Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Jak nowe technologie wyrównują szanse kobiet w chirurgii

12 grudnia 2022 6 min czytania
Jak nowe technologie wyrównują szanse kobiet w chirurgii

Podczas konferencji „Kobiety w chirurgii”, która odbyła się 2 grudnia br. w Szpitalu Medicover, rozmawialiśmy o rosnącej roli kobiet w świecie medycyny, a także o tym, jak rozwój nowych technologii pomaga tworzyć inkluzywne środowisko pracy w systemie ochrony zdrowia.

Chirurgia to dziedzina medycyny nadal zdominowana przez mężczyzn. W Polsce zawód ten wykonuje 6,5 tysiąca osób, wśród których znajduje się jedynie 876 kobiet. Przyczyną tej dysproporcji może być brak zainteresowania lekarek specjalizacjami zabiegowymi ze względu na przykrości, których doświadczają kobiety wykonujące te profesje. „Badanie Liczymy się wykazało, że lekarki w Polsce mierzą się z szeregiem problemów zawodowych. Szokujące okazało się to, że 57% kobiet doświadczyło na własnej skórze mobbingu. Z kolei 39% kobiet zgłosiło nam, że były dyskryminowane ze względu na płeć. A co trzecia lekarka zauważała, że nie realizuje programu specjalistycznego w takim samym zakresie jak jej koledzy” – zauważa dr n. med. Magdalena Wyrzykowska, chirurżka, członkini zarządu fundacji Kobiety w chirurgii.

Na drodze do kariery chirurgicznej kobietom stoją również liczne przekonania, jak np. kojarzenie tego zawodu z cechami stereotypowo przypisywanymi mężczyznom. „W świecie medycyny i systemie ochrony zdrowia kobiety nadal muszą budować swoją pozycję, ponieważ są uważane za istoty kruche i delikatne, które zajmują się domem i wychowywaniem dzieci, a nie operowaniem. Takie schematy towarzyszą nam już w szkole podstawowej. Przenikamy nimi od najmłodszych lat, dlatego potem trudno się od nich uwolnić” – komentuje dr n. med. Joanna Bubak‑Dawidziuk, ginekolog‑położnik, ekspertka w zakresie operacyjnego leczenia endometriozy, certyfikowana operatorka robota da Vinci. Jej zdaniem lekarki nie mogą ulegać presji otoczenia, powinny poszukiwać własnej drogi rozwoju zawodowego i korzystać z wielu udogodnień, jakie dają współczesne rozwiązania, jak np. częściowa możliwość edukacji online.

Przepis na inkluzywny szpital

Budowanie inkluzywnego środowiska pracy w szpitalach sprzyja zarówno personelowi, jak i pacjentom. Jak zauważa Anna Nipanicz‑Szałkowska, dyrektorka Szpitala Medicover, rolą odpowiedzialnego podmiotu medycznego jest kreowanie równych szans dla wszystkich, którzy chcą się rozwijać. „Przy wyborze specjalistów nie patrzymy na kandydatów przez pryzmat płci, lecz zwracamy uwagę na to, co dana jednostka może wnieść do zespołu” – zaznaczyła dyrektorka szpitala, który w swojej strategii zarządzania ludźmi przyjął regułę gender balance. Na tę chwilę placówka może się pochwalić konkretnymi osiągnięciami na tym polu. Otóż na 400 zatrudnionych w szpitalu lekarzy aż 46% stanowią kobiety, w tym co piąty chirurg jest chirurżka. Kierownictwo szpitala jest wręcz zdominowane przez kobiety, ponieważ na pięć kobiet na stanowiskach dyrektorskich przypada jeden mężczyzna.

Nie oznacza to jednak, że szpital pozbył się zupełnie wyzwań związanych z zarządzaniem równością płci. Jednym z priorytetów jest wspieranie rozwoju lekarek w specjalnościach, w których do tej pory przodowali mężczyźni. W związku z tym szpital zapewnia lekarkom dostęp do nowoczesnych technologii, które mogą wspierać ich pracę. Do niedawna jedną z barier powstrzymujących rozwój kobiet w zawodzie chirurga były kwestie związane z ergonomią pracy, ponieważ wielogodzinne operowanie jest bardzo obciążające fizycznie. Realnym wsparciem chirurżek okazuje się system chirurgii robotycznej da Vinci.

Nowe technologie w medycynie na straży inkluzywności

„Wykorzystanie robota da Vinci pozwala stworzyć równe szanse kobietom i mężczyznom do operowania pacjentów” – mówi Anna Nipanicz‑Szałkowska. Artur Ostrowski, dyrektor zarządzający ds. systemów robotycznych da Vinci, reprezentujący firmę Syntetik będącą ich dystrybutorem, dodaje, że robot likwiduje wszelkie bariery w dostępie do zawodu chirurga. „System chirurgii robotycznej da Vinci nie rozróżnia płci, wzrostu czy innych cech fizycznych. Za to poprawia ergonomię pracy i zmienia postrzeganie pracy chirurga jako uciążliwej, stojącej pracy fizycznej, co może stanowić magnes dla młodych kobiet i zachęcić je do obrania tej ścieżki rozwoju” – wyjaśnia Artur Ostrowski.

Warto przy tym zauważyć, że robot nie zastąpi kompetencji, ponieważ to wyłącznie narzędzie w rękach chirurga lub chirurżki, które umożliwia większą precyzję, a przy okazji pozwala skrócić czas rekonwalescencji pacjenta po zabiegu. „Operacje przy użyciu robota są mniej inwazyjne, a bardziej precyzyjne, ponieważ docierają tam, gdzie ręka ludzka nie jest często w stanie dotrzeć. Sądzę, że każdy szpital skorzystałby na posiadaniu systemu robotycznego da Vinci” – stwierdza dr n. med. Joanna Bubak‑Dawidziuk, która była również mentorką tegorocznej edycji warsztatów „Kobiety w chirurgii”. W ramach inicjatywy Szpitala Medicover, fundacji Kobiety w chirurgii i firmy Syntetik chętne lekarki miały okazję wziąć udział w dwudniowym szkoleniu na temat wykorzystania zaawansowanych technologii podczas zabiegów. Warsztaty są organizowane cyklicznie i stanowią jedną z inicjatyw mających na celu wspieranie inkluzywności w świecie chirurgii.

Jak podsumowuje dr n. med. Magdalena Wyrzykowska, każdy na własną rękę może wspierać kobiety, a także przedstawicieli innych mniejszości. „Musimy się przeciwstawiać poniżaniu i dyskryminowanie ludzi z powodu innej płci, wyznania, koloru skóry czy z jakiejkolwiek innej przyczyny. Nie gódźmy się na to. Starajmy się żyć porządnie. Starajmy się stwarzać równe szanse”.

Relacja z wydarzenia 

Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!