Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

Badania znajomości marki wykorzystują do pracy różne narzędzia

22 sierpnia 2022 4 min czytania
MateriaŁ Sponsorowany
Badania znajomości marki wykorzystują do pracy różne narzędzia

Streszczenie: Badania znajomości marki wykorzystują różne narzędzia wspierające proces analizy wizerunku marki, szczególnie w dobie internetu. Wśród popularnych metod znajdują się: CAWI (ankiety internetowe), CATI (ankiety telefoniczne), PAPI (ankiety papierowe) oraz wywiady wideo IDI i FGI. Metoda CAWI, szczególnie popularna w Polsce, pozwala na szybkie dotarcie do szerokiego kręgu respondentów, oferując wygodę i oszczędności związane z tradycyjnymi ankietami papierowymi. Metoda CATI jest stosowana w przypadkach wymagających bardziej szczegółowych odpowiedzi, natomiast PAPI jest rozwiązaniem stosowanym w badaniach twarzą w twarz. Wideoankiety pozwalają na uzyskanie bardziej osobistych i głębszych informacji. Celem wszystkich badań jest poprawa rozpoznawalności marki, co pomaga w przyciąganiu klientów, którzy preferują wybór znanej marki, nawet jeśli znają ją jedynie z opowieści. Współczesne badania muszą uwzględniać również obecność marki w internecie, gdzie budowanie autentycznego wizerunku ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zaangażowania odbiorców.

Pokaż więcej

Badania znajomości marki mogą zostać przeprowadzone na kilka sposobów, które docelowo wieńczy taki sam efekt. Należy jednak pamiętać, że badania znajomości marki przekazujemy specjalistom, ponieważ tylko i wyłącznie oni są w stanie poprawnie przeprowadzić analizy i przedstawić efekty oraz propozycje zmian wynikające z przeprowadzonych badań.

Metody, które usprawniają pracę

W dobie internetu wiele działań opiera się na narzędziach online, które wspierają pracę człowieka. W przypadku badania marki takie narzędzia wspomagają przede wszystkim firmę, która przyjęła zlecenie na określenie znajomości danej marki.

Jak już wcześniej wspomniano – metod jest kilka, przez co różne narzędzia i sposoby są wykorzystywane do pracy nad badaniem znajomości marki.

  • Metoda CAWI – czyli ankiety internetowe, które pokochali respondenci oraz ankieterzy. Kanał internetowy w Polsce pozwolił na dotarcie do praktycznie każdej grupy docelowej, a dzięki temu, że możemy skonstruować prostą i czytelną ankietę, nad którą respondent nie będzie musiał się męczyć, jest to jak gwiazdka z nieba, którą warto złapać. Lubimy prostotę i sprawne wykonywanie zadań, zatem metoda CAWI jest dla większości strzałem w dziesiątkę. Od strony zleceniodawcy to jeszcze bardziej praktyczne rozwiązanie, ponieważ nie ponosi on kosztów drukowania ankiet papierowych bądź opłacania godzin dla ankieterów, dociera za to do większej liczby osób oraz ma możliwość elastycznych zmian w ankiecie. Metoda CAWI stanowi tym samym doskonałą opcję, gdy badanie czasem potrzebuje modyfikacji lub kosmetycznej korekty.

  • Metoda CATI – czyli ankiety telefoniczne, które cieszą się mniejszym zainteresowanie. Niestety w Polsce jesteśmy zniechęceni do takich ankiet poprzez nękanie nas telefonami od różnych firm i instytucji. Aczkolwiek sama metoda CATI jest idealna, gdy badania znajomości rynku wymagają rozszerzonych pytań i  udziału ankietera. Metoda CATI polega na połączeniu ankiety online z telefoniczną, czyli ankieter, dzwoniąc do respondenta, zadaje mu pytania, a odpowiedzi zaznacza w ankiecie, dzięki czemu całe badanie trwa o wiele krócej.

  • Metoda PAPI – polega na przeprowadzeniu ankiety papierowej przez ankietera bezpośrednio z respondentem.

  • Wywiady w formie wideo IDI bądź FGI – czyli wideoankieta z jednym respondentem bądź grupowa z osobami z grupy docelowej.

Cel jest jeden – marka, którą znają i kochają wszyscy

Budowanie wizerunku marki ma jeden cel – mianowicie dąży się do tego, aby marka była rozpoznawalna i „kupiona” przez potencjalnych kupców. Nie od dziś wiadomo, że klient, stojąc przed wyborem między znaną marką a nieznaną, wybierze tę, którą zna, tę, która dobrze się kojarzy, nawet jeśli zna ją tylko ze słyszenia.

„W obecnych czasach bardzo ważne jest to, że istniejesz w internecie. Tam drzemie siła napędowa do budowania wizerunku, do szukania klientów i podtrzymywania uwagi. Priorytetem jest to, aby swój wizerunek w internecie budować autentycznie i budować go tak, aby zawsze wywierać wrażenie na potencjalnym odbiorcy. Oznacza to, że musimy przeprowadzić badanie tak, aby marka jak najlepiej potrafiła wpasować się do oczekiwań swojej grupy docelowej” – mówi ekspert firmy Biostat®, dyrektor ds. badań – dr Monika Jaremków. Dlatego tak ważne są badania znajomości marki, które pomagają wyróżnić aspekty, dzięki którym klienci o marce pamiętają i wybierają ją w pierwszej kolejności.

Oferta budowana przez specjalistów

Badania znajomości marki można przeprowadzić samodzielnie, ale najczęściej zlecane są one agencjom badawczym, które specjalizują się w tego typu działaniach na rynku oraz posiadają niezbędne narzędzia i wiedzę do tego.

Jakie aspekty weryfikuje się podczas badania? Między innymi:

  • skojarzenia klientów z marką,

  • identyfikacja z marką na tle konkurencji,

  • miejsca, z których czerpią interesujące ich informacje na temat marki,

Badania znajomości marki zawsze będą nieodłącznym elementem strategii, jeśli firma pragnie się rozwijać. Wyniki badań dają nie tylko informacje na temat wiedzy klientów, ale dostarczają również danych pozwalających na pozyskanie przewagi nad konkurencyjnymi markami.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!