Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

3 problemy biznesowe, które można rozwiązać dzięki analityce danych

22 września 2023 5 min czytania
Sara Brown
3 problemy biznesowe, które można rozwiązać dzięki analityce danych

Streszczenie: Analityka danych staje się kluczowym narzędziem w rozwiązywaniu istotnych problemów biznesowych. W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych i technologicznych, firmy coraz częściej sięgają po dane, aby podejmować lepsze decyzje strategiczne. 1. Identyfikacja obszarów wzrostu geograficznego Przedsiębiorstwa planujące ekspansję wykorzystują dane do analizy potencjału różnych regionów. Przykładowo, JPMorgan Chase stosuje zdjęcia satelitarne i dane demograficzne, aby przewidywać wskaźniki urbanizacji i lokalizować obszary z największym potencjałem wzrostu. Podobnie, Visa analizuje dane transakcyjne i spisowe, aby wspierać rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w obiecujących regionach. 2. Wzmacnianie efektywności pracowników pierwszej linii Analityka danych pomaga pracownikom bezpośrednio obsługującym klientów w podejmowaniu szybszych i trafniejszych decyzji. Coca-Cola Southwest Beverages opracowała algorytm prognozujący sprzedaż, który analizuje dane demograficzne, trendy konsumenckie i historię sprzedaży, umożliwiając pracownikom lepsze zarządzanie zapasami i zwiększanie sprzedaży. MIT Sloan Management Review Polska 3. Optymalizacja alokacji zasobów w służbie zdrowia Firmy zarządzające łańcuchem dostaw w sektorze medycznym, takie jak Handle Global, wykorzystują dane do efektywnego planowania budżetu i inwestycji w urządzenia medyczne. Analiza rotacji aktywów, różnic w typach urządzeń oraz fuzji placówek pozwala na lepsze dopasowanie zasobów do potrzeb, co przekłada się na poprawę jakości usług medycznych. Wykorzystanie analityki danych w tych obszarach pozwala firmom na podejmowanie bardziej świadomych decyzji, co prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej i lepszego dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych.

Pokaż więcej

Generatywna sztuczna inteligencja przeżywa rozkwit, gospodarka po pandemii COVID‑19 chwieje się w posadach, a kryzys klimatyczny narasta. Jakie problemy musiały rozwiązać globalne firmy w 2023 roku?

Każdego roku w ramach MIT Sloan Master of Business Analytics Capstone Project studenci podejmują współpracę z firmami, które chciałyby rozwiązać jakiś problem biznesowy za pomocą analizy danych. Program oferuje unikalny wgląd w to, z czym zmagają się firmy od początku 2023 roku. W bieżącym roku studenci mieli okazję pracować nad 41 różnymi projektami z 33 firmami. Zwycięskie projekty dokonały pomiaru innowacyjności poprzez patenty dla Accenture oraz analizowały wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa leków dla Takeda.

Oto trzy najczęstsze pytania, na które firmy szukają odpowiedzi za pomocą analityki.

1. W jaki sposób dane mogą pomóc nam zidentyfikować wzrost w określonych regionach geograficznych?

Firmy, które myślą o otwarciu nowych lokalizacji lub inwestowaniu w nieruchomości, wykorzystują dane do znajdowania obszarów o wysokim potencjale do rozwoju.

Zrozumienie specyfiki urbanizacji jest ważne dla firm takich jak JPMorgan Chase, której celem jest dotarcie do nowych klientów i obsługa już istniejących dzięki otwieraniu coraz to nowych oddziałów bankowych w amerykańskich miastach. Aby dowiedzieć się, które obszary mogą się rozwijać w przyszłości, firma wykorzystuje zdjęcia satelitarne, w tym segmentację pokrycia terenu z Google, do przewidywania wskaźników urbanizacji i identyfikowania gorących punktów.

Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią około 99% amerykańskich firm, ale tylko 40% amerykańskiej gospodarki. Korzystając z historycznych danych transakcyjnych i danych ze spisu ludności USA, Visa sprawdza, które części Stanów Zjednoczonych mają największy potencjał wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw oraz jakie dźwignie może wykorzystać, aby pomóc im w rozwoju określonych obszarów, przykładowo wsparcia we wdrożeniu transakcji cyfrowych.

