Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 20, październik - listopad 2023)

Chcesz skutecznie rozwiązywać problemy kadrowe? Szukaj wsparcia w analizie danych

1 października 2023 9 min czytania
Zdjęcie Paulina Kostro - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Paulina Kostro
Chcesz skutecznie rozwiązywać problemy kadrowe? Szukaj wsparcia w analizie danych

Streszczenie: Łączenie analityki danych z intuicją menedżerską pozwala na lepsze zrozumienie pracowników i skuteczniejsze zarządzanie talentami. Kluczowe jest zadawanie odpowiednich pytań biznesowych oraz umiejętność eksperymentowania z danymi, aby odkrywać ukryte zależności. Na przykład, analiza poziomu przyznawanych premii w kontekście satysfakcji z pracy może ujawnić zaskakujące wyniki, takie jak brak zadowolenia mimo wysokich podwyżek. W obliczu rotacji pracowników warto analizować dane dotyczące wynagrodzeń i zaangażowania, aby zidentyfikować kluczowe kompetencje i obszary wymagające uwagi.

Pokaż więcej

Łączenie analityki danych z intuicją menedżerską pomaga lepiej zrozumieć pracowników i skuteczniej zarządzać talentami.

Aby efektywnie wykorzystywać dane w organizacji, trzeba umieć zadawać odpowiednie pytania dotyczące problemów istotnych z perspektywy biznesowej. Przykładowo, jeden z klientów Kincentric, firmy doradczej w obszarze strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim, postanowił przeanalizować poziom przyznawanych premii lub podwyżek, a następnie zestawił te dane z takimi czynnikami jak satysfakcja z pracy i zaangażowanie pracowników. Analiza tych dwóch elementów przyniosła bardzo ciekawe, a dla samych zainteresowanych wręcz zaskakujące, odkrycie. Okazało się bowiem, że osoby, które dostawały największe podwyżki, były najmniej zadowolone ze swojego wynagrodzenia, co stanowiło efekt całkowicie odwrotny niż założony.

– Eksperymentowanie i zestawianie ze sobą różnych danych pozwala nam na odkrycie tego, co faktycznie dzieje się w naszej firmie, a to umożliwia zadawanie kolejnych pytań, zagłębienie się w problemy i poszukiwanie sposobów na ich rozwiązanie. Bardzo dużo potencjału drzemie w łączeniu pewnych faktów i umiejętności stawiania sobie dobrych hipotez – komentuje Magdalena Warzybok, dyrektor zarządzająca w Kincentric Polska.

Jeśli, przykładowo, w całej organizacji mamy do czynienia z rotacją, zadajmy sobie pytania: „Jakie grupy pracowników tracimy najszybciej? Gdzie znajdują się kluczowe kompetencje dla naszej organizacji? Gdzie kryją się zasoby, które najtrudniej zastąpić? Które z nich w tym momencie tracimy?”. Następnie sięgnijmy po dane z systemów kadrowych, które i tak są zbierane, a dotyczą rotacji, wynagrodzeń czy podwyżek, i poszukajmy w nich odpowiedzi. Tyle w teorii, ale jak to zrobić w praktyce?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyjmy się wpierw temu, w jaki sposób przedsiębiorstwa podchodzą do kwestii pozyskiwania i analizowania danych w celu ich realnego wykorzystywania.

Zostało 82% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!