoczęcie właśnie z tego miejsca.

Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!