Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analiza danych, Big Data

Czy płacić okup po ataku ransomware? Oto, co radzi agent Secret Service

25 stycznia 2022 5 min czytania
Zdjęcie Rafał Pikuła - Redaktor MIT Sloan Management Review Polska. 
Rafał Pikuła
Czy płacić okup po ataku ransomware? Oto, co radzi agent Secret Service

Stephen Nix, agent specjalny amerykańskiego Secret Service, odpowiedzialny za cyberbezpieczeństwo, na stronach MIT Sloan School of Management radzi, co zrobić w przypadku ataku hakerskiego. Szczególny nacisk kładzie na sytuację, w której  firmowa infrastruktura IT zostanie zaatakowana wirusem typu ransomware.

Pierwsze i kluczowe pytanie, jakie się wówczas pojawia: „zapłacić okup czy nie?”. Od odpowiedzi zależy szereg kolejnych działań, między innymi decyzja o tym, czy ujawniać na zewnątrz informację o ataku.

Faktem jest, że ataki ransomware mogą sparaliżować całą firmową infrastrukturę, zerwać łańcuchy dostaw i wywołać kryzys, którego skutki, zarówno finansowe, jak i wizerunkowe, bywają trudne do przewidzenia. Ataki cyfrowe są coraz częstsze, a miniony rok wręcz obfitował w przypadki łamania cyfrowych zabezpieczeń firm.

W marcu 2021 roku firma ubezpieczeniowa CNA Financial zapłaciła 40 milionów dolarów, a JBS Meats 11 miliardów dolarów. Obie padły ofiarą ataku ransomware. Podobnie jak firma Colonial Pipeline, jeden z głównych dostawców ropy naftowej na Wschodnie Wybrzeże USA, która zapłaciła „jedynie” 4,4 miliona dolarów, by odzyskać dane utracone po ataku w maju 2021 roku.

W Polsce sytuacja wygląda lepiej, ale wynika to raczej ze skali działania i globalnej pozycji rodzimych firm. Według danych  Sophos (brytyjskiego przedsiębiorstwa specjalizującego się cyberbezpieczeństwie) koszt, jaki ponoszą polskie firmy w wyniku ataku, to średnio 1,5 miliona złotych (wliczając w to wartość danych, straty poniesione wskutek zastoju, ale także koszty powrotu do działania). Jednak zdaniem Stephena Nixa dziś nawet małe firmy powinny czuć się zagrożone. Hakerzy łaszą się na dużo mniejsze sumy, nawet rzędu 500 czy 1000 dolarów (zapewne działa tu efekt skali, czyli mały łup od wielu firm) i coraz częściej celem ataku stają się firmy funkcjonujące na peryferyjnych rynkach, gdzie poziom zabezpieczeń i możliwości wsparcia są mniejsze.

Konsekwencje uległości

Stephen Nix przekonuje, że nigdy nie powinno się płacić okupu. Po pierwsze, płacenie tylko zachęca hakerów do coraz bardziej agresywnych akcji. Po drugie, nigdy nie ma pewności, że dane zostaną faktycznie odzyskane i że mimo zapewnień przestępców nie zostaną sprzedane na czarnym rynku. Oczywiście, teoria to jedno, a praktyka – drugie. Wiele firm płaci i zamiata sprawę pod dywan, by informacja o ataku nie wyciekła na zewnątrz. Wówczas bowiem do strat finansowych należy doliczyć straty wizerunkowe. I o ile te pierwsze można wliczyć w koszt prowadzenia biznesu, o tyle z tymi drugimi już nie jest to takie łatwe. Firmy jednak płacą i starają się jak najszybciej wrócić do pracy. Czy zatem milczenie to dobre rozwiązanie? W opinii Nixa – najgorsze z możliwych. Powiadomienie organów ścigania pozwala czasami odzyskać dane bez opłacania szantażystów. Ponadto pomaga stosownym służbom walczącym z cyberprzestępcami zdobywać informacje pomocne w kolejnych tego typu sytuacjach.

Zdaniem Nixa informowanie organów ścigania i opinii publicznej to także forma walki z cyfrowymi przestępcami.

–  Gdy już zdecydujesz się zapłacić, nie milcz. Jest całkiem możliwe, że jednak odzyskasz pieniądze, ponieważ organy ścigania są w stanie przechwycić płatność dokonywaną za pomocą kryptowalut – wyjaśnia Nix i podaje przykład: Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych przejął większość bitcoinów, które Colonial Pipeline zapłaciło hakerom stojącym za atakiem ransomware.

–  Nie zapominaj, że hakerzy też mają swój „model biznesowy”. Analizując dziesiątki czy setki ataków, jesteśmy w stanie znaleźć sprawców, ale potrzebujemy informacji od firm, które zostały zaatakowane – tłumaczy Nix.

Nie karmić trolla

Dlaczego płacenie to nie najlepszy wybór? Otóż, jak przekonuje Nix, według wyliczeń Secret Service aż 70% ataków ransomware to kolejne ataki na ten sam cel. Hakerzy będą szantażować te firmy, które już raz udało im się zmusić do płacenia. Tak jest łatwiej. Działa tu prosty mechanizm – płaci ktoś, kto się boi i jest wielce prawdopodobne, że ugnie się po raz kolejny. Kolejny argument przeciwko płaceniu okupu jest również natury biznesowej. Przekazywanie pieniędzy hakerom sprawia, że ci stają się silniejsi. Każde pieniądze wyłudzone od firmy oznaczają fundusze na rozwój, testowanie nowych rozwiązań, zatrudnianie lepszych fachowców, inwestycje w szybsze maszyny i oprogramowanie. Według wyliczeń Secret Service aż 40% wpłat z okupu grupy hakerskie postanowiły wydać na analizę tego, jak działać w przyszłości i jak się rozwijać. Dziś za atakami stoją bowiem nie pojedynczy hakerzy, ale sprawnie funkcjonujące organizacje.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!