Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Pewna wiedza na niepewne czasy, czyli szósty raport Salesforce

27 sierpnia 2020 6 min czytania
Partner publikacji: Salesforce
Pewna wiedza na niepewne czasy, czyli szósty raport Salesforce

Narracje marketingowe które jeszcze pół roku temu dominowały na rynku stały się nieaktualne. Epidemia COVID‑19 sprawiła, że musieliśmy wszystko przemyśleć na nowo. Także strategie marketingowe. Nowy raport Salesforce wskazuje kierunek zmian.

O tym jaki jest, czy będzie marketing czasów pandemii i tzw. nowej rzeczywistości opowiada nowy raport Salesforce State of Marketing. Przedstawia on spostrzeżenia prawie 7 000 liderów marketingu z całego świata. Badanie podkreśla strategiczne priorytety, wyzwania i technologie, które zmieniają marketing. Jest to szczególnie ważne, gdy firmy przechodzą od trybu kryzysowego do powrotu do pracy w modelu hybrydowym, zaś klienci uczą się konsumpcji w nowych realiach dystansu społecznego.

„Kryzys związany z epidemią koronawirusa zmusza polskich specjalistów ds. marketingu do ponownego przemyślenia wszystkich swoich działań — od strategicznych priorytetów i wyzwań do potrzebnych umiejętności w zakresie technologii i pracy zespołowej — pod kątem powrotu do normalnej pracy po zakończeniu epidemii, a następnie do dalszego przekształcania obsługi klienta, aby zapewnić sobie sukces na kolejne lata” — powiedział Chris Jacob, Director, Product Marketing at Salesforce.

Kolejne doświadczenia marketingowców potwierdzają, że nie ma powrotu do starych, przedpandemicznych rozwiązań i technologii. Wspomniany raport szczegółowo wyjaśnia wielką zmianę, jaka dokonała się w świecie marketingu.

Jakie jest dziś i co będzie jutro?

Badanie wykazało, że oczekiwania dotyczące interakcji marketerów z klientami wciąż rosną. Już 84% klientów twierdzi, że doświadczenie oferowane przez firmę jest tak samo ważne jak jej produkty i usługi. To wzrost z 80% w 2018 r. i jest to wyraźny trend.

Trendem jest także wielokanałowość. Już 71% klientów korzystało z wielu kanałów, aby rozpocząć i zakończyć transakcję. Klienci oczekują dynamicznych interakcji, gdzie treści, które widzą na jednym kanale, są dostosowywane na podstawie ich działań z poprzedniego kanału. Jak wynika raportu po raz pierwszy ponad połowa (51%) marketerów określa treści w różnych kanałach jako dynamiczne (dla porównania w 2018 ten odsetek wynosił 31%).

Zmiany zauważają sami marketerzy. Zaangażowanie klientów w czasie rzeczywistym jest wciąż największym wyzwaniem dla marketerów. Sześćdziesiąt dziewięć procent twierdzi, że tradycyjne role marketingowe ograniczają zaangażowanie klientów i potrzeba jest nowa forma oraz kreatywność w budowaniu narracji.

Zarazem jednak – jak wskazuje badanie – pojawia się coraz większy rozdźwięk między dwoma działami, które są kluczem do sukcesu zaangażowania klientów: marketingu i IT. Siedemdziesiąt dwa procent marketerów twierdzi, że są dostosowani do swoich organizacji IT, jednak w oddzielnym badaniu liderów IT za główne wyzwanie uważa się niewystarczające dopasowanie jednostek biznesowych. Rozwiązanie tych problemów było krytyczne jeszcze przed wybuchem pandemii. Liderzy marketingu uznali innowacje za priorytet numer jeden, drugim priorytetem było zaangażowanie w czasie rzeczywistym.

Fenomen AI

Wykorzystanie sztucznej inteligencji przez marketingowców gwałtownie wzrosło i wciąż będzie rosło. Kiedyś sztuczna inteligencja była raczej modnym hasłem, teraz jest rzeczywistością.