Firma zarządzająca aktywami Columbia Threadneedle chce zidentyfikować obiecujące obszary dla inwestycji w nieruchomości w Europie, budując narzędzie predykcyjne, które będzie w stanie przewidzieć rozwój danej lokalizacji, na podstawie takich czynników jak: czynniki ekonomiczne, warunki życia, łączność i dane demograficzne. Studenci MBA stworzyli narzędzie, które przewiduje długoterminowy potencjał wzrostu dla ponad 600 miast i identyfikuje kluczowe czynniki wykorzystywane do tworzenia tych prognoz.

2. W jaki sposób dane mogą pomóc nam wzmocnić pozycję pracowników pierwszej linii?

Pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami, lub ci pracujący w terenie często muszą podejmować błyskawiczne decyzje, bazując na domysłach. Firmy zwracają się ku analizie danych, aby stworzyć narzędzia wsparcia, które poprawią wydajność, dokładność i sprzedaż.

Coca‑Cola Southwest Beverages chce poprawić sposób, w jaki pracownicy pierwszej linii szacują zapasy w sklepie i tworzą zamówienia. Ten proces jest obecnie czasochłonny i podatny na błędy. Wykorzystując dane demograficzne, trendy konsumenckie, historyczne dane sprzedaży i informacje o brakach magazynowych, algorytm prognozy sprzedaży poprawi prognozowanie, zwiększy sprzedaż i uprości operacje.

Handle Global, firma zajmująca się zarządzaniem łańcuchem dostaw w służbie zdrowia, chce pomóc szpitalom w oszacowaniu alokacji budżetu i nakładów inwestycyjnych na urządzenia medyczne, biorąc pod uwagę rotację aktywów, różnice w typach i modelach oraz fuzje i przejęcia między producentami i systemami szpitalnymi. Firma chce opracować narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji, które wykorzysta dane historyczne do podejmowania lepszych decyzji zakupowych.

3. Jaki jest najlepszy sposób na wykorzystanie dużych lub nieporęcznych zbiorów danych?

Chociaż analiza danych może przynieść konkretne wyniki, to niektóre dane w dalszym ciągu pozostają trudne do przetworzenia, jak dane nieustrukturyzowane, czyli niezgodne z określonym formatem lub zbyt duże zbiory. Firmy szukają sposobów na efektywne przetwarzanie i uzyskiwanie wglądu w tego rodzaju dane, których przetwarzanie może być czasochłonne i nieefektywne.

Nowe rozporządzenie rządu USA umożliwia teraz konkurencyjnym firmom dostęp do danych dotyczących cen ubezpieczeń zdrowotnych. Dostęp do tych informacji nie jest jednak łatwy ze względu na ogromną ilość danych, niezgodność ubezpieczyciela z wymogami dotyczącymi ujawniania informacji oraz podzielenie danych na kilka różnych kategorii. Wellmark Blue Cross and Blue Shield dąży do opracowania narzędzia, które zapewni przejrzystość w cenach ubezpieczeń. Narzędzie to będzie rekomendować ceny oraz obszary, które można negocjować, aby pomóc firmie utrzymać swoją konkurencyjną pozycję i osiągnąć optymalne zyski.

Międzynarodowy dostawca usług informacyjnych Wolters Kluwer pomaga firmom spełniać wymogi regulacyjne, jednocześnie zarządzając ryzykiem i zwiększając wydajność. Jednak weryfikacja dokumentów rządowych, takich jak rejestracje pojazdów, może być procesem podatnym na błędy, a do tego czasochłonnym, gdyż dokumenty mają wysoki współczynnik odrzucenia. Firma chce stworzyć system klasyfikacji dokumentów oparty na przetwarzaniu języka naturalnego i wizję komputerową, który będzie cechował się większą dokładnością, a także ułatwi przetwarzania dokumentów, które dotychczas były obsługiwane ręcznie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!