Już osiemdziesiąt cztery procent marketerów twierdzi, że korzysta ze sztucznej inteligencji, co oznacza wzrost w porównaniu z 29% w 2018 r. Jest to oszałamiający wzrost o 186% w ciągu dwóch lat.

Sztuczna inteligencja pomaga marketerom w osiągnięciu tego rodzaju personalizacji na dużą skalę, wyodrębniając wnioski z danych i podejmując działania. Większość marketerów zgadza się z tą taktyką – 78% z nich opisuje swoje zaangażowanie klientów jako oparte na danych.

Mówiąc o danych nie można zapominać o budowaniu zaufania klientów. Poczucie prywatności i anonimowości jest krytyczną wartością klientów. Obecnie 63% z nich twierdzi, że firmy nie działają w tej kwestii w sposób transparentny. Na tym tle aż 81% szefów marketingu uważa, że dba o równowagę między personalizacją a poziomem komfortu klienta w zakresie ochrony danych osobowych. To pokazuje, że komunikacja na temat wykorzystania i ochrony danych osobowych może być dla firm wciąż bardzo atrakcyjnym polem do budowania relacji z klientami i zabiegania o ich względy.

W kontekście danych warto dodać, że według raportu marketerzy używają już średnio sześciu narzędzi do zarządzania danymi, w porównaniu z trzema w 2018 r. To wyjaśnia, dlaczego marketerzy wymieniają ujednolicenie i aktywację danych jako jedno z pięciu największych wyzwań. Te trendy mają wpływ na cały świat. Na przykład marketerzy w Holandii przewidują, że w 2021 roku wykorzystają o 50% więcej źródeł danych do zasilania swoich programów niż średnia światowa. W branży technologicznej na całym świecie marketerzy planują wykorzystać w tym roku o 60% więcej danych niż ogólna średnia w branży.

Nowa fala innowacji

Ma w tym pomóc Account Based Marketing (ABM). Marketerzy używają ABM do tworzenia wielu wysoce spersonalizowanych kampanii, które łączą się z najważniejszymi dla nich kontami. Zwiększa się również wartość relacji z klientami dożywotnio. Dziewięćdziesiąt dwa procent marketerów B2B ma teraz program ABM.

Gwoli wyjaśnienia można dodać, że rozwój programów ABM nastąpił całkiem niedawno – 64% zostało uruchomionych w ciągu ostatnich pięciu lat. Ale te programy stały się bardziej wyrafinowane, ponieważ 68% z nich używa automatyzacji.

Specjaliści ds. marketingu starają się generować jeszcze większą wartość biznesową: W miarę jako przedsiębiorstwa przechodzą od etapu gaszenia pożarów do restartu działalności i przystosowania się do nowej sytuacji, specjaliści ds. marketingu mają wyjątkową szansę na przekształcenie bliskich relacji z klientami w wartość biznesową. Specjaliści ds. marketingu coraz częściej śledzą miary takie jak zadowolenie klienta, interakcje cyfrowe i wartość klienta w czasie, aby uzyskać całościowy obraz tego, co się sprawdza, a co nie podczas obsługi klienta. Specjaliści ds. marketingu B2B odgrywają wyjątkowo istotną rolę w rozwoju biznesu dzięki ukierunkowanemu marketingowi (account‑based marketing — ABM). W Polsce 41% specjalistów ds. marketingu śledzi wartość klienta w czasie (lifetime value — LTV), aby mierzyć skuteczność swoich działań.

Nikt nie jest w stanie naprawdę przewidzieć, co stanie się w przyszłym tygodniu, nie mówiąc już o przyszłym roku. Ale dobrą wiadomością jest to, że kryzys COVID‑19 zmusił firmy do działania, cyfryzacji i skupienia się na innowacjach. To co wczoraj było modnym hasłem, dziś jest koniecznością, a jutro będzie standardem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Dolar po raz pierwszy od wielu lat może stracić swój status "bezpiecznej przystani" dla inwestorów Czy dolar przestaje być „bezpieczną przystanią”? Czarny scenariusz dla waluty światowego hegemona

Dolar przez dekady dawał inwestorom to, czego najbardziej potrzebowali w czasach kryzysu: stabilność. Dziś ta pewność znika. Agresywna polityka celna USA, utrata zaufania do amerykańskich instytucji i rosnące znaczenie alternatywnych walut sprawiają, że świat finansów wchodzi w erę większej zmienności i nieprzewidywalności. Dla firm – również w Polsce – oznacza to konieczność przemyślenia strategii walutowej, dywersyfikacji ekspozycji i aktywnego zarządzania ryzykiem. Dolar jeszcze nie upadł, ale jego hegemonia już została podważona.

Zmiana nastrojów – konsekwencje wojny handlowej

Na początku kwietnia Stany Zjednoczone ogłosiły szerokie cła importowe, obejmujące niemal wszystkie grupy towarowe. Choć większość tych restrykcji została już wycofana lub zawieszona, a między USA i Chinami podpisano tymczasowe porozumienie handlowe, to wydarzenia te zachwiały wizerunkiem USA jako ostoi stabilności. Tym razem, zamiast klasycznego wzrostu wartości dolara w reakcji na globalną niepewność, indeks dolara spadł od początku roku o 6,4%.

Dla wielu inwestorów to sygnał, że coś się zmieniło. Kiedyś dolar wzmacniał się niezależnie od źródła kryzysu – nawet jeśli to właśnie Stany Zjednoczone były jego epicentrum. Dziś ta zasada przestaje działać.

Jaka przyszłość czeka menedżerów średniego szczebla? Przyszłość menedżerów średniego szczebla w erze AI i niepewności

W świecie, w którym sztuczna inteligencja coraz śmielej przejmuje zadania wymagające zaawansowanych kompetencji poznawczych, a organizacje funkcjonują w warunkach ciągłych zakłóceń, pytanie o przyszłość menedżerów średniego szczebla nabiera nowego znaczenia. Czy rozwój AI oraz trendy związane ze „spłaszczaniem” struktur organizacyjnych zwiastują kres ich roli? A może – paradoksalnie – ich znaczenie dopiero teraz zacznie rosnąć?
Gartner prognozuje, że do 2026 r. 20% organizacji IT zredukuje ponad połowę stanowisk menedżerskich dzięki AI. Natomiast według Korn Ferry już 44% pracowników w USA twierdzi, że ich firma ograniczyła liczbę ról menedżerskich. Jak zatem kształtuje się przyszłość menedżerów średniego szczebla w obliczu prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji i niepewności?

Mit końca menedżerów średniego szczebla

W debacie publicznej cyklicznie przebija się temat roli średniego szczebla zarządzania. Niejednokrotnie wieszczy się jego koniec, argumentując, że ten obszar stracił na aktualności. Jak przypominają Gretchen Gavett i Vasundhara Sawhney na łamach „Harvard Business Review”, już w 2011 r. HBR zadawał to pytanie, a BBC powróciło do niego cztery lata później. Tymczasem dane amerykańskiego Bureau of Labor Statistics pokazują odwrotny trend. Udział menedżerów średniego szczebla w rynku pracy wzrósł – z 9,2% w 1983 do 13% w 2022 roku.

Jak wybitne firmy napędzają produktywność całych gospodarek

Współczesne gospodarki stoją przed szeregiem fundamentalnych wyzwań: malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym, rosnące koszty transformacji energetycznej oraz zadłużenie publiczne sięgające historycznych poziomów. Wszystko to prowadzi do jednego pytania: co może zapewnić trwały wzrost gospodarczy w nadchodzących dekadach? Odpowiedź ekspertów z McKinsey Global Institute (MGI) jest jednoznaczna – kluczowym źródłem wzrostu musi być produktywność. Jednak nowością w ich podejściu jest wskazanie, że to nie cała gospodarka rośnie równomiernie, lecz wybrane firmy – „Standouts” – które działają jak motory ciągnące resztę za sobą.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!